حكم اعدام پسری كه در سن 15 سالگی مرتكب قتل شده بود تبدیل به پرداخت دیه كامل شد.

رها كردن مار در وانت منجر به قتل شد

سلامت نیوز: حكم اعدام پسری كه در سن 15 سالگی مرتكب قتل شده بود تبدیل به پرداخت دیه كامل شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، ماجرای پرونده از این قرار بود كه در ساعت 11 شب بیستم اسفند ماه سال 85 گزارش یك قتل به كلانتری 159 بی‌سیم اعلام شد. در جریان یك درگیری مرد 48 ساله‌ای به نام قربانعلی با پنج ضربه چاقو به سینه‌اش در خانه‌ای در خیابان شبیر، كوچه اكبری، زخمی و در بیمارستان سوم شعبان جان باخته بود. به این ترتیب تیمی از ماموران اداره دهم پلیس آگاهی تهران همراه بازپرس ویژه قتل برای شناسایی عامل این جنایت وارد عمل شدند. پسر مقتول به ماموران پلیس گفت: «ساعت شش عصر با پسردایی‌ام روح الله برای خرید لباس با وانت پیكان برای خرید لباس عید به عبدل‌آباد رفته بودیم. ناگهان روح‌الله یك مار 40 سانتی‌متری از جیبش بیرون آورد و داخل ماشین انداخت. اما مار گم شد و ما هر چه گشتیم پیدایش نكردیم. وقتی به خانه رسیدیم به پدرم گفتم كه روح‌الله مار را در ماشین رها كرده. پدرم ناراحت شد و با دایی‌ام (پدر روح‌الله) شروع به بحث و فحاشی كرد. ناگهان روح‌الله (قاتل) چاقو را از آشپزخانه آورد و شش ضربه چاقو به پدرم زد. بعد از آن هم چاقو را در ماشین لباسشویی انداخت و رفت.» در گزارش‌های پزشكی قانونی علت مرگ به علت بریدگی با جسم برنده یا همان چاقو اعلام شده است.


بررسی پلیس از محل جرم نیز نشان داد كه درگیری صورت گرفته است. چهار جام شكسته شده به همراه تلویزیون تخریب شده و لكه‌های خون روی موزاییك‌های حیاط نیز وقوع درگیری و قتل را تایید می‌كرد. همین كافی بود تا عامل جنایت كه یك جوان افغان است از سوی ماموران دستگیر شود و وی پس از اعتراف به قتل شوهرعمه‌اش در شعبه 74 دادگاه كیفری استان تهران به قصاص نفس- اعدام- محكوم شود. در حالی كه خانواده قربانی اصرار به اعدام قاتل پدرشان داشتند پرونده برای اجرای حكم به شعبه چهارم دادیاری اجرای احكام دادسرای امور جنایی تهران ارجاع شد. دادیار پرونده پس از مطالعه وقتی در برابر قاتل محكوم به اعدام قرار گرفت متوجه سن كم قاتل شد و در تحقیق از این جوان افغان مشخص شد كه او شناسنامه هم ندارد و نمی‌داند چند سالش است. قاتل در این مرحله گفت: «تنها مدركی كه خانواده‌ام از من دارند برگه اقامتم است و فكر می‌كنم در زمان قتل شوهرعمه‌ام 16 سال داشته‌ام.»

در این مرحله دادیار رضوانی تحقیقات جدید را در این پرونده آغاز كرد و مشخص شد عامل جنایت در زمان وقوع جرم 16 سال داشته است. با توجه به ماده 91 قانون جدید مجازات اسلامی این جوان باید به پرداخت دیه و زندان محكوم شود. همین كافی بود تا پرونده باردیگر در دادگاه كیفری استان تهران مورد بررسی قرار گیرد و قاتل كه چوبه‌دار در انتظارش بود به پرداخت دیه محكوم شد. قاضی دشتبان در این مرحله با توجه به اینكه خانواده قاتل قادر به پرداخت دیه نیست از خیرین خواست تا برای نجات و آزادی این جوان دست به كار شوند و به دادسرای ناحیه 27 تهران مراجعه كنند. مبلغ دیه‌ای كه او باید به خانواده مقتول بدهد دیه یك انسان كامل معادل 190 میلیون تومان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha