نتایج یک مطالعه نشان می دهد که رفت وآمد خانوادگی احتمال مرگ سالخوردگان را کاهش می دهد اما این کاهش در مراوده افراد سالخورده با دوستان مشاهده نمی شود.

رفت وآمد خانوادگی احتمال مرگ سالخوردگان را کاهش می دهد

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه نشان می دهد که رفت وآمد خانوادگی احتمال مرگ سالخوردگان را کاهش می دهد اما این کاهش در مراوده افراد سالخورده با دوستان مشاهده نمی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا،  جیمز ایونیوک نویسنده ارشد این مطالعه گفت: این مطالعه نشان می دهد، افراد مسنی که بستگان بیشتری دارند یا با بستگان خود صمیمی ترهستند با خطر مرگ کمتری روبرو می شوند؛ اما این کاهش احتمال مرگ در رابطه با شمار دوستان افراد سالخورده یا میزان صمیمیت آنها مشاهده نشد.


به گزارش پایگاه اینترنتی یورک آلرت،این محقق فوق دکترای دانشکده بهداشت عمومی Dalla Lana تورنتو دراین مطالعه با عنوان روابط اجتماعی و مرگ و میر در دوران سالخوردگی با استفاده از داده های چند نظرسنجی به بررسی مهمترین جنبه های شبکه های اجتماعی برای به تعویق انداختن مرگ می پردازد.


این مطالعه که در یک بازه زمانی 5 ساله انجام شده است نشان داد، سالخوردگانی که با بیشتر اعضای فامیل خود احساس صمیمت زیادی می کردند خطر مرگ و میر درمیان آنها بعد از 5 سال حدود 6 درصد بود درحالیکه این خطر در میان افراد مسنی که صمیمت زیادی با بستگان خود نداشتند، حدود 14 درصد بود.
این مطالعه همچنین نشان داد احتمال مرگ افراد مسنی که از تعداد بستگان بیشتری برخوردار بودند، صرف نظر از میزان صمیمیت آنها نسبت به سالخوردگانی که تعداد کمتری بستگان داشتند، کمتر بود.


بر اساس این مطالعه، احساس صمیمیت کردن با بستگان و داشتن بستگان بیشتربه عنوان محرم و رازدار، خطر مرگ افراد مسن را کاهش می دهد اما چنین موضوعی در رابطه با معاشرت با دوستان صادق نیست.


محققان خاطر نشان کردند: ازآنجایی که انسان دوستانش را خود انتخاب می کند ممکن است انتظار برود که معاشرت با دوستان تاثیر بیشتری در کاهش احتمال مرگ افراد داشته باشد چرا که می تواند دوستان خود را برای برآورده کردن نیازهایش تغییر دهد اما نتایج این مطالعه با رد این موضوع نشان می دهد که مراوده با بستگان بیشترین فواید را در زمینه افزایش طول عمر انسان دارد.


نتایج این مطالعه در صد و یازدهمین نشست سالانه انجمن جامعه شناسی آمریکا ارائه شد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha