برنامه "بهارستان " با موضوع نگاهی به برنامه ششم توسعه؛ کاستی‌ها و قوت‌های برنامه و با حضور دکتر نعیم امینی‌فر، نماینده مردم ایرانشهر و سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

برنامه مجلس درباره بیمارستانهای دولتی و خصوصی و بیمه ها

سلامت نیوز: برنامه "بهارستان " با موضوع نگاهی به برنامه ششم توسعه؛ کاستی‌ها و قوت‌های برنامه و با حضور دکتر نعیم امینی‌فر، نماینده مردم ایرانشهر و سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.


امینی فر در ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی بر اهمیت برنامه ششم توسعه و نگاه کمیسیون بهداشت به این برنامه گفت: می‌دانیم که برنامه در واقع تعیین نقشه راه ما در پنج سال آینده است و تمامی سیاستگذاری‌ها در هر بخشی، به‌طور یقین باید بر اسناد بالادستی منطبق باشد. یکی از مهم‌ترین اسناد بالادستی در تعیین بودجه و موارد دیگر برنامه توسعه است.


وی ادامه داد: باوجود اینکه دریک سال اخیر کشوررا بدون برنامه سپری کردیم، مجلس دهم با دقت بیشتری بر اصلاح و تدوین نهایی برنامه شششم نظر دارد.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس توجه جدی بر واگذاری سیاست ها و اختیارات بخش درمان به وزارت بهداشت را از مهمترین ارکان برنامه ششم توسعه در کمیسیون بهداشت ذکر کرد و افزود: وزارت بهداشت نیز در پذیرش این وظیفه باید همه جوره اعلام آمادگی کند. به عنوان مثال میتوان اداره یک بیمارستان را هیات امنایی کرد، تا به شکل بنگاه‌های درمانی و اقتصادی در زمینه نحوه سیاستگذاری‌‌ها، اختیارات قابل‌توجهی داشته باشند، بدین ترتیب بیمارستان‌ها وابسته به دولت نیستند و اختیارات پیرامون واحدها تفویض می شود.


امینی فر خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه به این موضوع اشاراتی شده است اما کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تلاش دارد عملیاتی تر به این موضوع رسیدگی کند.از سویی دیگر نمایندگان دولت از جمله سازمان برنامه‌ریزی و وزارت بهداشت با این طرح موافق هستند. البته وزارت بهداشت به دنبال این مساله است که بیمارستان‌های خصوصی تحت نظر این وزارتخانه به شکل یک کنسرسیوم سراسری اداره شوند. که با توجه به اهمیت سازوکارهای اقتصادی در اداره بیمارستان‌ها،  در آینده باید به سمت اجرایی شدن این بحث پیش رویم.


وی در توضیح فواید این طرح اظهار داشت : اگر این طرح اجرایی شود مشارکت موثر مردم در اداره بیمارستان ها مدنظر قرار می گیرد و انتظارات و توقعات هر بنگاه درمانی و اقتصادی در الویت آن واحد به حساب می آید.


امینی فر افزود: صرفه‌جویی در منابع رکن مهم دیگری در تدیون برنامه شششم توسعه است که از سوی نمایندگان مجلس مورد تاکید قرار گرفته، به نحوی  که بیمارستان ها منابع موجود خود را بهتر بشناسند و برای مصرف آن در طول سال برنامه ریزی و سازوکارهای صرفه‌جویی و بهینه‌سازی منایع را در پیش گیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس موضع بیمه ها را یکی دیگر از الویت های مورد پیگیری مجلس در برنامه ششم توسعه خواند و تاکید کرد: البته یکسان‌سازی و ادغام شدن بیمه‌ها موردنظر کمیسیون نمی باشد. ما به دنبال سامان‌دهی سازمان مقررات تنظیم بیمه‌ها هستیم که حداقل بیمه‌های پایه از یک‌سری اصول مشخص تبعیت کنند.

وی تصریح کرد؛ در این زمینه تعدادی از نمایندگان پیشنهاداتی درخصوص استقرار شورای عالی بیمه و شورای عالی سلامت در وزارت بهداشت و درمان ارائه داده‌اند، اما نه به این معنی که فقط این وزارتخانه تصمیم‌گیرنده است؛بلکه طبق قوانین نمایندگانی از سوی سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی و سازمان‌های بیمه‌گر نیزحضور خواهند داشت.


امینی فر با تاکید بر صرف بودجه های حوزه سلامت در راستای رسیدن به اهداف این حوزه افزود: باید نگرانی های تخصیص بودجه‌های حوزه سلامت، حتی به‌طور سهوی در دیگر حوزه‌ها از میان برود ، در صورتی که تجمیع منابع را داشته باشیم، قطعا از این نگرانی کاسته خواهد شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha