دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳
کد خبر: 191275

برنامه "مناظره" با موضوع با موضوع تراریخته؛ بایدها و نبایدها و با حضور دکتر داوود حیات غیب معاون دفتر پژوهش و توسعه فناوری سازمان حفاظت محیط زیست ایران و دکتر علیرضا عباسی مدیر گروه بیوتکنولوژی کشاورزی دانشگاه تهران به روی آنتن رفت.

هیچ گاه به مخاطرات ایمنی زیستی نپرداختیم

سلامت نیوز: دکتر داوود حیات غیب در برنامه "مناظره" رادیو گفت و گو، مهندسی ژنتیک را یکی از شرایط انسان ساز که باعث تغییرات در محیط می شود، عنوان کرد و گفت: البته این بدان معنا نیست که سازمان محیط زیست، مخالف تراریخته است، بلکه تا جایی که قانون ایمنی زیستی وجود دارد، موافق است. در این مدت که قانون مربوط به ایمنی زیستی در سال 87 تصویب شده است، هیچ گاه به مسئله مخاطرات ایمنی زیستی نپرداخته ایم و نمی دانیم در محیط چه اثری دارند. 


برنامه "مناظره" با موضوع با موضوع تراریخته؛ بایدها و نبایدها و با حضور  دکتر داوود حیات غیب معاون دفتر پژوهش و توسعه فناوری سازمان حفاظت محیط زیست ایران و دکتر علیرضا عباسی مدیر گروه بیوتکنولوژی کشاورزی دانشگاه تهران به روی آنتن رفت.


دکتر داوود حیات غیب در ابتدا تعریفی از محصولات تراریخته ارائه کرد و گفت: محصولات تراریخته یا GMO محصولاتی دستکاری شده یا دگرژن شده هستند. این محصولات از 20 سال گذشته تجاری سازی شده اند یعنی وارد سبد غذایی مردم دنیا شده اند که ما نیز از آنها بی بهره نبوده ایم.


وی افزود: این محصولات شامل سویا، ذرت، پنبه و کانولا است که بیشتر دانه های روغنی هستند. این محصولات برای غذای انسان و به ویژه غذای دام استفاده می شوند.


دکتر علیرضا عباسی در ادامه بیان داشت: متاسفانه زیست فناوری را معادل تراریخته می گیرند که باید گفت این دو متفاوت هستند. زیست فناوری حوزه کاربردی وسیعی دارد؛ از حوزه بهداشت تا حوزه صنعت مانند استخراج معادن.


مدیر گروه بیوتکنولوژی کشاورزی دانشگاه تهران با اشاره به تراریخته ها ابراز داشت: در این بخش از میکرو ارگانیزم ها استفاده می کنیم و ژنی را به ریخته ژنتیک گیاه وارد می کنیم و به این شکل محصول تراریخته تولید می شود.


در ادامه دکتر حیات غیب گفت: در یک زیست بوم شرایطی برای پایداری وجود دارد تا گونه بتواند در طول نسل های مختلف زایا باشد و نسل پایدار داشته باشد. به عنوان مثال در زیست بوم هایی که در کشور ما وجود دارد، شاهد رشد گیاهان و جانوران مختلفی هستیم؛ این پایداری در طول میلیون ها سال به وجود آمده است. حالا اگر بخواهیم کاربری هایی ایجاد کنیم تا شرایط را برهم بزنیم، این وضعیت از شرایط پایداری خارج می شوند و به حالت ناپایدار محیطی تبدیل می شوند.


وی مهندسی ژنتیک را یکی از شرایط انسان ساز که باعث تغییرات در محیط می شود، عنوان کرد و افزود: البته این بدان معنا نیست که سازمان محیط زیست، مخالف تراریخته است، بلکه تا جایی که قانون ایمنی زیستی وجود دارد، موافق است. در این مدت که قانون مربوط به ایمنی زیستی در سال 87 تصویب شده است، هیچ گاه به مسئله مخاطرات ایمنی زیستی نپرداخته ایم و نمی دانیم در محیط چه اثری دارند. 


معاون دفتر پژوهش و توسعه فناوری سازمان حفاظت محیط زیست ایران به سم ها و اثرات آنها اشاره کرد و بیان داشت: گفته می شود ما تلاش می کنیم سم را از طبیعت خارج کنیم؛ سوال این است که وقتی سم را خارج می کنیم چه چیزی را وارد طبیعت می کنیم. در خصوص سم ها مطالعاتی زیادی وجود دارد و انجمن های مختلف سم شناسی در دنیا وجود دارد. بنابراین سم برای ما شناخته شده است.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Farvahar ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    تکامل چند میلیون ساله طبیعت که تمامی اجزای طبیعت باهم همگام و سازگار شده و هر چیز در جای اصلی خودش قرار گرفته چه اشکالی داشته که آنرا دستکاری کرده ایم ؟و یک چرخه هماهنگ بوجود آورده است که هر جزء تکمیل کننده قبل و مابعد خود است .دارای اشکال بوده که آنرا با به اصطلاح دستکاری ژنتیک دچار اشکال کرده ایم. ! بدن انسانها در طول این مدت با کلیه اجزای موجود در طبیعت اعم از ویروس تا ...هر آنچه هست همگام شده است که ما انسانها بعنوان مثال (دستکاری گوجه فرنگی که ژن آفت خودش که یک سوسک است به آن پیوند زده ایم و در زمان ورود به سیستم گوارشی ما ،بدن ما آنرا شناسایی نکرده و بیگانه می پندارد و سوسک می پندارد و سیستم ایمنی ما مبارزه با آنرا نیاموخته و بیگانه می پندارد . این امر زمینه ساز انواع و اقسام بیماریهای اتوایمون و زمینه ساز انواع سرطان ها در ما می شود.) یا اینکه ژن BTرا در گیاهان خاموش کرده ایم (برای مبارزه با آفت ها و آنرا سمی کرده ایم و کم کم کبد خود را آلوده میسازیم ) آنهم بقول شما بمدت 20 سال .؟چرا سئوال نمی کنیم مگر بیست سال قبل و قبل تر که تراریخت این همه گسترده نبود اینقدر سرطان و بیماریهای اتوایمون گسترده بود؟ که حالا دچار سونامی سرطان شده ایم. پدران و پیشنیان قبلی ما چقدر بیمار بوده اند؟ (هی این افسانه روش شناخت ما از بیماریها بیشتر شده و علم پیشرفت کرده را تکرار نکنید .اگر روش شناخت علمی نبوده علائم بیماریها بود ؟و پیشنیان می توانستند علائم بیماریهای ناشناخته را در کتب علمی شان بنویسند!) چرا نوشته های از این بیماریهای تازه ظهور کرده در کتب شان نیست.جزء اینکه ما با دستکاری در طبیعت آنها در قرت اخیر بوجود آورده ایم.به بهانه اینکه ما گیاهان و میوه ها را دستکاری کردیم تا مشکل ازدیاد جمعیت را برای دریافت غذا حل کنیم در حالیکه همین کشت قبل از تراریخت و دستکاری ژنتیکی می تواند 14 میلیارد انسان را سیر نماید و فقط یک مدیریت صحیح در روش کشاورزی و کشت می خواهد. به بهای سود بیشتر و انچه که نمی دانیم در حال نابودی خود هستیم و بر سر شاخه نشسته ایم و بن می بریم.! و... هزاران سئوال انتقاد دیگر از این حوصله خارج است.