قائم‌مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری سلامت به هیچ عنوان اتباع افغانستانی را به چشم توریست درمان نگاه نمی‌کنیم، نسبت به مشکلات قاچاق دارو و شیرخشک که امکان دارد حتی هیچ وقت صفر نشود، هشدار داد.

افغانستانی‌ها را به چشم توریست درمان نگاه نمی‌کنیم

سلامت نیوز:قائم‌مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری سلامت به هیچ عنوان اتباع افغانستانی را به چشم توریست درمان نگاه نمی‌کنیم، نسبت به مشکلات قاچاق دارو و شیرخشک که امکان دارد حتی هیچ وقت صفر نشود، هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  تسنیم،  ایرج حریرچی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت روز پزشک درباره وضعیت گردشگری سلامت در کشورمان عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین منابع درآمد در برخی کشورها بحث گردشگری سلامت نیست و اصلا در برخی کشورها جزء اصلی‌ترین منابع درآمدشان گردشگری سلامت به حساب می‌آید که در ایران در حوزه گردشگری سلامت 2 رویکرد داریم.

سخنگوی وزارت بهداشت در توضیح بیشتر عنوان کرد: به هر حال در حوزه گردشگری سلامت ما دچار کمبود تخت و بیمارستان هستیم بنابراین این مقوله را برای بخش خصوصی یک فرصت می‌دانیم زیرا هم‌اکنون از کشورهای همسایه شمالی، عراق، پاکستان و حتی کشورهای اروپایی برای درمان به ایران مراجعه می‌کنند کما اینکه سطح و نوع خدمات ارائه شده از نظر ما راضی‌کننده نیست زیرا برخی از خدمات خارج از حوزه سلامت است و توریست انتظار دارد در مقولاتی مانند رفت و آمد، هتلینگ و غذا خدمات مناسبی دریافت کند.

حریرچی در توضیحات بیشتر به اتباع افغانستانی اشاره کرد و افزود: اتباع افغانستانی را به چشم توریست درمان هرگز نگاه نمی‌کنیم و دید ما جنبه سودآوری ندارد، زیرا وزارت بهداشت و کل نظام ایران در حوزه سلامت به کشورهای همسایه و کشورهای آفریقایی خدمات بهداشت ارائه می‌دهد، ولی مشکل عدیده‌ای که با اتباع افغانستانی داریم، مربوط به کسانی هست که به صورت غیرقانونی به ایران مهاجرت می‌کنند و اصلا دفترچه بیمه ندارند زیرا کسانی که ساکن هستند و مجوز لازم دارند هیچ مشکلی برای ارائه خدمات و بیمه آنها نداریم.

وی در توضیح بیشتر تصریح کرد: علی‌رغم کمبود تخت و لیست دریافت خدماتی چون پیوند با این حال در برخی شهرهای ایران 35 درصد تخت‌های بیمارستانی در اختیار اتباع افغانستانی است و این در حالی است که ما جبران هزینه‌هایمان را از طریق بیمه‌ها انجام می‌دهیم ولی وقتی اتباع افغانستانی بیمه ندارند مشکل دوچندان می‌شود و باید خودمان این هزینه‌ها را متقبل شویم. با این وجود خدمات اورژانسی و جراحی را نیز حتی به این افراد که بیمه ندارند ارائه می‌دهند.

قائم‌مقام وزیر بهداشت درباره برخی اتفاقات از جمله مرگ دختر افغانستانی در یکی از بیمارستان‌های کشور توضیح داد: این مسئله که رسانه‌ها اینگونه بپردازند این دختر با نام لطیفه که به عارضه کبدی مبتلا بود به دلیل عدم دریافت خدمات فوت کرده است، اصلا صحیح نیست زیرا پزشکان ایرانی در دوران دفاع مقدس حتی به دشمن خودشان که زخمی می‌شد خدمات درمانی ارائه می‌کردند بنابراین این اتفاق توضیح علمی دارد مبنی بر اینکه در دانش پزشکی همیشه نمی‌توان همه پیوندها را انجام داد به خصوص پیوند کبد و کبد این دختر افغانستانی به هیچ عنوان شرایط پیوند را نداشت و اگر همین بیماری را یک دختر ایرانی نیز داشت امکان پیوند کبد نبود و این در حالی است که بیمارستان نمازی شیراز بیشترین پیوند کبد را در دنیا انجام داده است.

حریرچی با اشاره به محدودیت‌های پیوند در ایران و تمام دنیا عنوان کرد: در این مدت 10 مورد پیوند برای اتباع افغانستانی صورت پذیرفته است ولی باید این مسئله را در نظر گرفت که لیست انتظار پیوند زیاد است و هم‌اکنون ما کلی بیمار ایرانی در انتظار پیوند داریم و این مشکل در تمام دنیا وجود دارد، از طرفی هم در تمام کشورهای دنیا پیوند اتباع خارجی با محدودیت مواجه است ولی در مورد لطیفه دختر افغانستانی کاملا روند درمان به صورتی پیش رفت که نمی‌توانست آن را پیوند بزنند مانند بسیاری از بیمارانی که نیاز به پیوند دارند و پیوند امکانپذیر نیست و فوت می‌کنند.

وی درباره اراده خدمات به اتباع افغانستانی عنوان کرد: ایران سالهاست در زمینه های مختلف به اتباع افغانستانی در حوزه آموزش و سلامت خدمات ارائه می‌دهد از طرفی هم ایران به اتباع غیرقانونی افغانستانی نیز خدمات می‌دهد، مثلا گزارشات متعددی از ورود غیرقانونی از اتباع افغانستانی و تصادفات آنها در جاده‌ها داریم و این در حالی است که آنها هیچ بیمه و پولی ندارند و برای هر کدام از آنها حدود 35 میلیون تومان هزینه کنیم و تمام این هزینه‌ها را ایران متقبل می‌شود. بنابراین حتی در زمینه توسعه پزشکی کشور افغانستان نیز اقدام کرده‌ایم به طوری که پزشکان افغانستان در حوزه پیوند تربیت خواهیم کرد.

* قاچاق دارو و شیرخشک صفر نمی‌شود

قائم‌مقام وزیر بهداشت درباره وضعیت قاچاق دارو عنوان کرد: ما هرگز نمی‌توانیم که قاچاق دارو و شیرخشک صفر می‌شود کما اینکه عمده مشکل کنونی مکمل‌های تقلبی هستند.

حریرچی در توضیح کالای قاچاق حوزه سلامت عنوان کرد: هر چیزی که خارج از مبادی قانونی در حوزه دارو وارد کشور شود، قاچاق است حتی اگر ساخت کارخانه اصلی تولیدکننده خارجی باشد، زیرا مسیر ورود آن به کشور صحیح نیست زیرا برخی از این داروها به زنجیره سرد نیاز دارد بنابراین داروهایی که از مبادی غیرقانونی وارد شود و تحت کنترل نباشد قاچاق به حساب می‌آید که در این زمینه قاچاق تقلبی نیز داریم که این مبحث دیگری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha