محققان می گویند قربانیان مسن سکته که مبتلا به کم خونی (آنمی) هم باشند بسیار در معرض ریسک مرگ قرار دارند.

۲۵ درصد بیماران سکته ای دچار کم خونی بوده اند

سلامت نیوز:محققان می گویند قربانیان مسن سکته که مبتلا به کم خونی (آنمی) هم باشند بسیار در معرض ریسک مرگ قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، به گفته محققان دانشگاه آبردین اسکاتلند، از بین هزاران بیمار سکته ای، آنهایی که مبتلا به کم خونی هستند، ۱.۵ تا ۲ برابر دیگر بیماران سکته ای در معرض ریسک مرگ در مدت یک سال بعد از سکته هستند.

دکتر فیو مایینت، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: هیچ سند محکمی نیست که نشان دهد درمان کم خونی موجب پیشگیری از سکته خواهد شد، اما همانند بسیاری از شرایط، افراد مبتلا به کم خونی باید به فکر درمان این مشکل شان باشند.

به گفته وی، کم خونی در بیماران سکته ای متداول است. در مجوع افراد مسن تر مبتلا به آنمی یا کم خونی هستند. کم خونی ناشی از میزان پایین هموگلوبین است، پروتئین های موجود در سلول های قرمز خون که اکسیژن را به سراسر بدن حمل می کنند.

در این مطالعه، محققان داده های بیش از ۸۰۰۰ بیمار سکته ای با میانگین سنی ۷۷ سال را که بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ در بریتانیا در بیمارستان بستری شده بودند را مورد بررسی قرار دادند.

همچنین آنها ۲۰ مطالعه قبلی که در مجموع شمار شرکت کنندگان را به ۳۰ هزار نفر می رساند، نیز بررسی کردند.

تیم تحقیق دریافت در حدود ۲۵ درصد بیماران سکته ای مبتلا به کم خونی بودند. این شرایط با ریسک بالای مرگ تا یک سال بعد از بروز سکته مرتبط بودند.

با این حال، افزایش سطح هموگلوبین با پیامدهای ضعیف تر و ریسک بالاتر مرگ، عمدتا اولین ماه بعد از بروز سکته مرتبط است. به گفته محققان، هر دو حالت سطح بالا و پایین هموگلوبین با ریسک بالای مرگ بعد از سکته مرتبط هستند.

   
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha