رئیس اداره محیط زیست شهر تهران گفت: کوه‌های تلنبار شده از نخاله‌های ساختمانی، نشان از افزایش برداشت و نابودی کوه‌ها، رودخانه‌ها ومنابع اولیه طبیعی است.

نخاله‌های ساختمانی طبیعت را نابود می‌کند

سلامت نیوز:رئیس اداره محیط زیست شهر تهران گفت: کوه‌های تلنبار شده از نخاله‌های ساختمانی، نشان از افزایش برداشت و نابودی کوه‌ها، رودخانه‌ها ومنابع اولیه طبیعی است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛محمد حسین بازگیر، رئیس اداره محیط زیست شهر تهران   در خصوص  تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی و پسماندهای عمرانی شهر تهران اظهار داشت: نخاله‌های ساختمانی و پسماند‌های عمرانی بخشی از پسماندهای عادی هستند که مدیریت، برنامه‌ریزی، ساماندهی، مراقبت، جمع‌آوری، تولید، بازیافت، پردازش و دفن آنها بر اساس قانون مدیریت پسمانده مصوب سال 1383 بوده بر عهده شهرداری است.
 
رئیس اداره محیط زیست شهر تهران گفت: مابقی حجم نخاله‌های ساختمانی باقیمانده در گودهای متفرقه مجازی در خصوص وضعیت نخاله های شهر تهران تصریح کرد: در تهران روزانه حدود 50 هزار تن نخاله ساختمانی  تولید می شود که از این مقدار، 40 هزار تن روزانه در گود آبعلی تخلیه می شود.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران ادامه داد: مابقی در گودهای متفرقه مجاز و یا به شکل غیر مجاز در حاشیه جاده ها، رودخانه‌ها و دره‌های اطراف شهر تهران رها می‌شود.
 
بازگیر افزود: گودهای در نظر گرفته شده برای تخلیه نخاله‌ها حجم انبوه این پسماندها و به شکل کوهی درآمده که هر روز از هر جهت در حال گسترش است.
 
وی با بیان اینکه سازمان مدیریت پسماند شهرداری موظف به رسیدگی به این موضوع است، گفت: با فعال کردن کارخانه بازیافت نخاله‌های ساختمانی با ظرفیت 3 الی 4 هزار تن در روز در گود آبعلی مشغول به ساماندهی این موضوع است.
 
رئیس اداره محیط زیست شهر تهران ادامه داد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با کمک بخش خصوصی کلنگ احداث دومین کارخانه بازیافت آوارها و نخاله‌های ساختمانی را زده است.
 
بازگیر با تاکید بر لزوم و سرعت بخشی در جهت بازیافت این نوع از پسماندها، افزود: روزانه 4 الی 5 هزار سرویس در جهت تخلیه آوارها و نخاله های ساختمانی در شهر تهران تردد می کنند.
 
وی گفت: آمار مذکور مربوط به فصل رکود در ساخت و ساز بوده و در زمان شروع صنعت ساختمان سازی میزان نخاله ها و آوارهای ساختمانی به تبع آن افزایش خواهد یافت.
 
وی با اشاره به وظایف کار گروه مدیریت پسماند شهرستان تهران که بالاترین مجمع مشورتی و تصمیم گیری شهر بوده و به ریاست فرمانداری و دبیری محیط زیست، شهرداری، جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی، صنعت معدن و تجارت و صدا و سیما تشکیل می شود، تصریح کرد: صدا و سیما به عنوان عضو تاثیر گذار و صاحب رای این کارگروه با حضور مستمر خود، می تواند در اجرای آیین نامه مدیریت پسماند، دست یابی به هماهنگی دستگاه های مذکور و برچیدن تخلیه نخاله های ساختمانی در نقاط غیر مجاز و حساس اقدامات قابل توجهی را در رسانه  ملی به منحصه ظهور بگذارد.
 
رئیس اداره محیط زیست شهر تهران در خصوص اقدامات مشارکتی اعضای کار گروه مدیریت پسماند در جهت کنترل و جلوگیری از تخلیه نخاله ها در حاشیه رودخانه، جاده ها و دره های شهر بیان داشت: رتبه بندی کلیه شرکت ها و پیمانکاران حوزه پسماند در جهت مدیریت نخاله های ساختمانی و تجهیز کامیون های حامل این نوع از پسماندها به GPS برای تعیین و  مشخص شدن نقاط تردد و تخلیه بار؛ از جمله اقدامات مصوب شده کارگروه مدیریت پسماند است.
 
بازگیر ادامه داد: با دسترسی نیروی انتظامی و کارگروه به نقشه حرکت و تخلیه بار کامیون های حامل آوارهای ساختمانی، با پیمانکاران متخلف برخورد و قرار داد آنها لغو خواهد شد.

وی درباره مشکلات محیط زیستی تخلیه نخاله ها تصریح کرد: نخاله های ساختمانی به دلیل داشتن آهک، گچ و باقی مانده سیمان در وجود خود؛ اگر در یک زمین کشاورزی یا خاک قابل استفاده رها شوند، به تدریج آن مکان را به سمت بی کیفیتی سوق خواهند داد.
 
رئیس اداره محیط زیست شهر تهران ادامه داد: نخاله های ساختمانی مکان تخلیه شده خود را به مرور زمان، به کانون جمع شدن سایر زباله ها نیز تبدیل می کنند.
 
بازگیر در خصوص سومین مورد از مشکلات نخاله ها تصریح کرد: نخاله های ساختمانی علاوه بر اینکه موجب آلودگی بصری در طبیعت می شوند، بخشی از منابع اولیه و داشته های طبیعی (کوهها و شن و ماسه حاشیه رودخانه ها) را به نابودی می کشانند.
 
وی ادامه داد: رها شدن این نوع از پسماندها در حاشیه رودخانه ها و آبراهها، منجر به آلودگی آنها نیز می شود.
 
بازگیر با بیان اینکه نخاله های تلنبار شده یک فرصت بسیار ارزشمند در جهت رفع نیازهای عمرانی شهر است، تاکید کرد: با بازیافت و باز گرداندن این نوع از پسماندها به چرخه زیستی، می توانیم از آسیب رسیدن به منابع طبیعی و برداشت بی رویه از کوهها و حاشیه رودخانه ها در جهت تهیه مصالح ساختمان سازی و شن و ماسه جلوگیری کنیم.
 
وی تصریح کرد: طبق قانون مدیریت پسماند هر گونه رها سازی زباله های خانگی و نخاله های ساختمانی در کنار رودخانه ها و معابر، نه تنها ممنوع، بلکه جرم محسوب شده که قانون گذار نیز جرائمی برای آن در نظر گرفته است.
 
رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با تاکید  بر اینکه شهرداری به عنوان متولی این نوع از پسماندها باید ورود کرده و هرچه سریعتر این موضوع را ساماندهی کند، افزود: طبق ماده 23 قانون مدیریت پسماند محیط زیست ناظر عالی و بررس یکننده صحت اجرای موضوع ساماندهی پسماندها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha