چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 19144

یك فوق تخصص روانپزشكی كودكان و نوجوانان گفت: كودكان اغلب از سن 3 سالگی درگیر كابوسهای شبانه می‌شوند و این كابوسها در سن 4 تا 6 سالگی به اوج خود می‌رسد. این در حالی است كه سن شروع كابوسهای شبانه در دختران دیرتر از پسرها می‌باشد.

دكتر محمدرضا صدرعاملی در گفت‌وگو با  ایسنا ، گفت: كودكانی كه در شرایط اضطراب آور، ترسناك و نگران كننده قرار دارند، بیشتر در معرض بروز كابوس‌های شبانه هستند.

وی ادامه داد: كابوسها معمولا حالتهایی هستند كه برخلاف وحشت‌های شبانه برای كودك و والدین نیز مشكلاتی را ایجاد می‌كند و این كابوسها ناشی از اضطراب و نگرانی‌های كودك بوده و واكنشی نسبت به رویاهای ترسناك است.

صدر عاملی درباره اقدام والدین بعد از ایجاد كابوسهای شبانه در كودك اظهار داشت: والدین در صورت برخورد با چنین موقعیت‌هایی باید ابتدا كودك را از خواب بیدار و سعی كنند او را آرام كرده و نسبت به وجود امنیت، او را مطمئن كنند. همچنین لازم نیست در همان لحظه در خصوص موضوع كابوس با كودك صحبت شود.

وی در ادامه علت بروز كابوس در كودكان را قرار گرفتن آنها در یك محیط و یا شرایط اضطراب آور، بیماری و وجود درد در كودك، هیجان‌های بیش از حد، دیدن برنامه‌هایی با بار خشونت و ترسناك از تلویزیون و حتی بی‌توجهی والدین به كودك دانست و گفت:‌ كودكانی كه اغلب مضطرب و نگران هستند، بیشتر دچار كابوسهای شبانه می‌شوند.

دكتر صدر عاملی همچنین برای پیشگیری از كابوس در كودكان توصیه كرد: كودكان برای رهایی از كابوسهای شبانه باید قبل از خواب از شرایط آرام و به دور از اضطراب برخوردار باشند و از تماشای فیلم‌های ترسناك، خواندن داستانهای ترسناك و فعالیت بدنی زیاد قبل از خواب پرهیز كنند.

این روانپزشك خاطرنشان كرد: در طول روز در مورد مشكلات و نگرانی‌های كودك با او صحبت كنیم تا زمینه اصلی ناراحتی او را بیابیم. سعی كنیم دوراندیش باشیم و در صورتی كه كودك فعالیت جدیدی را آغاز می‌كند از قبل او را برای پذیرش این فعالیت آماده كنیم تا در معرض استرس ناشی از یك فعالیت جدید، درگیر كابوس‌های شبانه نشود.

وی درباره تداوم و تكرار شدن كابوس‌ها نیز تصریح كرد: اگر در كودك به طور مداوم و تكراری، كابوسهای شبانه‌ ایجاد شود به علت اضطراب، ترس و نگرانی‌های عمده‌ای است كه باید تحت نظر پزشك ارزیابی شوند تا زمینه این علائم مشخص شده و توسط پزشك تحت درمان قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha