دو هفته پیش درحالی دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1395 روی خروجی سایت سازمان سنجش قرار گرفت که دانش‌آموزان رشته تجربی از سهمیه بورسیه سپاه پاسداران در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور شوکه شده‌بودند. روز گذشته باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره این موضوع اعلام کرد: «هیچ‌کدام از این ظرفیت‌ها سهمیه مازاد بر ظرفیت دانشگاه‌ها نیست.» این اظهار نظر درحالی در این نشست خبری مطرح شد که چندی پیش دانشجویان 22 دانشگاه در نامه‌ای قول‌های وزیر برای اثبات ظرفیت‌‌ ورودی‌ دانشگاه‌ها را به او یادآوری کردند.

بورسیه‌های سپاه مازاد بر ظرفیت نیست

سلامت نیوز:  دو هفته پیش درحالی دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1395 روی خروجی سایت سازمان سنجش قرار گرفت که دانش‌آموزان رشته تجربی از سهمیه بورسیه سپاه پاسداران در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور شوکه شده‌بودند. روز گذشته باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره این موضوع اعلام کرد: «هیچ‌کدام از این ظرفیت‌ها سهمیه مازاد بر ظرفیت دانشگاه‌ها نیست.» این اظهار نظر درحالی در این نشست خبری مطرح شد که چندی پیش دانشجویان 22 دانشگاه در نامه‌ای قول‌های وزیر برای اثبات ظرفیت‌‌ ورودی‌ دانشگاه‌ها را به او یادآوری کردند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه سپید در ادامه می نویسد: لاریجانی در واکنش به این موضوع بیان کرد: «سهمیه با بورسیه فرق دارد. سال گذشته تقاضایی با عنوان سهمیه به ما اعلام شد اما ما اجازه آن را ندادیم.» او به تقاضای سازمان سپاه پاسداران برای معرفی بدون کنکور تعدادی دانشجو برای شرکت در معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: «ممکن است که جابه‌جایی اندکی صورت گرفته‌باشد اما سیاست‌ اصلی ما این بوده که ظرفیت‌ها ثابت بماند. ما شهریه‌پردازها را کم کردیم و بورسیه را بیشتر اما کل ظرفیت‌ها ثابت مانده‌است. برای مثال ظرفیت شهریه‌پرداز دانشگاه تهران را صفر کردیم تا ظرفیت پردیس‌بین‌الملل را افزایش دهیم.»

       او در این نشست که به مناسبت هفته دولت در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه به‌دلیل قرار داشتن دانشگاه بقیه‌ا...، هیچ دانشجویی در رشته‌های پزشکی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی شهر تهران بورس نمی‌شود افزود:«این بورسیه سال‌به سال ممکن است تغییر کند. برای مثال سال آینده ممکن است که نیروی انتظامی درخواست بورسیه بدهد تا بر اساس نیازش هرکسی در پزشکی قبول شد را بورسیه کند. این دانشجویان اگرچه میزان تعهدات بیشتری باید داشته‌باشند اما محل کار بعدی‌شان هم مشخص خواهد بود اینطور یکی از چالش‌های پزشکی را بر طرف می‌کنیم.»

       در دفترچه انتخاب رشته تجربی کنکور سراسری 63 نفر به عنوان سهمیه بورسیه سپاه پاسداران در دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز، 32 نفر در دانشگاه جندی‌شاپور و 27 نفر در دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه و در دانشگاه‌های دیگر جذب خواهند شد. این افراد از ابتدا حقوق ثابت این سازمان را دریافت ‌می‌کند و شغل آنها نیز در مراکز خدماتی سپاه تضمین می‌شود. این سازمان همچنین می خواهد تا 159 دانشجو در رشته پزشکی را در دانشگاه‌های مختلف به بورسیه خود درآورد. پس از آن رشته پرستاری با تعداد 67 بورسیه بیشترین اقبال را در دانشگاه‌ها داشته‌است. رشته‌های دیگر هم به همین ترتیب قرار است از امسال دانشجوی بورسیه این سازمان را تربیت کنند.

       لاریجانی با اشاره یکی از خبرنگاران به برخی از این آمار بیان کرد:«نسبت به بورسیه شدن در سطح دانشگاه‌ها اقبال وجود دارد و آن هم یک مسئله متعارف است. ممکن است برخی نقاط تقاضای بالاتر و کم‌تری داشته باشند که به تمایل دانشگاه‌ها برای کم‌وزیاد کردن هزینه‌هایشان مربوط می‌شود.»

هشدار به دانشجویان بورسیه کشورهای خارجی
       معاون آموزشی وزیر بهداشت درادامه این نشست ضمن هشدار به دانشجویان رشته‌های پزشکی برای تحصیل در سایر کشورها، گفت:«برخی از دانشگاه‌های کشورهای دیگر مورد قبول ما نیستند و این افراد در صورت توجه نکردن به این مساله پس از ورود به کشور دچار چالش‌های جدی می‌شوند.» لاریجانی تاکید کرد:« مدرک دانشجویان ایرانی در صورت تحصیل در دانشگاه‌هایی که جزو 500 رتبه بالاتر نباشند معتبر نخواهد بود.» او در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره ارتقای رتبه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در سطح بین‌المللی گفت:«هم اکنون بالاترین رتبه دانشگاهی در کشور ما دانشگاه تهران است که بین رتبه 300 تا 400 جهان است اما برنامه‌هایی را دنبال می‌کنیم که بتوانیم این رتبه را ارتقا دهیم.»

میزبانی از 1500 دانشجوی خارجی
       او با اشاره به اینکه حدود 1400 تا 1500 نفر از خارج از کشور در دانشگاه‌های ایران مشغول تحصیل هستند، گفت: «این تعداد به جز افرادی است که در دوره‌های کوتاه‌مدت شرکت کرده‌اند.»

       این پزشک فوق تخصص بیماری‌های غدد درون‌ریز گفت: «رتبه‌بندی‌های مختلفی در سطح دنیا برای دانشگاه‌ها وجود دارد. برنامه وزارت بهداشت این است که فصل مشترک همه این رتبه بندی‌ها را مانند‌ تعداد مقالات، ارجاع به مقالات، نسبت استاد به دانشجو، وضعیت بین المللی بودن دانشگاه، اعتباربخشی بین‌المللی و... را به صورت شاخص‌های ملی به دانشگاه‌ها ابلاغ کنیم تا بتوانند رتبه خود را ارتقا دهند.»

       لاریجانی افزود: «حدود 15 دانشگاه در ایران هستند که توانایی این را دارند که در بین رتبه‌های بالای دانشگاه‌های دنیا قرار بگیرند، پنج دانشگاه از این تعداد دانشگاه علوم‌پزشکی هستند که امیدواریم با تقویت شاخص‌های بین‌المللی در آنها رتبه آنها را در سطح جهانی ارتقا دهیم.»

پذیرش دانشجوی پرستاری در بیمارستان‌های بزرگ
       معاون وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش دیگری درباره تربیت پرستار در بیمارستان‌ها گفت: «آیین‌نامه آموزش پرستاری در بیمارستان‌ها و هیئت علمی پرستاری بالینی به شکلی ابلاغ شده‌است که این کار از طریق دانشگاه مرجع و با مشورت گروه‌های همکار مانند سازمان نظام پرستاری، بورد پرستاری و دانشگاه‌های مختلف انجام شود.»

       لاریجانی گفت:«اجرای این طرح برای جبران کمبود پرستار در کشور لازم است و ظرفیت پذیرش پرستار در بیمارستان‌ها باید در شورای گسترش وزارت بهداشت تصویب شود، بیمارستان‌هایی که می‌خواهند پذیرش دانشجوی پرستاری داشته‌باشند باید هیئت‌علمی بالینی داشته‌باشند و ظرفیت آموزشی لازم را برای این کار داشته‌باشند.»

ایجاد رشته‌های جدید با همکاری وزارت بهداشت و علوم
       معاون آموزشی وزیر بهداشت درباره ایجاد رشته‌های میان رشته‌ای با همکاری وزارت علوم افزود: «ظرفیت بزرگی برای ایجاد رشته‌های میان رشته‌ای جدید وجود دارد، تعداد این رشته‌ها بسیار زیاد است و مثلا می‌توان از رشته نانومدیسین، مهندسی نسوج یا مهندسی ژنتیک نام برد.» لاریجانی همچنین از ایجاد رشته‌های میان‌رشته‌ای به صورت مجازی خبر داد و افزود:«برای رشته‌های خاصی مثل روانشناسی بالینی نیز کارگروهی به سرپرستی دکتر نجفی مشاور رئیس جمهوری تشکیل شده‌است تا تکلیف این رشته‌ها مشخص شود.»

90 درصد از رشته پزشکی بازنگری شده‌است
       او با بیان اینکه رغبت به رشته تجربى و پزشکى بالا است، عنوان کرد:«کوریکولوم و بسیاری از رشته‌هاى گروه پزشکى بازبینی شده که در رشته پزشک عمومى این بازبینی ٩٠ درصد بوده‌است. همچنین تخصص پزشک خانواده در ٨ دانشگاه ساماندهى شده و فردا براى تضمین گسترش این رشته جلسه‌اى برگزار مى‌شود.» او گفت: «شورای برنامه‌ریزى پزشکی تصور می‌کرد که بر اساس حقوق شهروندی، نمی‌شود بگوییم که گذشته فرد در حالی‌که در آینده موثر است که دانشجو نمی‌دانسته معدل‌اش در آزمون موثر است، به همین دلیل به دستور وزیر بهداشت تاثیر معدل برای آزمون دستیاری امسال حذف شد.» معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه در آزمون کارشناسی ارشد ۷۲ هزار نفر شرکت کننده و ظرفیت جذب شش تا هفت هزار نفر را داریم، اضافه کرد:«در آزمون دستیاری هم ۱۴ هزار نفر شرکت کننده و ظرفیت جذب سه هزار داوطلب را داریم.»

       او اضافه کرد: «در آزمون دستیاری دندانپزشکی نیز دو هزار شرکت کننده و ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر ظرفیت داریم.»

       لاریجانی در پایان در مورد مهاجرت اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی به خارج از کشور، گفت: «مهاجرت این افراد آمار چشمگیری نداشته چرا که در صورت انجام چنین اقدامی زمینه کار برای آنها در خارج از کشور به ویژه در رشته‌های بالینی وجود ندارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha