مطالعه جدید محققان انگلیسی در پی یک دهه اختلاف نظر درباره تبعات هورمون درمانی، نشان می دهد که این روش خطر ابتلا به سرطان سینه را تا سه برابر افزایش می دهد.

هورمون درمانی خطر ابتلا به سرطان پستان را 3 برابر می کند

سلامت نیوز:  مطالعه جدید محققان انگلیسی در پی یک دهه اختلاف نظر درباره تبعات هورمون درمانی، نشان می دهد که این روش خطر ابتلا به سرطان سینه را تا سه برابر افزایش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، موسسه ملی بهداشت و تعالی بالینی (Nice) که نهادی وابسته به وزارت بهداشت انگلیس است، پارسال با این توجیه که پرشماری از زنان در سکوت درد و رنج یائسگی را تحمل می کنند، پزشکان را به تجویز هورمون درمانی تشویق کرد.


به گزارش تلگراف،هورمون درمانی، برای درمان علائم ناخوشایند یائسگی مانند گرگرفتگی، میگرن، اختلال خواب، تغییرات حالت روحی و افسردگی استفاده می شود. در این روش درمانی سطوح کاهش یافته هورمون های تولیدی بدن افزایش می یابد.


اما به دنبال مطالعه ای در سال 2002 که نشان داد هورمون درمانی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد، پزشکان برای تجویز این روش درمانی تمایلی نشان ندادند؛ و جنجال زیادی بر سر این یافته پژوهشی به راه افتاد.


اکنون نتایج مطالعه جدید و گسترده موسسه تحقیقات سرطان و سرطان سینه در انگلیس نشان می دهد که خطر اساسا دستکم گرفته شده است.
مطالعه روی 100 هزار زن بالاتر از 40 ساله نشان داد که خطر ابتلا به سرطان در زنانی که برای حدود پنج سال قرص ترکیبی استروژن و پروژسترون مصرف می کردند 2.7 برابر بیشتر از زنانی بود که قرصی مصرف نمی کردند و یا تنها قرص استروژن مصرف می کردند.


همچنین این خطر در مورد زنانی که برای مدت زمان 15 سال یا بیشتر ترکیب داروهای استروژن و پروژسترون را مصرف می کردند، 3.3 برابر بود.
براساس براوردها، از هر هزار زنی که در دهه 50 سالگی خود بسر می برند، 14 نفر به سرطان سینه مبتلا می شوند اما بر اساس نتایج این مطالعه این شمار برای زنانی که قرص ترکیبی استروژن و پروژسترون مصرف می کنند، به 34 نفر در هر هزار زن افزایش می یابد.


پروفسور آنتونی سوردلو از موسسه تحقیقات سرطان که ریاست این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: تحقیقات ما نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان سینه ناشی از هورمون درمانی احتمالا دستکم گرفته شده است.


وی افزود: ما متوجه شده ایم که در حال حاضر هورمون درمانی خطر ابتلا به سرطان سینه را تا سه برابر بسته به مدت زمان استفاده از این روش درمانی، افزایش می دهد.
نتایج این مطالعه همچنین نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان سینه با متوقف کردن هورمون درمانی کاهش می یابد و نیز زنانی که تنها استروژن مصرف می کنند، در معرض خطر نیستند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha