چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 19147

رییس پنجمین كنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب كودكان، یكی از شایع‌ترین عوارض دارویی مشاهده شده در كودكان در كشور را مربوط به نوعی آنتی بیوتیك با نام «فورازولیدون» عنوان كرد كه به گفته وی، این داروی خوراكی كه در اسهال‌های عفونی تجویز می‌شود به علت ناخالصی و مصرف بی‌رویه، عوارضی را در كودكان به همراه داشته است.

دكتر علی اكبر سیاری كه در یك نشست خبری سخن می‌گفت، خاطرنشان كرد: از مشكلات شایع اطفال، حساسیت‌های دارویی است كه شمار فراوانی از مراجعه كنندگان به مراكز درمانی را تشكیل می‌دهند كه عوارض آن با طیف وسیعی از فوت تا بروز بثورات جلدی است كه البته اختلالات تنفسی، گوارشی، كلیوی و مغزی را هم شامل می‌شود.

وی به حضور بهترین متخصصان كشور در این كنگره اشاره كرد و افزود: بدین ترتیب شركت‌كنندگان در این كنگره كه از 30 بهمن تا 4 اسفند ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود با تجارب كاری افراد آشنا و از مباحث نوین علمی و روز دنیا، تكنولوژی و دارو مطلع می‌شوند.

رییس پنجمین كنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب كودكان با بیان اینكه حوادث و سوانح علت 45 درصد از مرگ و میر كودكان یك تا چهار ساله ایرانی را تشكیل می‌دهند، گفت: هم اكنون سوانح و حوادث دومین علت مرگ ایرانیان است.

دكتر سیاری با بیان اینكه در دنیا هم یك میلیون و 200 هزار نفر بر اثر حوادث فوت می‌كنند، افزود: حوادث شامل حوادث و سوانح ترافیكی (شایع‌ترین علت مرگ و میر براثر حوادث)، سقوط از ارتفاع، برق گرفتگی، غرق شدگی و مسمومیت‌های دارویی و شیمیایی است.

وی با تاكید بر این كه كودكان چندین برابر به حادثه دچار می‌شوند، گفت: از این رو كودكان به كمك و مراقبت بیمارستانی بیشتری نیاز دارند.

رییس پنجمین كنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب كودكان با اشاره به دعوت از تمام رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی طب اطفال از جمله جراحی، اعصاب، مسمومیت‌ها و ارتوپدی در این كنگره، گفت: برای همه موضوعات سخنرانی علمی، كارگاه و پانل در نظر گرفته شده است.

دكتر سیاری بحث اولویت دار در اورژانس طب اطفال را حوادث و سوانح برشمرد و یادآور شد: اختلالات و نارسایی تنفسی براثر عفونت تنفسی، آسم، بلع جسم خارجی، ‌عفونت‌های ریوی پیشرونده به نارسایی تنفسی، سیانوز و تنگی نفس را از دیگر موضوعات مطرح در این كنگره است.

وی شایع‌ترین علت مراجعه به پزشكان اطفال و عمومی را عفونت حاد تنفسی پس از نارسایی و مشكلات تنفسی عنوان كرد و افزود: تشنج، نارسایی تنفسی و شوك از دیگر موارد اورژانس اطفال است.

رییس پنجمین كنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب كودكان با بیان اینكه شوك علت 20 تا 50 درصد مرگ كودكان است، گفت: احتمال مرگ برای كودكانی با یك ارگان آسیب دیده 20 درصد، با دو ارگان 60 درصد و با سه ارگان آسیب‌دیده 85 درصد است كه برای این موضوع كارگاه، پانل برگزار و سخنرانی ارایه می‌شود.

دكتر سیاری با بیان اینكه شوك در اطفال براثر خونریزی، اسهال، استفراغ، تروما، حساسیت دارویی، آلرژی‌ و حتی نیش زنبورعسل حادث می‌شود، افزود: همچنین خطر فوت در كودكان با بیهوشی و اختلال در هوشیاری و خواب آلودگی فراوان است و نیازمند مراقبت ویژه هستند.

وی از نارسایی كبد، كلیه، آدرنال، مننژیت، آنسفالیت به عنوان علل به كما فرو رفتن كودكان یاد كرد و افزود:‌ برای این موضوع هم پانل، كارگاه علمی و سخنرانی برگزار می‌شود تا وظایف پزشك، پرستار و اقدامات لازم آموزش داده شود.

رییس پنجمین كنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب كودكان با بیان این كه سالیانه 10 درصد از كودكان ایرانی به تشنج دچار می‌شوند در ادامه میزان موالید در سال را یك میلیون و 200 هزار نفر برشمرد و افزود: همچنین سوانح و حوادث علت 45 درصد از مرگ و میر كودكان یك تا چهارسال ایرانی است.

دكتر سیاری با بیان اینكه اورژانس‌ها مواردی را شامل می‌شود كه اطفال به مراقبت فوری و رسیدگی برای احیا نیاز دارند، اظهار كرد: 10 درصد كودكان در سال به تشنج دچار می‌شوند كه موجبات نگرانی والدین، مراقبان و پزشك را فراهم می‌كند. از این رو آشنایی كادر درمان با نحوه برخورد و مراقبت با این قبیل كودكان الزامی است.

وی از مباحث مطرح در این كنگره را در مشكلات گوارشی، اطفال، دل درد حاد و مزمن عنوان كرد و یادآور شد: آغاز دل دردهای حاد كودكان ناگهانی و خود محدود شونده است و در یك درصد موارد نیازمند مداخله جراحی است.

رییس پنجمین كنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب كودكان با بیان اینكه دل دردهایی با سیر پیشرونده و با طول مدت بیش از 4 ساعت را از موارد اورژانس و نیازمند جراحی دانست و افزود: شایع‌ترین علت دل درد در دوره شیرخوارگی و نوپایی در هم فرو رفتگی روده است كه با جیغ كشیدن، استفراغ و سپس آرامش شیرخوار همراه است.

دكتر سیاری با اشاره به فتق كشاله ران شیرخوار (خارج شدن روده از داخل به خارج) گفت: چنانچه این بیرون زدگی در محل خروج گیر كند، باعث قطع خون رسانی سیانوتیك شدن و سوراخ شدگی روده و در نهایت عفونت شكمی می‌شود كه از اورژانس‌های اطفال است.

وی چرخش بیضه در كودكان پسر را از دیگر موارد اورژانس برشمرد و افزود: این كودكان غالبا با درد و بی قراری مراجعه می‌كنند.

رییس پنجمین كنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب كودكان از اورژانس‌های غیر جراحی كودكان را عفونت تنفسی، گلو دردهای چركی، گوش درد، سینه پهلو، عفونت ادراری، عنوان كرد و افزود: علت دل دردهای حاد در كودكان می‌تواند به علت ورم و زخم معده و یا حتی ریفلاكس باشد.

دكتر سیاری سوء تغذیه را از مشكلات عمومی كودكان در دنیا عنوان كرد و افزود: سوء تغذیه شایع‌ترین علت تاخیر در رشد كودكان است كه ریشه در فقر و جهل دارد.

وی با بیان اینكه 170 میلیون كودك در دنیا به كاهش وزن مبتلایند، گفت: این كودكان در معرض خطر عفونت تنفسی و اسهالی هم قرار دارند.

رییس پنجمین كنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب كودكان با بیان اینكه خطر مرگ كودكان مبتلا به سوء تغذیه 8 برابر كودكان سالم است، افزود: كودكی كه نسبت وزن به سن آن بر روی منحنی رشد كمتر از صدك 3 قرار بگیرد به تاخیر در رشد مبتلاست كه از علل آن می‌توان به سوء تغذیه اشاره كرد.

دكتر سیاری با بیان اینكه منحنی‌های رشد به كار گرفته شده در سراسر دنیا ویژه كودكان شیرخشك خوار بوده است، گفت: اما امروزه با توجه به سیاست‌ ترویج تغذیه شیرمادر، سازمان بهداشت جهانی درصدد ترسیم منحنی رشد خاص كودكان شیرمادر خوار است كه در سراسر دنیا حتی ایران كارآیی دارد.

وی با بیان اینكه 30 درصد مردم ایران (یك سوم) افرادی با زمینه حساسیت هستند در پایان یادآور‌ شد: آسم یكی از تظاهرات آلرژی و حساسیت است كه در صورت بروز عفونت تنفسی در فصول سرد سال تشدید می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha