دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 19122

یك متخصص تغذیه اظهار كرد: علائق شدید و نابجای تغذیه‌ای در افراد می‌تواند نشانه‌ای از وجود بیماری‌های جسمی مانند کم خونی یا روحی روانی باشد؛ به طوری که فرد هر روز و همواره به خوردن طعمی خاص از جمله مواد شیرین، شور یا ترش تمایل نشان می‌دهد.

دکتر احمدرضا درستی در گفت وگو با ایسنا با بیان این مطلب خاطرنشان كرد: کسانی که ضعف تغذیه‌ای دارند و یا دچار کم خونی هستند به مواد محرک مانند شیرینی و شکلات، علاقه شدیدی نشان می‌دهند و با مصرف آنها احساس نشاط پیدا می‌کنند.

وی در ادامه ضمن بیان این که مصرف قرص‌های هورمونی و به هم خوردن سیستم تغذیه در افراد منجر به تغییر علایق یا تشدید آن نسبت به برخی مواد غذایی می‌شود، تاکید کرد: مراجعه به متخصص تغذیه و قرار گرفتن تحت نظر پزشک بهترین و اولین راه برخورد با این علایق افراطی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: البته افرادی هم عادات افراطی به خوردن مواد شور یا ترش دارند که اغلب این افراد فشارخون بیش از حد پایین یا بالا دارند و بنا به تجربه با خوردن این مواد احساس بهتری دارند. این در حالی است که تنها عده کمی از آنها نیاز واقعی به خوردن شوری یا ترشی برای افزایش یا کاهش فشار خونشان دارند و اغلب آنها به اشتباه عادت به خوردن این طعم‌ها پیدا کرده‌اند در نتیجه نه تنها به حل مشکل خود کمک نمی‌کنند بلکه احتمال ابتلا به ضایعات قلبی عروقی را نیز در خود افزایش خواهند داد.

دكتر درستی در پایان ضمن اشاره به این که علاقه شدید به مواد شور یا ترش، اغلب نشانه مشکل جسمی و گاه روانی است، تاکید کرد: در صورت وجود چنین عاداتی، مناسب‌ترین راه مشورت با متخصص و بررسی علت زمینه‌ای است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha