یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 191148

یک متخصص پوست و مو، با اشاره به این‌که تیرگی پوست آرنج دست و زانوی پا بیماری به حساب نمی‌آید، دلایل و عوامل ایجاد رنگ تیره در این نواحی پوست را ذکر کرد.

چرا پوست آرنج و زانو چروک و تیره می‌شود؟

سلامت نیوز: یک متخصص پوست و مو، با اشاره به این‌که تیرگی پوست آرنج دست و زانوی پا بیماری به حساب نمی‌آید، دلایل و عوامل ایجاد رنگ تیره در این نواحی پوست را ذکر کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران،امیرهوشنگ احسانی گفت: درمان قطعی برای از بین بردن تیرگی نواحی آرنج و زانو وجود نداشته و تنها می توان با رعایت نکات بهداشتی و استفاده از کرم های مرطوب کننده از بروز آن پیشگیری کرد.


 وی افزود: اصطکاک مداوم، تماس با نور خورشید یا حتی خشکی پوست باعث پدید آمدن تیرگی های آرنج و زانو می شود. عدم رعایت بهداشت و تجمع سلول‌های مرده در نواحی آرنج و زانو نیز می‌تواند یکی از علل تیرگی پوست این نواحی مخصوصا در کودکان باشد.


احسانی تاکید کرد: آرنج و زانو قسمتهایی از پوستند که بیشتر در معرض تماس با محیط و اصطکاک با وسایلی مانند؛ مبل، فرش، میز قرار می‌گیرند و این آسیب‌های مداوم سبب افزایش ضخامت پوست در این نواحی و تیره شدن آنها می‌شود.


وی خاطر نشان کرد: فشار و اصطکاک ناشی از نشتن بر زانو و لم دادن روی آرنج باعث افزایش ضخامت و تیرگی این نواحی می شود.


این متخصص پوست و مو گفت: رنگ طبیعی پوست به سه عامل هموگلوبین، کارتنوئید و ملانین وابسته است. ملانین ماده ای است که توسط  سلول هایی به نام ملانوسیت در پوست تولید می شود و افزایش سلول های رنگدانه ساز با تغییر رنگ و ایجاد لکه های پوست همراه است.


احسانی ادامه داد: بیماری ها و اختلالات ژنتیکی، بیماری های سوخت و ساز سلولی، هورمونی و التهابی، عفونت های موضعی پوست، کمبود ویتامین و سوء تغذیه نیزمی توانند از عوامل تغیر رنگ در پوست افراد باشد.


وی تصریح کرد: کسانی که در تماس زیاد نور آفتاب هستند به دلیل افزایش تولید ملانین، با پوستی تیره مواجه می شوند.


احسانی خشکی پوست را از عوامل اصلی تیرگی پوست دانست و بیان داشت: میزان غدد چربی ناحیه آرنج و زانو کمتر از سایر نواحی بدن است و به همین علت احتمال خشکی و در نتیجه تیرگی پوست افزایش می یابد. بروز بیماری های دیگر از جمله سندرم آدیسون، سندرم تخمدان پلی کیستیک و تغییرات هورمونی که در بارداری رخ می‌دهد از علل تیرگی پوست آرنج و زانو است.


او یاد آور شد: کرم های مرطوب کننده و ژل های روشن کننده (حاوی عناصری چون؛ اسید لاکتیک، عصاره شیرین بیان، روغن گل پامچال،عصاره گریپ فروت و ...) در بهبود تیرگی ها نقش به سزایی دارند اما باعث از بین رفتن کامل آنها نمی شوند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha