انگار قرار نیست قصه سریال فروش و تخریب باغ‌ها و بوستان‌های تهران تمامی داشته باشد؛ داستانی كه قصه‌اش، قصه دیروز و امروز نیست.

سلامت نیوز: انگار قرار نیست قصه سریال فروش و تخریب باغ‌ها و بوستان‌های تهران تمامی داشته باشد؛ داستانی كه قصه‌اش، قصه دیروز و امروز نیست.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: سال‌ها است كه گوش مردم تهران با تخریب یا فروش انواع باغ‌ها و بوستان‌ها پر شده است. تخریب و فروش بوستان‌های مادر، بوستان عظیمی (در خیابان شریعتی)، بوستانی در الهیه (كه به بازار میوه و تربارتبدیل شد)، تغییر كاربری غیرقانونی ١٦ هزار متر مربع از اراضی سبز در ارتفاعات بالای ١٨٠٠ متر سوهانك تهران برای ساخت دو برج ٣٥ طبقه توسط تعاونی مسكن مجلس شورای اسلامی، تخریب باغ گیاهی به مساحت بیش از ١٠هزار متر مربع در میدان تجریش تهران و تبدیل آن به مجتمع تجاری، تخریب باغ ضرابخانه به مساحت ١١هزار متر مربع در خیابان شریعتی و تبدیل آن به برج ٣٠طبقه تجاری- اداری، بوستان قیطریه – مجتمع تجاری مترو به مساحت ١٥ هزار متر مربع، تغییر كاربری باغ‌ها در منطقه ١٨، تخریب باغ معنوی به مساحت ٢٢هزار متر مربع در منطقه جمشیدیه تهران برای ساخت برج‌های مسكونی و... تنها بخش‌هایی از سناریوی بزرگی است كه عناوین‌شان به مطبوعات درز پیدا كرده، وگرنه حجم تخلفات صورت گرفته در این زمینه بی‌شك بسیار بیشتر از این رقم‌ها و آمار است.

این رویه چنان ابعاد گسترده‌ای به خود گرفته است كه در سال ٩٣، سازمان بازرسی كل كشور، گزارشی درباره عملكرد شهرداری تهران از «تغییر كاربری و تبدیل باغ‌ها و فضای سبز» پایتخت به شورای شهر تهران ارسال كرد كه نشان از برخی تخلف‌ها و ایرادهای اداری داشت. بیشتر انتقادها و ایرادهایی كه سازمان بازرسی كل كشوردر این گزارش به روند كار شهرداری در تغییر كاربری و تبدیل فضای سبز تهران گرفته بود در چند عبارت خلاصه می‌شد: «تغییر كاربری فضای سبز بدون توجه به با قانون منع فروش و واگذاری زمین‌های فاقد كاربری مسكونی برای ساخت مسكن، تغییر كاربری مغایر با طرح تفصیلی، تخریب باغ‌ها بدون توجه به قانون حفظ و گسترش باغ‌ها، ساخت و ساز بدون داشتن پروانه. » همچنین سازمان بازرسی در این گزارش اعلام كرده كمیسیون ماده ٥ و شهرداری تهران حق تغییر كاربری فضاهای سبز را ندارد با این حال «شهرداری در موارد متعددی اقدام به این كار كرده است». در این گزارش همچنین سازمان بازرسی از روندی در بررسی پرونده باغ‌های تهران پرده برداشته كه آن را «دارای وجاهت قانونی» نمی‌داند. طبق این روند شهرداری تهران اقدام به تغییر كاربری فضای سبزی می‌كند كه توسط خود شهرداری تعیین شده و به جای تملك این زمین‌ها ٧٠ تا ٧٥ درصد این باغ‌ها را در ازای تغییر كاربری به صورت رایگان تملك می‌كند و این موضوع نه تنها درباره باغ‌ها بلكه درباره تمامی زمین‌های دارای كاربری فضای سبز انجام می‌شود. سازمان بازرسی اعلام كرده «بسط دادن این موضوع به تمامی زمین‌ها و تمامی كاربری‌ها وجاهت قانونی ندارد». همچنین سهم واگذار شده به شهرداری جزو اموال عمومی محسوب می‌شود و شهرداری حق تفكیك و واگذاری آن را ندارد.
حالا دیروز بار دیگر یادداشت اینستاگرامی احمد حكیمی پور خبر از تخریب بوستانی دیگر در شمال شهر تهران و تبدیل عنقریب آن به برجی عظیم می‌داد. احمد حكیمی پور در این متن اینستاگرامی به جلسه‌ای اشاره می‌كند كه سه‌شنبه با حضور رییس كمیته محیط‌زیست شورای شهر برگزار شده و آورده است: «امروز جلسه‌ای متفاوت داشتم. محمد درویش دوست داشتنی و پرانرژی با همان ایده‌های خوبش میهمان‌مان شده بود تا از دغدغه‌های مشترك‌مان برای صیانت از تهران صحبت كنیم... آقای مهندس حقانی و تعدادی از دوستان فعال ان‌جی‌او نیز حضور داشتند و تنها كلامی كه جاری می‌شد نگرانی مان نسبت به پایان یافتن ظرفیت زیست‌محیطی تهران و تخریب میراث آن بود. آقای درویش به انتقاد از رویكرد توسعه‌ای شهر بدون مطالعه پرداخت و می‌گفت ای كاش در این سال‌ها به جای ساخت پل‌های دو طبقه و تونل‌هایی گران به ایجاد بسترهای ایمن برای دوچرخه سواری یا استفاده از حمل و نقل عمومی پرداخته شده بود و این را خسرانی جبران‌ناپذیر برای تهران می‌داند. قرارمان شد همراهی و حمایت از یكدیگر تا بتوانیم در كنار مردم به نجات تهران از هجوم سوداگران برج‌سازی بپردازیم، هر چند كه دقیقه‌ای قبل از همین جلسه بود كه آقای حقانی با ناراحتی بسیار از هجوم دیگری البته این‌بار با فروش پاركی ٢٦ساله آن هم در خیابان جردن خبر می‌داد و این مصداقی بود بر آنكه باید با جدیت در اندیشه صیانت از سرمایه‌های تهران بود. قرارمان آن شد تا ما هم در سه شنبه‌های بدون خودرو سهیم باشیم و این نخستین گام باشد.»
روایت محمد حقانی، رییس كمیسیون محیط‌زیست شورای شهر از این بوستان خود قصه پردردی است كه دل هر شهروندی را به درد می‌آورد. وی در گفت‌وگو با «اعتماد» در تشریح روندی كه تاكنون برای تخریب این باغ طی شده گفت: دو، سه هفته قبل با تماس اهالی خیابان جردن (نلسون ماندلا) مبنی بر تخریب بوستانی قدیمی در این خیابان، بازدیدی از آن داشتم. این بوستان هم از آن دست بوستان‌هایی بود كه سال‌ها قبل به دلیل آنكه صاحب زمین آن مشخص نبود، از سوی شهرداری تبدیل به بوستان شده بود و یكی از بوستان‌های كم‌تعداد ولی سرسبز و زیبای منطقه یك محسوب می‌شد.
وی با ذكر اینكه این بوستان حداقل ٢٦ساله كه «ارمغان» نامیده شده، در حاشیه خیابان اصلی جردن، بالاتر از ظفر و در جنوب كوچه ارمغان غربی و در شمال خیابان سعیدی واقع شده است گفت: حالا بعد از سال‌ها، گویا فردی پیدا شده و با ارایه مداركی كه صحت آن هنوز برای ما مشخص نیست، از شهرداری درخواست كرده تا زمین بوستان را به وی برگردانند و مجوز ساخت در آن را به وی بدهند.
به گفته حقانی، شهرداری منطقه اما به جای آنكه تلاش كند تا زمینی دیگر را به جای این بوستان به مالك آن بدهد، مجوز ساخت قطعه‌ای تقریبا هزار متری از این بوستان را به وی می‌دهد، گرچه این توافق را به شرطی با وی انجام می‌دهد كه به باقی بوستان كاری نداشته باشد.
 رییس كمیسیون محیط ‌زیست شورای شهر با ذكر اینكه این بوستان حدود پنج هزار متر مربع وسعت دارد و بعد از گذشت سال‌ها به بوستانی مجهز و زیبا تبدیل شده است، گفت: اما با این توافق، باید منتظر ساخت و قدعلم كردن برجی غول‌پیكر در این محدوده كه شامل بخشی از بوستان است كه اتفاقا درست در حاشیه خیابان اصلی جردن قرار دارد، باشیم.
وی در پاسخ به این سوال كه مجوز صادر شده برای ساخت و ساز در محدوده یاد‌شده تجاری است یا مسكونی؟ نیز گفت: هنوز مجوز صادر نشده است بلكه فقط در حد توافق بوده است كه جلوی آن را گرفتیم. ولی مسلما در جایی كه ارزش زمین بالای متری ١٠٠ میلیون تومان است، كسی به فكر ساخت ساختمانی پنج، شش طبقه مسكونی نیست، بلكه بی‌شك به دنبال ساختن مجتمع بزرگ تجاری است.
وی با ذكر اینكه با رایزنی‌های صورت گرفته فعلا شهرداری جلوی تخریب این بوستان را گرفته است، گفت: طبق مشاهدات ما در زمانی كه از این بوستان بازدید كردیم، مالك تمام نیمكت‌ها و جدول‌ها و كف‌پوش‌های آن قسمت از بوستان را خراب و حتی تعدادی از درختان را هم قطع كرده بود ولی بعد از آن دیگر خبری از وضعیت تخریب بوستان ندارم.
معاون اسبق خدمات شهری شهرداری تهران، با ذكر اینكه در نقشه‌های طرح تفصیلی نیز این پهنه به عنوان فضای سبز در نظر گرفته شده است، گفت: شهرداری حق نداشته توافقی برای تخریب این بوستان انجام دهد چرا كه به هر حال مردم محله حق ریشه در این بوستان دارند و در شرایطی كه اینهمه صحبت از آلودگی هواست، باید به جای موافقت با تخریب بوستان و ساختن برجی بزرگ كه احتمالا تجاری هم خواهد بود، به مالك زمینی در جای دیگر داده می‌شد. به همین دلیل ما هم این پرونده و تخلف شهرداری را با جدیت دنبال می‌كنیم و از حق شهر و شهروندان به سادگی نمی‌گذریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha