شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
کد خبر: 190990

افراد شاغل بیشتر ساعت روز را در محل کار خود می‌گذرانند که بسته به نوع شغل‌شان، خطراتی سلامتی آنها را تهدید می‌کند.

چگونه محیط کار سالمی داشته باشیم؟

سلامت نیوز:افراد شاغل بیشتر ساعت روز را در محل کار خود می‌گذرانند که بسته به نوع شغل‌شان، خطراتی سلامتی آنها را تهدید می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، در حالیکه برخی افراد از فعالیت در مشاغل یدی به دلیل احتمال آسیب‌دیدگی جسمی خودداری می‌کنند اما پشت‌میزنشینی برای مدت هشت ساعت در روز نیز گزینه جایگزین مناسبی نخواهد بود. هر چند می‌توان شرایط فیزیکی محیط کار را به گونه‌ای تغییر داد تا کمترین خطر را برای سلامتی داشته باشد.

سایت مدیکال دیلی برای این منظور به چند نکته ضروری اشاره کرده که به شرح زیر است:

1- پاکسازی هوای محل کار: فضای محل کار می‌تواند عامل ایجاد کننده انواع آلرژی‌ها در فرد باشد. حتی گاهی اوقات حضور در فضای آلوده بدون داشتن علائم عینی و جسمی بر قدرت مغز تاثیر منفی می‌گذارد.

2- استفاده از میزهای ایستاده: به افراد توصیه می‌شود در صورت امکان از میزهای کار ایستاده استفاده کنند تا بتوانند در طول روز حرکت بیشتری داشته و کمتر به نشستن مجبور شوند.

3- قرار دادن پارچ آب روی میز کار: نوشیدن آب نه تنها سلامت پوست را ارتقا می‌دهد بلکه از بروز سردرد در آب و هوای گرم و خشک جلوگیری می کند.

4- قرار دادن میز کار در نزدیکی پنجره: بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که در محیط کارشان پنجره وجود دارد به لحاظ جسمی انسان‌های فعال‌تری بوده از کیفیت خواب بهتری برخوردار هستند. همچنین قرار گرفتن در معرض نور طبیعی سطح استرس را کاهش داده و کمک می‌کند ساعت زیستی بدن عملکرد صحیح خود را داشته باشد.

5- رایحه درمانی: به افراد توصیه می‌شود از خوشبوکننده‌های هوا و شمع که رایحه‌های غیرطبیعی را در فضای کار پخش می‌کند استفاده نکنند چرا که می‌تواند مواد شیمیایی تحریک کننده منتشر کند. اما از سوی دیگر استفاده از رایحه مرکبات به عنوان جایگزین توصیه می‌شود.

6- قرار دادن گزینه‌های سالم روی میز کار: به گفته کارشناسان افراد باید از قرار دادن خوراکی نامناسب روی میز کار خودداری کنند و به مصرف میوه‌های تازه با سبزیجات و آجیل روی آورند.

7- قدم زدن در مواقع استراحت: در طول روز یا پس از اتمام ساعت کار، قدم زدن و پیاده‌روی را فراموش نکنید. تنها پنج تا 10 دقیقه پیاده‌روی کردن به مدت سه روز در هفته عملکرد سوخت و ساز بدن را تقویت می‌کند.

8- قرار دادن گلدان روی میز کار: مطالعات نشان می‌دهد استفاده از گل و گیاه در فضای کار میزان کارآیی و بازدهی افراد را 38 درصد افزایش می‌دهد.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha