وزارت بهداشت:مردم فریب انرژی درمانی را نخورند

سلامت نیوز: درحالی که محمد علی اکبری از مدعیان انرژی درمانی که بارها سابقه دستگیری در ایران را دارد ،این روزها اقدامات خود از طریق شبکه های ماهواره ای خارج از کشور را گسترش داده ، مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت به مردم هشدار می دهد فریب این گونه افراد و کانال های ماهواره ای را نخورند.

به گزارش شفاآنلاین ،دکتر محمود خدا دوست با اعلام این خبر گفت : انرژی درمانی در برنامه های وزارت بهداشت نیست و تایید مدرک آن در زمره رشته هایی که وزارت بهداشت آن را تایید می کند، قرار ندارد .

وی درباره دلایل این موضوع افزود: این رشته اولا ً مستندات و شواهد کافی علمی بر اثر بخش بودن آن وجود ندارد و امکان سوء استفاده و بزرگ نمایی از اثرات آن نیز خیلی وجود دارد و افراد سود جو ممکن است از آن استفاده کنند .

مشاور وزیر بهداشت تصریح کرد : مستندات و شواهد علمی برای اینکه بخواهیم از طریق تلویزیون افراد را انرژی درمانی کنیم وجودندارد، بنابراین قطعاً مردم نباید تحت تاثیر این سود جویی ها و فرصت طلبی ها قرار بگیرند و توصیه می کنیم درمان خود را به روشهای که شواهد علمی برای اثر بخشی آن وجود ندارد، موکول نکنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه رشته های طب مکمل در دنیا بسیار متنوع است و بیش از 150 رشته طب مکمل وجود دارد، خاطر نشان کرد : علیرغم این همه تنوع در رشته‌های طب مکمل در کشورهای دنیا و حتی کشورهای پیشرفته اجازه فعالیت به این نوع رشته های طب مکمل داده نمی شود و در دنیا تنها طب مکملی مورد تایید قرار می گیرد که اولاً مستندات و شواهد کافی برای اثر بخشی آن وجود داشته باشد و ثانیاً امکان سوءاستفاده و بزرگ نمایی از آن نباشد .

وی با تاکید بر اینکه در ایران نیز مثل خیلی از کشورهای دیگر دنیا از همین قاعده تبعیت می شود، گفت : به همین دلیل فقط رشته هایی از طب مکمل در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد که مستندات علمی کافی داشته باشد و امکان نظارت و ارزیابی در مورد آنها باشد . خدادوست افزود: طب سنتی ایران که در باور مردم ایران جای دارد به عنوان یک رشته پذیرفته شده در سیستم درمانی کشورمان محسوب می شود و تاکید سازمان جهانی بهداشت نیز بر این است که بیشتر کشورها به سمت طب سنتی و رشته های مکمل طبی بروند ، حتی بسیاری از رشته های طب سنتی که در ایران پذیرفته می شوند در ایران تدریس نمی شوند مگر اینکه فرد در دانشگاه های کشورهایی که مورد تایید وزارت بهداشت است، تحصیل کرده باشد . وی رشته های مشخص شده طب مکمل برای استفاده در کنار طب رایج را کایروپراکتیک، هومیوپاتی ، طب سوزنی و طب سنتی چین و ناتروپاتی خواند و تصریح کرد : این افراد در نظام آموزشی ایران تربیت نمی‌شوند، مگر اینکه پزشکی بر اساس علاقه خود در دانشگاه‌های معتبر که درفهرست مورد تایید وزارت بهداشت باشد در این رشته ها تحصیل کرده باشد . بعد از تحصیل این افراد اداره ارزشیابی مدارک دانش آموختگان خارج از کشور و معاونت ارزشیابی وزارت بهداشت مدارک آنها را بررسی می کند و بعد از آن در صورتی که مدارک مورد تایید باشد با تعیین محدوده مشخص به آنها اجازه فعالیت داده می شود .

خدادوست در باره برخورد با متخلفان در این زمینه گفت : قطعاً نظارت بر درمان دانشگاه ها و وزارتخانه در این زمینه حساس است و بر اساس قانون و وظیفه ای که دارد برخورد خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha