مسوول واحد آلودگی هوا، سلامت و بیماری‌های شغلی مركز آموزشی ــ درمانی، پژوهشی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان این كه سرطان ریه پس از بیماری‌های قلب و عروق و حوادث سومین علت مرگ در ایران است، گفت: نتیجه بررسی و مطالعه در ایران در سال 2009 میلادی نشان داد كه 12 درصد موارد سرطان ریه در مردان و 5/1 درصد موارد در زنان به علت تماس‌های شغلی بوده است.

دكتر سوسن صالح پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این كه سرطان ریه از مهمترین علل مرگ و میر در دنیا است، اظهار كرد: در مطالعات جهانی تخمین زده می‌شود كه پنج تا 20 درصد از سرطان‌های ریه ناشی از مواجهات شغلی است.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال دو هزار میلادی 3/11 درصد از سرطان ریه در مردان و 2/4 درصد در زنان فرانسه به علت تماس‌های شغلی بوده است.

مسوول واحد آلودگی هوا، سلامت و بیماری‌های شغلی مركز آموزشی ــ درمانی ، پژوهشی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان این كه مواجهات شغلی بعد از دخانیات مهمترین علت بروز سرطان ریه است، افزود: علت 80 درصد از سرطان‌های ریه در دنیا و 5/66 درصد از سرطان‌های ریه در ایران بر اثر استعمال دخانیات است.

دكتر صالح پور افزود: نتایج مطالعه در كشور حاكی از آن است كه تماس با گرد وغبار غیرآلی و مواد شیمیایی شامل مواد پاك كننده و تمیز كننده، ضدعفونی و سفید كننده و فلزات سنگین بر اثر مواجهات شغلی از مهمترین عوامل ایجاد كننده سرطان ریه در كشور بوده است.

وی با بیان این كه برخورد و مواجهه با آزبست علت بروز سرطان پرده جنب (مزوتلیوم بدخیم پرده جنب) بوده است، خاطرنشان كرد: به علت استفاده از آزبست در لنت‌های ترمز خودروها از این رو این ماده به عنوان یكی از اجزای آلاینده هوا به شمار می‌آید.

مسوول واحد آلودگی هوا، سلامت و بیماری‌های شغلی مركز آموزشی ــ درمانی، پژوهشی بیمارستان مسیح دانشوری با استناد به نتایج مطالعات در ایران، گفت: 50 درصد از بیماران مبتلا به سرطان پرده جنب (مزوتلیوم بدخیم پرده جنب) سابقه تماس با آزبست را داشته‌اند. این در حالی است كه 36 درصد از افراد با سابقه تماس شغلی به علت اشتغال در كارخانجات تولید لوله و ورقه‌های سیمان آزبستی به این سرطان دچار شده‌اند.

صالح پور با بیان این كه همراهی استعمال دخانیات و مواجهات شغلی خطر ایجاد سرطان ریه را تا 80 برابر افزایش می‌دهد، گفت: در كسانی كه در سنین كم به سرطان پرده جنب (پرده پوشانده ریه) مواجه می‌شوند، مواجهات شغلی پدرانشان با آزبست گزارش شده است؛ چون افراد شاغل در كارخانجات تولید لوله و ورقه‌های سیمان آزبست غالبا ذرات این ماده را از طریق لباس، كفش و موی سر به منزل منتقل می‌كنند و از این رو خانواده‌ این افراد هم در معرض خطر ابتلا به سرطان پرده جنب قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha