نشست خبری امروز کنگره تغذیه ایران ناامنی غذایی هفت استان کشور، هزینه‌کرد 11 هزار میلیارد تومان در سال برای فست فود و همچنین تاکید بر ضرورت راه‌اندازی هلدینگ‌های غذایی برای نظارت بر مواد غذایی، مطرح شد.

ایرانیان سالانه 11 هزار میلیارد تومان خرج فست فود می‌کنند

سلامت نیوزر نشست خبری امروز کنگره تغذیه ایران ناامنی غذایی هفت استان کشور، هزینه‌کرد 11 هزار میلیارد تومان در سال برای فست فود و همچنین تاکید بر ضرورت راه‌اندازی هلدینگ‌های غذایی برای نظارت بر مواد غذایی، مطرح شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،‌ دکترکوروش جعفریان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری دومین کنگره بین‌المللی و چهاردهمین کنگره تغذیه ایران، ضمن هشدار نسبت به افزایش بیش از اندازه مصرف فست فود در کشور، گفت:سالیانه 11 هزار میلیارد تومان در ایران هزینه مصرف فست فود می‌شود. مصرف غذای خانگی هم به شدت افت پیدا کرده‌ است. در آمریکا حدود 30 تا 40 درصد وعده‌های غذایی خارج از خانه مصرف می‌شود. این رقم در ایران حدود 20 درصد اعلام شده‌است.

نانوایی‌ها "برند" شوند

وی راهکار برطرف شدن مشکلات حوزه تغذیه کشور را راه‌اندازی هلدینگ‌های غذایی و برندسازی در این حوزه دانست و افزود: یکی از معضلات امروز ما در زمینه تغذیه، نان است که به دلایل مختلفی سالم نیست؛ چرا که میزان نمک و جوش شیرین و ... در آن بالا است. ما در کشور چندین هزار نانوایی داریم که هرکدام با تابلوی خود فعالیت می‌کنند. حتی فست فودها هم باید برند داشته باشند. اگر همه این نانوایی‌ها در قالب برندهای مختلف فعالیت کنند، سیستم نظارت نیز می‌تواند به خوبی عمل کند، چون طرف حساب آنها یک برند است و اگر تخلفی صورت گرفت، مسئولیت آن با برند متخلف است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: بالاترین سیستم‌های نظارتی هم نمی‌تواند نانوایی‌های ما را کنترل کند. تا زمانی که این هلدینگ‌ها را راه نیندازیم، هیچکدام از مشکلات این حوزه حل نمی‌شود.  

جعفریان همچنین به موضع افزایش آلرژی در بین جمعیت کشور نیز اشاره کرد و گفت: هرکدام از محصولات صنعتی مثل نگهدارنده‌ها و طعم دهنده‌ها و... در صورت استفاده به عنوان یک آلرژن عمل کنند. باید مشخصات دقیق رنگ‌های خوراکی روی لیبل مواد غذایی نوشته شود.

وی همچنین افزایش آلرژی را به دلیل افزایش آلرژن‌ها دانست و افزود: تغذیه در این مورد می‌تواند نقش ایجاد کننده یا تشدید کننده داشته باشد. این مورد با سیستم ایمنی بدن نیز ارتباط دارد. در گذشته مردم بیشتر با عوامل خطر قوی روبرو می‌شدند، اما امروز کودکان ما به حدی بهداشتی پرورش می‌یابند که سریع بیمار می‌شوند.

جعفریان توصیه کرد: کودکان در سن کمتر از یکسال، یعنی زمانی که هنوز سیستم ایمنی آنها قوی نشده‌ است، در معرض مواد آلرژی‌زا مانند نان، عسل و ... قرار نگیرند.

رصدخانه‌ مطالعات تغذیه‌ای نداریم

مدیر برنامه‌های علمی این کنگره، به موضوع امنیت تغذیه‌ای در ایران نیز اشاره کرد و گفت: ما در کشور رصدخانه‌ای برای بررسی این موضوع نداریم که تمام اطلاعات تغذیه‌ای آن جامع باشد. گرسنگی، مساله ساده‌ای نیست. وقتی اعلام می‌شود که 30 درصد از مردم ایران گرسنه هستند، باید مشخص شود که  منظور از این گرسنگی چه بوده‌است؟ بسیاری از خدمات تغذیه‌ای کشور فاقد استانداردهای لازم است. سند ملی امنیت تغذیه‌ای‌ نیز در حال حاضر تنها یک کاغذ است و ضمانت اجرایی ندارد. تمام سازمان‌ها باید برای اجرای آن دست به دست هم دهند، تمام مجموعه وزارت بهداشت در زمینه بهبود وضعیت تغذیه‌ای کشور و تامین امنیت آن 20 درصد اثرگذار است. 80 درصد آن خارج از دست وزارت بهداشت و مربوط به سازمان‌های دیگر است.

جعفریان، مشکل عمده حوزه تغذیه کشور را نداشتن همکاری بین بخش‌های مختلف دانست و گفت: در ایران تعیین نوع واردات مواد غذایی دست چه کسی است؟ در کشور آمریکا 16 سازمان بر این موضوع نظارت می‌کنند. 10 سال است که ما می‌گوییم 30 درصد مردم کم خونی و حدود 80 درصد آنها کمبود ویتامین D دارند. این موضوع با مکمل حل نمی‌شود. ما به دختران نوجوان در مدارس قرص سولفات می‌دهیم که به معده آسیب می‌زند. آنها نیز آن را دور می‌ریزند،‌ باید مشکلات را به طور ریشه‌ای حل کنیم.

مصرف مکمل‌های غذایی شمشیر دولبه است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از مدیریت ورود مکمل‌های غذایی و همچنین عرضه آنها در کشور انتقاد کرد و گفت: وزارت بهداشت تنها می‌تواند ادعای کارخانه تولید کننده مکمل در خصوص حضور محصول در کشور مبداء،‌ مجوز قانونی ورود آن و همچنین تایید محصول از نظر صحت ادعای آن را بررسی کند، اما بررسی عوارض آن خارج از توان وزارت بهداشت است. حتی FDA آمریکا نیز نمی‌تواند عوارض تمام مکمل‌ها را بررسی کند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف مکمل شمشیر دو لبه است، اظهار کرد: ضرورت ندارد بسیاری از مکمل‌ها وارد بازار شوند و پول بیت‌المال هدر رود.

،  دکتر ابوالقاسم جزایری، استاد دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه 50 درصد مردم در ایران دچار چاقی یا اضافه وزن هستند، اظهار کرد: در حال حاضر هفت استان کشور از نظر غذایی با ناامنی روبرو هستند و به همین خاطر وزارتخانه‌های بهداشت و کشاورزی برنامه‌هایی در این خصوص تدوین کردند. در برنامه‌های بالادستی مانند سندهای توسعه، تاکید خاصی بر این موضوع شده است. سند ملی امنیت غذایی کشور نیز پنج سال پیش با مشارکت سازمان استاندارد، وزارتخانه‌های بهداشت و کشاورزی تدوین شد.

 دکتر گیتی ستوده، استاد گروه تغذیه دانشکده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر چهاردهمین کنگره تغذیه ایران در خصوص جزئیات این کنگره گفت: این کنگره با محوریت امنیت تغذیه‌ای، تغذیه سلولی مولکولی در سلامت ایمنی غذا، تغذیه و بیماری، تغذیه برای گروه‌ها و شرایط ویژه، مراقبت تغذیه‌ای در بیمارستان، نقش علوم غذایی و تکنولوژی در سلامت عمومی از 14 تا 17 شهریورماه در پژوهشگاه صنعت نفت تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: در این کنگره دو سخنرانی کلیدی، 9 سخنرانی جامع، 32 سخنرانی علمی، ‌9 کارگاه آموزشی و 9 میزگرد و همچنین کارگاه‌های متعدد برگزار می‌شود. حدود 2000 شرکت کننده در این برنامه حضور خواهند داشت. سخنرانان بین‌المللی نیز از کشورهای آمریکا،‌ کانادا و برخی کشورهای اروپایی و آسیایی دعوت شده‌اند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha