رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر 200پروند در خصوص مادران معتاد توسط بیمارستان‌ها و یا گشت‌های خدماتی شهرداری تهران برای رسیدگی به یکی از موسسات مددجویی معرفی شده است.

غفلت مسئولان در حوزه زنان معتاد باردار

سلامت نیوز:رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر 200پروند در خصوص مادران معتاد توسط بیمارستان‌ها و یا گشت‌های خدماتی شهرداری تهران برای رسیدگی به یکی از موسسات مددجویی معرفی شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران؛ فاطمه دانشور رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران در نشست خبری که امروز (دوشنبه) با موضوع  مادران و کودکان معتاد برگزار شد، اظهار داشت: امروزه جای برنامه و کار برای مادران و کودکانی که درگیر اعتیاد هستند خالی است و مصوبات شورای شهر تهران هم کم بوده و این امر نشان از آن دارد که سیاست گذاران و برنامه‌ریزان به این موضوع توجه چندانی ندارند.

دانشور با بیان اینکه هنوز غربالگری اعتیاد در دوران بارداری به عنوان یک ضرورت پزشکی و الزام اجرایی در ایران مطرح نشده است، گفت: در حالیکه مطالعات نشان می‌دهد لزوم مداخلات زود هنگام غربالگری اعتیاد در دوران بارداری  به عنوان یک ضرورت است و اگر غربالگری در فضای انسانی با خدمات حمایتی و پزشکی انجام شود سلامت هر2 تأمین می‌شود، در واقع به نظر می‌رسد این امر مهم تبدیل به مسئله مهم در وزارت بهداشت نشده، چرا که با توجه به اینکه اعتیاد یک مسئله اجتماعی مهم در ایران است، لازم است وزارت بهداشت سیاست‌های خویش را به شکل متمرکز به این سمت حمایت کند.

وی افزود: در رویکردهای انسانی و حق‌مدار، گروه‌های آسیب‌پذیر مانند زنان و کودکان نیازمند حمایت خاص هستند، چراکه زنان و کودکان دارای وضعیت‌های ویژه نظیر زنان و کودکان مبتلا به سوء مصرف مواد نیازمند (حمایت خاص در خاص) هستند.

* پذیرش مادر و کودک در کنار یکدیگر در سامان‌ سراهای شهرداری تهران امکان پذیر نیست

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران اضافه کرد:‌ در حوزه اعتیاد، زنان معتاد باردار و یا دارای نوزاد، نیازمند توجه ویژه هستند، به این دلیل که مادر و کودک هر 2 آسیب را تجربه می‌کنند، به همین دلیل کودک از همان ابتدا یعنی از دوران جنینی خشونت جدی و روانی را به واسطه اعتیاد رسیده از مادر تجربه می‌کند و همچنین بسیاری از حقوق کودک از جمله حق در سلامت، حق رهایی از تمام اشکال خشونت و بد رفتاری، حق برخورداری از تغذیه مناسب،‌ حق بهره‌مندی از مراقبت والدین و حق برخورداری از محیط خانوادگی مناسب برای رشد جسمی، روانی، عاطفی و اجتماعی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

دانشور با تاکید بر اینکه غفلت در این زمینه از سوی مسئولان زیاد است، تصریح کرد: در حال حاضر نهاد‌های حمایتی برای انسان و حمایت از مادران معتاد هیچ‌جایی را پیشنهاد نکرده‌اند که مادر و فرزند هر 2 بتوانند در یک مکان پذیرش شوند، همچنین پذیرش در سامان‌ سراهای شهرداری تهران هم برای پذیرش مادر و کودک در کنار یکدیگر امکان پذیر نیست.

وی یاد‌آور شد: در حال حاضر 200پروند در خصوص مادران معتاد توسط بیمارستان‌ها و یا گشت‌های خدماتی شهرداری تهران برای رسیدگی به یکی از موسسات مددجویی معرفی شده است.

رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه اکثر فرزندان مادران معتاد حاصل ازدواج‌های موقت و یا ثبت نشده هستند، گفت: از این تعداد پرونده بیشتر کودکان فاقد واکسیناسیون و همچنین سوءتغذیه هستند و در اکثر مواقع مادران معتاد برای آرام کردن کودکان به آنها مواد می‌دهند.

دانشور در ادامه با اشاره به اینکه اکثر این کودکان به مدرسه نمی‌روند و در انواع  مشاغل سخت و پنهان مشغول به کار می‌شوند، افزود: عده‌ای از این کودکان به جابه‌جایی مواد و فروش آن مشغول هستند، همچنین هرگز عاطفه پدری را هم تجربه نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه بیشتر مادران معتاد دارای 4 الی8 فرزند هستند، گفت: در حال حاضر 200پرونده داریم که در این پرونده‌ها با 600کودک مواجه هستیم.

دانشور با اشاره به اینکه آمار ارائه شده تنها مربوط به بیمارستان‌های جنوب شهر تهران است، یادآور شد: اگر بخواهیم فعالیت‌هایمان را در خصوص این حوزه افزایش دهیم، بدون تردید جمعیت مادران و کودکان معتاد نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس مطالعات انجام شده بیشتر مادران معتاد و همچنین بی‌خانمان برای زایمان به بیمارستان مراجعه می‌کنند، تاکید کرد:‌ در خصوص این موضوع با وزارت بهداشت و درمان رایزنی‌هایی انجام شد و وزیر بهداشت طی یک ابلاغیه به همه بیمارستان‌ها اعلام کرد که باید تمام نوزادان متولد شده از مادران مصرف کننده مواد افیونی در بیمارستان‌های دولتی و غیردولتی به مدت بیش از 5روز برای ارزیابی و درمان سندروم در بستری شوند.

دانشور اضافه کرد: این موضوع با قید فوریت به اورژانس اجتماعی اطلاع داده شده و پیگیری‌های لازم نیز به عمل آمده، اما همچنان شاهد این هستیم که با توجه به صدور این ابلاغیه از سوی وزارت بهداشت و درمان متاسفانه بسیاری از بیمارستان‌ها از این موضوع اطلاعی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از بیمارستان‌ها قسمت NICU  برای نگه‌داری کودکان متولد شده از مادران معتاد ندارند، گفت:‌ بیشتر این بیمارستان‌ها بدون سم زدایی نوزاد را به مادر تحویل می‌دهند.

*عدم هماهنگی بیمارستان و اورژانس اجتماعی در تحویل نوزادان معتاد

رئیس کمیسیون شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه از 200پرونده مربوط به مادران معتاد تنها 10نفر از آنها راضی به ترک هستند، افزود: ‌درحال حاضر در بسیاری از شهرهای ایران کمپ‌های ترک اعتیاد مخصوص زنانی که حاضر به ترک مواد مخدر شده‌اند نیست، در حالی که به تازگی یک NGO اقدام به پذیرش مادر و کودک معتاد کرده، اما به دلیل محدود بودن ظرفیت این کمپ و رایگان نبودن آن نمی‌توان  به راحتی مشکل این مادران معتاد را حل کنیم.

دانشور با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر بیمارستان‌ها از ابلاغیه وزیر بهداشت خبر ندارند، تاکید کرد: بدون تردید عدم هماهنگی بین بیمارستان و اورژانس اجتماعی و همچنین برخوردهای سلیقه‌ای باعث شده که مشکلاتی در راستای تحویل کودک به بهزیستی و یا اورژانس اجتماعی صورت گیرد، چرا که بیمارستان بر این عقیده است که کودک معتاد متولد شده باید در اختیار اورژانس اجتماعی قرار گیرد، اما بهزیستی بر این عقیده است که مددکارهای بیمارستان باید کودکان نوزاد معتاد را تحویل بگیرند.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات پیش‌روی کودکان موضوع نداشتن شناسنامه از مادران معتاد است، گفت: بیشتر مادران معتاد بدون ازدواج ثبت شده باردار می‌شوند و به همین دلیل به خاطر مشکلات زیاد و عدم شناسنامه در خانه‌های خود زایمان می‌کنند و همین موضوع سبب می‌شود که کودکان تازه متولد شده بدون شناسنامه زندگی خود را آغاز کنند.

*وزارت کشور در خصوص  عدم صدور شناسنامه کودکان معتاد حساس شود

دانشور در ادامه سخنان خود تاکید کرد: ‌وزارت کشور باید در خصوص موضوع صادر نشدن شناسنامه برای کودکان معتاد حساس شود و برای آنها شناسنامه صادر کند، به این دلیل که آنها پدر ندارند و اوراقی هم مبنی بر ثبت ازدواج وجود ندارد، بدون تردید وزات کشور باید در خصوص این موضوع ورود پیدا کند، چرا که در آینده این کودکان با مشکلات و چالش‌های مهمی رو به رو می شوند. 

وی در خصوص اتباع بیگانه و افغانه تصریح کرد:‌ بسیاری از کودکان متولد شده این اتباع در بیمارستان‌ها سم‌زدایی نمی‌شوند، به این منظور که بیمارستان‌ها به دلیل نداشتن بیمه از پذیرش این کودکان جلوگیری می‌کنند و یا در برخی از مواقع بیش از 10میلیون تومان از طرف های مقابل پول طلب می‌کنند که به دلیل نداشتن این پول در نهایت با حکم قضایی مبلغ به 900هزار تومان کاهش می‌یابد.

دانشور با تاکید بر اینکه بر اساس مطالعات انجام شده از سوی مددکاران اجتماعی، در بیشتر مواقع مادران کودکان و نوزادان معتاد  در پاتوق‌های گروهی زندگی می‌کنند، تاکید کرد:‌ براین باوریم که این کودکان در محیط ‌های نا امن زندگی می‌کنند، همچنین اقداماتی نسبت به واکسیناسیون آنها انجام نمی‌شود.

رئیس کمیسیون شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: در بسیاری از موارد شاهدیم که مددکاران و یا اورژانس اجتماعی برای گرفتن کودک از والدین و یا خارج کردن آنها از محیط نامناسب با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌شوند.

دانشور ادامه داد:‌ در بسیاری از مواقع شاهد آن هستیم که مادران معتاد با مشکلات روحی و روانی مواجه هستند، به همین دلیل باید درخصوص رفع مشکلات آنها و همچنین پیشگیری از افزایش جمعیت کیفری اقدامات اساسی صورت گیرد.

*هزینه 6 میلیارد و  400میلیون تومانی برای نگهداری و حمایت از کودکان معتاد

وی با بیان اینکه سالانه 6 میلیارد و  400میلیون تومان باید برای نگهداری و حمایت از این کودکان هزینه کنیم، گفت:‌ به دنبال آن هستیم که با راه‌اندازی خانه‌های مهر مادران را تشویق به ترک اعتیاد کنیم.

رئیس کمیسیون شورای اسلامی شهرتهران با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس هیچ گونه توجهی به کودکان کار تا به امروز نداشته‌اند، افزود:‌ بارها در خواست کرده‌ایم که با این نمایندگان نشستی برای حل مشکلات کودکان کار و ساماندهی به وضعیت مادران و کودکان معتاد داشته باشیم، اما این امر تا به امروز محقق نشده است.

دانشور با تاکید بر اینکه بر اساس قانون دستگاه‌های ذی‌ربط باید با عزم ملی، تمام اقدامات خود را در راستای کنترل، کاهش، درمان و پیشگیری از سوءمصرف مواد توسط زنان باردار و دارای نوزاد انجام دهند، تصریح کرد: امروزه با چالش‌های اساسی در ساختار قوانین و اقدامات اجرایی کشور روبه‌رو هستیم، به گونه‌ای که هنوز غربال گری اعتیاد در دوران بارداری به عنوان یک ضرورت مطرح نشده است، در حالی که مطالعات نشان می‌دهد مداخلات زودهنگام یک ضرورت بوده و لازم است وزارت بهداشت سیاست‌های خود را به شکل متمرکز به سمت غربالگری هدایت کند.

وی با بیان اینکه در اکثر بیمارستان‌ها غالب بودن رویکرد پزشکی در موضوعات اجتماعی بسیار محسوس است، گفت: باید تیم مداخله مددکار اجتماعی در همه بیمارستان‌ها وجود داشته باشد تا به موضوع مادر و کودک معتاد رسیدگی شود، اما شاهد هستیم که بیمارستان‌ها فاقد این بستر هستند و نوزاد را بدون آنکه تمهیدات درمانی روی آن انجام دهند، ترخیص می‌کنند.

رئیس کمیسیون شورای اسلامی شهر تهران در پایان با بیان اینکه اورژانس اجتماعی 123 به دلیل پاره‌ای از مشکلات سخت افزاری (ناکافی بودن تعداد مدد کار اجتماعی،  کمبود تجهیزات خودرو و ... ) و نیز مشکلات نرم افزاری (عدم قدرت مداخله در بحران و نداشتن اختیار و ...) در برخی موارد بر خلاف اصل بنیادین خود که حضور به موقع و فوری در جهت مداخله است، عمل می‌کنند، گفت:‌ تأخیر اورژانس بنا به محدودیت های مذکور، خدمات جبران ناپذیری به مادر و کودک وارد می‌کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha