با شروع بازیهای المپیاد به میزبانی کشور برزیل نگرانی ها در مورد این ویروس بالا گرفت و از آنجا که کشور ما هم در این بازیها حضور دارد امکان ورود این بیماری در کشور وجود دارد.اما وزارت بهداشت برای جلوگیری از ورود این بیماری چه تمهیداتی دارد ؟

تمهیدات وزارت بهداشت برای جلوگیری از ورود زیکا از طریق ورزشکاران به کشور

سلامت نیوز:ویروس زیکا که در سال ۱۹۴۷ در جنگل زیکا (Zika) در اوگاندا شناسایی شد،  بیماری است که پشه‌ها با تغذیه خون بیماران ویروس را به آنان منتقل می‌کنند. ویروس در پشه‌ها بیماری ایجاد نمی‌کند اما گزش افراد سالم به‌وسیله پشه ناقل ویروس بیماری را به آنان منتقل می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز این بیماری تا سال 2014 خطری نداشت اما از آن سال به ویژه در آفریقای جنوبی گسترش یافت و خطر آن بیشتر کشورها را دربرگرفت. در حال حاضر هیچ واکسن یا درمانی برای ویروس زیکا در دست نیست. تنها روش برای پیشگیری از عفونت پرهیز از گزیده شدن به‌وسیله پشه‌ها است.

با شروع بازیهای المپیاد به میزبانی کشور برزیل نگرانی ها در مورد این ویروس بالا گرفت و از آنجا که کشور ما هم در این بازیها حضور دارد امکان ورود این بیماری در کشور وجود دارد.

اما وزارت بهداشت برای جلوگیری از ورود این بیماری چه تمهیداتی دارد ؟ برای پاسخ به این سوال گفت و گویی را با  محمود نبوی معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت انجام داده ایم که از نظرتان می گذرد:

همانطور که می دانید امکان انتقال ویروس زیکا در بازیهای المپیک به بازیکنان وجود دارد. شما چه تمهیداتی دارید که این بازیکنان مبتلا به ویروس نباشند؟ آیا از همان فرودگاه قرنطینه می شوند؟

خوشبختانه ما قبل از اعزام ورزشکاران و کسانیکه با این کاروان همراه بودند  برای پیشگیری از ابتلا به ویروس زیکا آموزش های لازم را دادیم و جای نگرانی وجود ندارد. تا کنون هم هیچ گزارشی از ابتلا به این ویروس در کشور بزریل داده نشده بنابراین کمتر جای نگرانی وجود دارد.نکته مهم در این بیماری این است که ویروس با پشه منقل می شود و تا کنون گزارشی در مورد انتقال انسان به انسان نداشتیم .بنابراین با آموزشهایی که داده شده امکان ورود آن به کشور وجود ندارد.
در مورد این آموزشها بیشتر توضیح می دهید؟


به افراد کاروان اسپری هایی داده شده که با زدن پشه ها دور می شوند. همچنین تاکید کردیم که لباس آستین بلند بپوشند. خوشبختانه سازمان بهداشت جهانی هم سفر به بزریل را ممنوع نکرد فقط  گفته احتیاط کنید.


این ویروس چه خطراتی دارد؟
بیشتر برای زنان باردار خطرناک است چون ممکن است موجب تولد نوزدان ناقص یا مبتلا به مغز کوچک (میکروسفالی) شود.


بنابراین کاروان قرنطینه نمی شود؟
خیر تنها  در صورتی که علامتی از بیماری داشته باشند آزمایش قرار می شوند. چون همانطور که گفتم خود شخص بیماری را انتقال نمی‌دهد و خطر زیادی در این مورد وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha