شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 191026

در دنیای امروزی که آکنده از درگیری های منطقه ای و بلایای طبیعی است، بیش از 130 میلیون نفر برای زنده ماندن وابسته به کمک های بشردوستانه هستند.

راه رسیدن به بشریت واحد درحال دستیابی است

سلامت نیوز-*گری لوئیس:در دنیای امروزی که آکنده از درگیری های منطقه ای و بلایای طبیعی است، بیش از 130 میلیون نفر برای زنده ماندن وابسته به کمک های بشردوستانه هستند.
در سراسر دنیا، مردان و زنان شجاعی هستند که احساسات بشردوستانه خود را دنبال می کنند تا به همنوعان خود کمک کنند. آنان هر روز آماده ی رویارویی با خطر و سختی هستند.
19 اوت برابر با 29 مرداد روزجهانی کمک های بشردوستانه نامگذاری شده است.
این روز، زمانی است که ما تمام کمک رسانان بشردوستانه را ارج می نهیم. آنان خواهران و برادران ما هستند که در خط مقدم جنگ ها و بلایای طبیعی می ایستند. آنان کسانی هستند که هر روز با خطر روبرو می شوند تا افرادی که تحت تاثیر جنگ و یا شرایط اضطراری پیچیده قرار گرفته اند را یاری رسانند.  آنان کسانی هستند که گاهی برای نجات دیگران از جان خود نیز می گذرند.
بنابراین موضوع امسال این روز جهانی "بشریت واحد" است. بشریتی که همه ما را به هم متصل می کند و یک مسئولیت مشترک برای حفاظت از یکدیگر در این سیاره آسیب پذیر ایجاد می کند.
برای ما در سازمان ملل متحد و ایران روز 29 مرداد از اهمیت ویژه دیگری نیز برخوردار است.
دقیقا 13 سال پیش و در همین روز بود که آقای سرجیو وییرا دو ملو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق  و 21 نفر از اعضای گروهش در حادثه تلخ بمب گذاری در مقر سازمان ملل متحد در بغداد جان خود را از دست دادند.
در بین کسانی که کشته شدند آقای رضا حسینی نیز حضور داشت. رضا ایرانی بود. زمانی که او و همکارانش در حادثه انفجار کشته شدند، او در حال تلاش برای ایمن ساختن، سالم ساختن و شاد کردن زندگی برای کسانی بود که حتی آنان را نمی شناخت.
امروز و هر روز، ما زندگی او و تمام کسانی که جان خود را در راه فعالیت های بشردوستانه از دست داده اند، گرامی می داریم. که بزرگترین فضیلت در بین مردم متمدن است.
ورای این موضوع، روز کمک های بشردوستانه، فرصت مناسبی است که اهمیت نیاز به این کمک ها را در سراسر جهان بیشتر درک کنیم و همچنین به اهمیت مشارکت جامعه جهانی برای مقابله با این چالش ها اشاره کنیم.
اینجانب باور دارم که ما در مسیر درستی قرار داریم. این موضوع را بیان می کنم زیرا در چند ماه گذشته جهانیان در کنار هم آمده تا بر سر 4 سند مهم به توافق برسند که تمامی آنها به نحوی از سیاره زمین و مردمش محافظت می کنند. این توافقات به ترتیب:

1.    چارچوب موسوم به "سندای" برای کاهش خطر ریسک بلایای طبیعی. (این سند در شهر سندای ژاپن به امضا رسیده است)

2.    آرمان های توسعه پایدار که در شهریور ماه سال گذشته در نیویورک به تصویب رسید.

3.    توافق پاریس برای تغییرات اقلیمی.

4.    اجلاس جهانی بشردوستانه که در استانبول برگزار شد.

با توجه به اینکه 193 کشور دنیا گرد هم آمده تا بر سر این اسناد مهم توافق کنند همین امر نشان دهنده این موضوع است که جامعه جهانی به دنبال راه حلی برای مقابله با مشکلات موجود و رسیدن به آینده ای پایدار است.


راه رسیدن به " بشریت واحد" درحال دستیابی است. در این روز ویژه، ما تمام کسانی که برای رسیدن به این ایده ناب تلاش می کنند را ارج می نهیم.
تمام کمک رسانان حوزه بشردوستانه را.

*هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha