دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴

لزوم توجه جدی به توانمندسازی سالمندان

سلامت نیوز:اغراق نیست اگر بگوییم مسئله دهه آینده ایران، چالش سالمندان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری در حال حاضر 6/5 میلیون نفر سالمند (بالای 60سال) در ایران زندگی می‌كنند. این در حالی است كه تا 10سال بعد، 10درصد مردم ما به دوران سالمندی خواهند رسید. گفته می‌شود سالمندی در ایران وجهه زنانه پیدا كرده است و تعداد زنان سالمند بیشتر از مردان است. برای سالمندی تعاریف علمی زیادی ارائه شده است اما یكی از گویاترین تعاریف موجود می‌گوید: زمانی كه خاطره‌ها از امیدها بیشتر می‌شود می‌توان گفت سالمندی آغاز شده است.

البته برخی معتقدند اینكه تعداد سالمندان در ایران رو به افزایش است، یك «توفیق» پزشكی و بهداشتی به شمار می‌آید؛ چراكه توانسته‌ایم سن امید به زندگی در مردان را به 72سال و در زنان به 74سال برسانیم. اما همین عده نیز معتقدند در سال‌های آینده، این توفیق تبدیل به چالش و احتمالا بحران خواهد شد. شاید بپرسید چرا چالش؟ پاسخ به این سؤال به تحلیل‌های پیچیده نیاز ندارد:


1- همراه با افزایش تعداد سالمندان، بیماری‌های دوران سالمندی نیز رو به افزایش و تنوع است؛ از فشارخون و دیابت گرفته تا مشكلات بینایی و چربی‌خون و افسردگی.


2- زندگی سالمندان در شهرهای مدرن با دشواری‌های بیشتری همراه است. پس یك سالمند ناچار است بیشتر از پدران و مادران كهنسال خود، به دیگران متكی باشد چراكه با تكنولوژیك شدن زندگی شهری، برای گذران امور شخصی خود، نیازمند مهارت‌های ویژه‌تری است.


3- جامعه دچار تغییرات ارزشی شده است. فردگرایی بر زندگی برخی جوانان سایه انداخته است و به تبع آن میزان علقه‌های جمعی و وفاداری‌های خانوادگی در حال كم‌شدن است. پس طبیعتا روزبه‌روز خانواده‌های بیشتری از مراقبت ازسالمندان داخل خانه طفره خواهند رفت و نگهداری از آنها را به خانه سالمندان خواهند سپرد.

پس باید بپذیریم در سال‌های آینده، مسئله سالمندی ابعاد جدی‌تر و پرمخاطره‌تری خواهد یافت. جالب آنكه در این سال‌ها كشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیده‌اند كه به جای منزوی كردن سالمند، باید او را توانمند كرد.

پس شایسته است خانواده ایرانی نیز به‌صورت جدی به توانمندسازی سالمندان توجه كند و به آنها كمك كند تا همانند دیگران به زندگی خود ادامه دهند. آن وقت كمتر به خانه سالمندان محتاج خواهیم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha