افزایش وزن به ویژه در نواحی بطنی، اختلالات تنفسی کودکان را در هنگام خواب شدیدتر می‌کند.

منظور از اختلالات تنفسی در خواب (OSA) توقف چندین باره تنفس در طی خواب شبانه است. این اختلال غالباَ با خروپف کردن شدید همراه است، حدود 2 درصد از کودکان به این اختلال دچارند که با برداشتن لوزه سعی در رفع این مشکل می‌شود.

محققان دریافته‌اند؛ در افراد بالغ با افزایش وزن، اختلالات تنفسی در هنگام خواب شدیدتر می‌شود، ولی عواملی که باعث وخامت تنفس در هنگام خواب کودکان می‌شوند، ناشناخته باقی مانده‌اند.

محققان با مطالعه بر روی 45 کودک مبتلا به این اختلال دریافتند: در 13 مورد اختلالات وخیم‌تر شده است و در اکثر این کودکان افزایش وزن و افزایش دور کمر مشاهده شد. به علاوه در کودکانی که اختلالات تنفسی شدیدتر شده بود، ابعاد لوزه بزرگتر از سایرین بود. همچنین بروز این اختلالات در میان پسران شایع‌تر از دختران بود. هر چند افزایش وزن و دور کمر از عوامل وخامت OSA تلقی می‌شوند ولی برخی از محققان عنوان کرده‌اند؛ رشد طبیعی کودک در این تحقیق باید مدنظر قرار گیرد.

محققان بر سر منشاء بروز این اختلالات در کودکان و لزوم جراحی به منظور دفع این اختلال، اتفاق نظر ندارند ولی یافته‌های اخیر به جمع آوری اطلاعات بالینی و تعیین پیشینه این اختلالات در کودکان کمک کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha