دو سال پیش بود که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد برای پیدا کردن کودکان بازمانده از تحصیل خانه به خانه خواهند گشت. با این حال آمار ترک تحصیل‌ها نشان می‌دهد این خانه‌گردی‌ها چندان توفیقی نداشته است و آمارهای اعلام شده از استان‌های محروم و مرزی از میزان دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، رقم رضایت‌بخشی نیست.

مسائل فرهنگی،عمده ترین دلایل ترک تحصیل ها در بوشهر

سلامت نیوز:دو سال پیش بود که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد برای پیدا کردن کودکان بازمانده از تحصیل خانه به خانه خواهند گشت. با این حال آمار ترک تحصیل‌ها نشان می‌دهد این خانه‌گردی‌ها چندان توفیقی نداشته است و آمارهای اعلام شده از استان‌های محروم و مرزی از میزان دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، رقم رضایت‌بخشی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان در آخرین آماری که روزبه کردونی، مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت کار و رفاه در نشست شورای اشتغال استان بوشهر ارائه داد، شمار کودکان بازمانده از تحصیل شناسایی شده در استان بوشهر ۱۳هزار اعلام شده است؛ رقمی که ناصر کرمی، مدیر کل آموزش و پرورش این استان آن را تکذیب کرد و شمار دانش‌آموزانی را که در سال تحصیلی گذشته در این استان ترک تحصیل کرده‌اند حدود پنج هزار نفر در مقاطع تحصیلی مختلف دانست و رقم‌های تفکیکی آن را نیز ارائه کرد که در جدول عنوان شده است.

با این حال به نظر می‌رسد حتی این آمار، که 3 درصد کل جمعیت دانش‌آموزی این استان را تشکیل می‌دهد، رقم قابل توجهی است که نیاز به بررسی جدی دارد.

 دلایل ترک تحصیل از نظر مقامات رسمی
ناصر کرمی، مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر می‌گوید: «در این استان کمبود مدرسه وجود ندارد.» او ترک تحصیل‌ها را به دلایل فرهنگی می‌داند و ازدواج زودهنگام و مسائل خانوادگی را اصلی‌ترین مساله در این استان در بازماندگی از تحصیل عنوان می‌کند‌. کرمی می‌گوید: «کار‌گروهی تشکیل شده است تا وضعیت ترک تحصیل در این استان مورد بررسی قرار گیرد.»


براساس آیین‌نامه‌های آموزش و پرورش‌، مدیران مدارس موظف هستند پیگیر ثبت‌نام دانش‌آموزان‌شان باشند و در صورتی که دانش‌آموزی اقدام به ثبت‌نام برای سال تحصیلی جدید نکند، دلایل آن را به اداره آموزش و پرورش گزارش دهند. آماری که به گواه خود مدیران آموزش و پرورش به دلیل مشغله‌های زیاد هیچ‌گاه جامع تهیه نمی‌شود و کسی چندان پیگیر بازگرداندن دانش‌آموزان ترک تحصیلی نیست.

 دلایل غیر‌رسمی
بشیر شیخلو، آموزگار مقطع  متوسطه اول در شهر  بوشهر است. او سال‌ها در روستاها و شهرستان‌های این استان  فعالیت داشته و برخلاف مدیران استان، ازدواج زودهنگام را دلیل اصلی ترک تحصیل‌ها نمی‌داند. او معتقد است اصلی‌ترین عامل ترک‌تحصیل در این استان افت تحصیلی بالاست. او می‌گوید: «محتوای آموزشی  برای دانش‌آموزان روستایی که در دور افتاده‌ترین مناطق با آگاهی‌های کمتر از یک کودک پایتخت‌نشین زندگی می‌کنند، کسالت بار و گاهی سنگین است.»

او می‌گوید: «متاسفانه افت تحصیلی نه تنها در استان بوشهر، بلکه در اغلب مناطق دور‌افتاده کشور بسیار چشمگیر است و مدیران آموزش و پرورش باید به این مساله توجه جدی داشته باشند.» او می‌گوید: «مدرسه هست؛ اما معلم کم است. تجهیزات نیست و گاهی مدارس آنقدر با روستاها فاصله دارند که خانواده‌ها  عطای مدرسه را به لقایش می‌بخشند.»

جمعیت استان بوشهر چیزی حدود یک میلیون نفر است، این در حالی است که تراکم روستاها و تراکم جمعیتی این استان کم است و این پراکندگی‌، دسترسی به امکانات را در بسیاری از روستا‌ها محدود می‌کند.

 مشکلات شبانه‌روزی‌ها
این آموزگار بوشهری از مشکلات مدارس شبانه‌روزی در این استان می‌گوید و آن را عامل دیگری بر افزایش ترک تحصیل در این استان می‌داند؛ چرا که بسیاری از دانش‌آموزان وقتی امکان اقامت در مدارس شبانه‌روزی نداشته باشند، از تحصیل صرف‌نظر می‌کنند.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی اداره آموزش و پرورش این استان در حال حاضر هزار و ۷۰۳ دانش‌آموز خوابگاهی در ۳۱ مدرسه شبانه‌روزی استان بوشهر تحصیل می‌کنند که به گفته ناصر کرمی، مدیر کل آموزش و پرورش استان، این مدارس مشکلات فراوانی دارد. در این راستا البته رفع مشکلات مدارس شبانه‌روزی استان بوشهر در دستور کار قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha