رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه نیاز کشور به پزشک در حال نزدیک شدن به نقطه اشباع است، در عین حال درصد خطاهای پزشکی در ایران را پایین‌تر از نرم جهانی آن خواند

"نه" به تعیین سقف درآمد برای پزشکان/ درصد خطاهای پزشکان ایرانی پایین‌تر از نرم جهانی

سلامت نیوز:رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه نیاز کشور به پزشک در حال نزدیک شدن به نقطه اشباع است، در عین حال درصد خطاهای پزشکی در ایران را پایین‌تر از نرم جهانی آن خواند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر علیرضا زالی  با اشاره به عضویت بیش از ۱۱۵ هزار پزشک در سازمان نظام پزشکی کشور، گفت: از این تعداد ۶۸ هزار نفر پزشک عمومی بوده و مابقی پزشکان متخصص و فوق تخصص هستند. همچنین بیش از ۳۰ هزار دندانپزشک و حدود ۱۹ هزار داروساز نیز عضو سازمان نظام پزشکی هستند.

نیاز کشور به پزشک در آستانه "اشباع" شدن است

وی با بیان اینکه با توجه به شاخص‌های جهانی هنوز در کشور کمبود پزشک داریم، گفت: در مجموع با در نظر گرفتن مجموع فارغ‌التحصیلان کشور در دانشگاه‌های دولتی و آزاد و نیز افرادی که در خارج از کشور تحصیل کرده و برای تاییدیه مراجعه می‌کنند، به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز کشور به پزشک به نقطه اشباع  نزدیک می‌شود و می‌توان گفت مشکلی از این نظر نداریم. آنچه بیش از کمبود پزشک با آن مشکل داریم، بحث توزیع نامتناسب و نامتوازن پزشکان در کشور است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور اظهار کرد: در بسیاری از کشورها از جمله کانادا، پزشکان متناسب با خوشه‌های جمعیتی توزیع می‌شوند که به نظر می‌رسد مناسب‌ترین مدل توزیع است. به طور مثال ۳۰۰ نفر تحت پوشش یک پزشک قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه بازتوزیع پزشکان در کشور و بویژه در مناطق محروم طی سال‌های اخیر روند رو به بهبودی دارد، گفت: اما هنوز وضعیت در این زمینه مطلوب نیست و با نقطه آرمانی فاصله بسیار داریم.

هیچ منطقه‌ای در کشور نیست که پزشک مستقر نداشته باشد

زالی با بیان اینکه سالانه ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ پزشک متخصص و فوق تخصص برای گذراندن طرح در اوایل مهرماه آماده می‌شوند، گفت: با اعلام نیاز مناطق محروم عمده این پزشکان به این مناطق اعزام می‌شوند. با توجه به این شرایط امروزه می‌توانیم ادعا کنیم که منطقه‌ای در کشور نیست که پزشک مستقر نداشته باشد، اما قبول داریم که هنوز هم با نقطه مطلوب فاصله داریم.

زالی اظهار کرد: چنانچه بخواهیم مشکل توزیع پزشکان مرتفع شده و شاهد حضور بیشتر پزشکان در مناطق محروم باشیم، باید به سمت تربیت و آموزش نیروهای بومی برویم. قطعا نیروهای بومی با توجه به آشنایی با اقلیم و فرهنگ منطقه تاثیرگذاری بیشتری دارند.

"قصورات" پزشکان ایرانی از میانگین جهانی پایین‌تر است

رییس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه درباره قصورات پزشکی در کشور گفت: خوشبختانه ایران در زمینه قصورات پزشکی از نرم جهانی هم پایین‌تر است. درصد خطاهای پزشکی در کشورهای مختلف بین سه تا پنج درصد است که در برخی کشورها بیشتر و در برخی کمتر از این میزان است. در حال حاضر نرم جهانی خطای پزشکی سه درصد است که در کشور ما از این میزان هم کمتر است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه جمع‌آوری آمار دقیق قصور پزشکی در هر استان در دستور کار قرار دارد، گفت: آمار دقیق در این زمینه به تناسب هر استان تا پایان سال جاری احصاء می‌شود و قطعا در آن زمان می‌توان ارزیابی دقیق‌تری در این موضوع داشت.

وی با بیان اینکه بیشترین قصورات پزشکی در زمینه زنان و زایمان و پزشکان عمومی است، گفت: در زمینه زنان و زایمان با توجه به اینکه دو نفر (مادر و نوزاد) در معرض آسیب هستند، شکایت‌ها در این زمینه بالاست. در زمینه پزشکان عمومی نیز تعداد بالای آنها و نیز گستردگی توزیع آنها در کشور موجب شده که در رتبه‌های بالای شکایت قرار گیرند.

حقوق پزشکان با "حقوق‌های نجومی" برخی مدیران دولتی مقایسه نشود

زالی در ادامه در خصوص حقوق بالای پزشکان و تشابهات آن با حقوق‌های نجمومی برخی مدیران دولتی، گفت: اینکه بخواهیم بحث حقوق‌های نجومی را به جامعه پزشکی تسری دهیم، خطاست، زیرا مدل این دو کاملا متفاوت است. مدیران دولتی به کار اداری گماشته شده‌اند و حقوق متعارفی که برای آنها تعیین شده را باید دریافت کنند. اما پزشکان شبانه روز تلاش کرده و کار و حرفه آنها با جان و سلامت مردم سروکار دارد و قطعا زحمات و تلاش‌های بسیاری در این زمینه دارند و نمی‌توان حقوق آنها را با مدیران دولتی مقایسه کرد.

پایه "حقوق" پزشکان پایین است

وی افزود: از طرفی عمده درآمد پزشکان نصیب بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی می‌شود و بخشی از آن را به پزشک می‌دهند. پایه حقوق جامعه پزشکان پایین است. عمده اعتراضات پزشکان هم به همین پایین بودن پایه حقوق است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه عمده بحث‌ها در زمینه حقوق پزشکان به موضوع کارانه‌ها مربوط می‌شود، گفت: متاسفانه بخش زیادی از کارانه‌ها هم جزو درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها محاسبه شده و درصدی به نسبت کمتر آن به پزشک می‌رسد. برای همین درصد کم هم دولت ۲۰ درصد مالیات تعیین کرده که رقم نامتعارفی است. در کنار همه این مسائل، مهم آن است که عمده پزشکان کارانه خود را هر رقم که باشد، حدود هشت ماه تا یک سال است که دریافت نکرده‌اند. پزشکانی هستند که یک سال است کارانه نگرفته‌اند و این امر برای آنها بسیار مشکل‌ساز شده و معوقات مراکز درمانی به پزشکان بسیار بالا رفته است.

به تعیین سقف درآمد برای پزشکان اعتقادی نداریم

زالی با بیان اینکه اعتقادی به تعیین سقف برای درآمد پزشکان نداریم، گفت: پزشکان در شهرستان‌ها و مناطق محروم دو تا سه شیفت در شبانه روز کار می‌کنند و طبیعی است برای ادامه کار و خدمت در این مناطق باید انگیزه مالی برای آنها ایجاد شود. قطعا نبود انگیزه مالی موجب توقف یا کاهش این خدمات می‌شود که در درجه اول ضرر آن متوجه مردم خواهد بود.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha