سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴

در نشست مشترک دستگاه‌های مقابله با مواد مخدر که روز گذشته با حضور دادستان کل کشور، وزیر کشور و مسئولان پلیس مواد مخدر برگزار شد، علاوه بر اینکه راهکار‌ها و پیشنهادات در حوزه مواد مخدر مورد بررسی قرار گرفت، جزئیات تازه‌ای از دستگیری یکی از بزرگ‌ترین قاچاقچیان مواد مخدر در ایران اعلام شد.

بازداشت قاچاقچی بزرگ با ۸۰۰ تن مواد

سلامت نیوز:در نشست مشترک دستگاه‌های مقابله با مواد مخدر که روز گذشته با حضور دادستان کل کشور، وزیر کشور و مسئولان پلیس مواد مخدر برگزار شد، علاوه بر اینکه راهکار‌ها و پیشنهادات در حوزه مواد مخدر مورد بررسی قرار گرفت، جزئیات تازه‌ای از دستگیری یکی از بزرگ‌ترین قاچاقچیان مواد مخدر در ایران اعلام شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، همزمان با اعلام این خبر توسط دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر که یکی از سران قاچاق مواد مخدر با ۸۰۰ تن مواد دستگیر شده است، دادستان کل کشور نیز گفت: « در مرزها مشکل داریم، به طوری که جا‌به‌جایی مواد مخدر از مرزهای خاکی به آبی در اثر عدم کنترل کامل صورت می‌گیرد و روزانه۳۸۵۰ کانتینر و کامیون بدون بازرسی و نظارت به داخل کشور می آید.»

روز گذشته عبدالرضا رحمانی فضلی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر دستگیری بزرگ‌ترین قاچاقچی مواد مخدر در سیستان و بلوچستان را دوباره مطرح کرد و گفت: این فرد ویژه با ۸۰۰ تن مواد مخدر دستگیر شده و با ۱۴ شبکه بین‌المللی در ارتباط بوده است. تیر امسال ناگهان خبر دستگیری یک قاچاقچی بین‌المللی در رسانه ها منعکس شد. آن زمان رحیمی، رئیس پلیس سیستان و بلوچستان از دستگیری «ن» معروف به قورباغه مکران بزرگ‌ترین قاچاقچی بین المللی کشور که به تانزانیا،سومالی و کشورهای حاشیه خلیج فارس مواد مخدر ترانزیت می کرد، خبر داد. در مرحله دستگیری این فرد عنوان شده بود: ۱۵ میلیارد پول نقد از مخفیگاه او توسط پلیس ضبط شد و علاوه بر این نزدیک ۱۰۰ مخفیگاه او در نقاط مختلف ایران لو رفت.

حالا روز گذشته در اظهار نظری جدید در این زمینه رحیمی، در حاشیه نشست کمیته مقابله با مواد مخدر پنج استان جنوب و جنوب شرق کشور، اظهار داشت: این فرد که به دنبال تلاش اطلاعاتی گسترده‌ و طولانی مدت دستگیر شد، بزرگ‌ترین قاچاقچیان مواد مخدری است که پس از انقلاب موفق به دستگیری او شده‌ایم و تاکنون به قاچاق بالغ بر ۸۰۰ تن انواع مواد مخدر اعتراف کرده است. او اضافه کرد: این فرد از سال ۷۱، فعالیت خود در قاچاق مواد مخدر را به صورت حرفه‌ای آغاز کرده بود و علاوه بر قاچاق مواد مخدر در داخل کشور، خط و مسیر بین‌المللی خاصی در خارج از کشور نیز داشته است. به گزارش مهر، رئیس پلیس سیستان و بلوچستان ادامه داد: در عملیات دستگیری این فرد توسط پلیس، بالغ بر ۳۰۰نفر از افرادی که تحت هدایت او در قالب باندهای قاچاق مواد مخدر فعالیت داشتند نیز شناسایی و دستگیر شدند. این در حالی است که فرد دستگیر شده با ۱۱ باند بزرگ قاچاق مواد مخدر در کشور همکاری داشت.

شبکه پیچیده ارتباطی متهم

اظهارات وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست مشترک دستگاه‌های مقابله با مواد مخدر از سوی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا نیز تایید شد. در این نشست مسعود زاهدیان با اشاره به دستگیری یکی از بزرگ‌ترین قاچاقچیان کشور گفت: از این متهم ۸۰۰ تن مواد کشف شده و پرونده همچنان در دست تحقیق است. او افزود: بیشتر مواد کشف شده در کشور از مرزهای شرقی وارد ایران می شود و متهم بزرگ مواد مخدری که بازداشت شده است مواد مخدری را وارد ایران می کرد که بیشتر در افغانستان تولید می شود.

او از انتشار جزئیات بیشتر در مورد پرونده بزرگ کشف مواد خودداری کرد و افزود: تحقیقات درباره این متهم و شبکه پیچیده ای که با او در ارتباط است همچنان ادامه دارد و از آنجایی که شناسایی افراد مرتبط با این شخص دنباله دارد، اطلاع رسانی دقیق درباره این متهم به زودی انجام خواهد شد. به گزارش ایسنا، همچنین علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در مورد دستگیری بزرگ‌ترین قاچاقچی مواد مخدر گفت: متهم دستگیر شده بیش از ۲۰ سال در امر قاچاق مواد مخدر دست داشته و او پس از سه سال کار اطلاعاتی و عملیاتی دستگیر شده است.

جا‌به‌جایی مواد مخدر از مرزهای خاکی به آبی

مساله دیگری که در این نشست به آن پرداخته شد بحث مبادی ورودی و خروجی کشور و میزان امنیت مرزها در بحث قاچاق بود. خرداد امسال حقیقی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از فقدان زیرساخت‌های کنترلی مناسب به عنوان عامل دیگر قاچاق گسترده در کشور یاد کرد و گفت: روزانه سه هزار و ۳۰۰ کانتینر بدون کوچک‌ترین اقدام کنترلی وارد کشور می‌شود. حالا در نشست روز گذشته ستاد مبارزه با مواد مخدر، دادستان کشور به این رقم ۵۰۰ کانتینر دیگر اضافه کرد و گفت: روزانه ۳۸۵۰ کانتینر بدون نظارت وارد کشور می‌شود

محمد جعفر منتظری گفت: در مرزها مشکل داریم، به طوری که جابجایی موادمخدر از مرزهای خاکی به آبی دراثر عدم کنترل کامل صورت می‌گیرد. دادستان کل کشور در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت کنترل و بازرسی و مراقبت از مرزها تاکید کرد و گفت: ما شنیده‌ایم که چهارهزار کامیون و کانتینر هر روز از بندرعباس به داخل کشور وارد می‌شود که تنها ۱۵۰ عدد از آنها مراقبت، کنترل و بازبینی می شود. این بدین معناست که ۳۸۵۰ کانتینر و کامیون بدون اینکه مورد بازرسی قرار گیرد از مرز خارج می‌شود و به داخل می‌آید.

این در حالی است که ممکن است محتوای آنها کالاهای مجاز، غیرمجاز و یا مواد مخدر باشد. او خطاب به دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: آیا مقرون به صرفه نیست که ما دستگاه‌های لازم را به منظور کنترل مبادی مرزها و بنادر مهم به هر قیمتی خریداری کرده و در آنجا نصب کنیم، آیا سرمایه گذاری در این امر برای سلامت جامعه و جلوگیری از آسیب به اقتصاد یک ضرورت نیست؟ یکی از درخواست‌های بنده از دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر این است که مساله ورودی مرزها و بنادر مهم را ساماندهی کنیم.

بخشی از قاچاق به سمت دریا رفته است

فرمانده مرزبانی ناجا با تاکید بر ضرورت به کار بستن دیپلماسی و عملیات مشترک در مرزهای پاکستان برای مقابله با مواد مخدر گفت: بخشی از قاچاق به سمت مرزهای دریایی رفته است و باید ناوگان دریایی به ویژه در هرمزگان و بوشهر تقویت شود.قاسم رضایی با بیان اینکه در جلسه مقابله با مواد مخدر تصمیمات خوبی اتخاذ شد و هدفگذاری برای استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان و خراسان جنوبی و کرمان بود، اظهار کرد: در سال‌های گذشته اقدامات مقابله‌ای در استان‌های مرزی انجام شده است؛ خراسان جنوبی و خراسان رضوی که با افغانستان مرز مشترک دارند در وضعیت بهتری قرار دارند و ورود مواد از مرزهای افغانستان به حداقل رسیده است.

به گزارش تسنیم، او افزود: نیازمند یک دیپلماسی و عملیات مشترک در مرز پاکستان هستیم. فرمانده مرزبانی ناجا درباره استفاده از روش‌های جدید قاچاق نظیر پرتاب مواد مخدر با منجنیق گفت: قبلا قاچاق مواد به صورت ترانزیتی انجام می‌شد، اما اکنون که جاده‌ها بسته شده، کانال و یا تونل زدند و از روش‌هایی چون پرتاب منجنیق به به ویژه در مرزهایی چون زابل که دیوارکشی هستند استفاده می‌کنند که برخوردهای لازم در این خصوص صورت پذیرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha