رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در راستای افزایش وضعیت علمی و معیشتی محیط بانان، برای نخستین بار محیط بانان در دوره های آموزش تخصصی به شکل علمی وکاربردی شركت كرده اند و از سوی دولت برای شان نیز سختی كار تعلق گرفته است.

سلامت نیوز:رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در راستای افزایش وضعیت علمی و معیشتی محیط بانان، برای نخستین بار محیط بانان در دوره های آموزش تخصصی به شکل علمی وکاربردی شركت كرده اند و از سوی دولت برای شان نیز سختی كار تعلق گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز دكتر معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در گفتگو با برنامه «صبح و زندگی» شبكه رادیویی سلامت با بیان اینكه بحث حفاظت از حیات وحش وگونه های در معرض تهدید همواره مورد بحث در این سازمان بوده و هست، گفت: بحثِ حفاظت از حیات وحش وگونه های در معرض تهدید ازگربه سانان، پلنگ ایرانی و یوزپلنگ ایرانی به طور ویژه مورد توجه است و برای هرکدام برنامه خاصی وجود دارد.


وی با بیان اینكه برای نجات پلنگ ایرانی یک برنامه ملی مصوب داریم، افزود: برای یوز پلنگ، یک برنامه ملی و همكاری بین الملل داریم که در این راستا كارهای زیادی در حال انجام است. همچنین برای خرس سیاه و خرس قهوه ای، کوروکودیل پوزه کوتاه وگاندو برنامه داریم. برای پرندگان در معرض تهدید و پرندگان شکاری که مورد شکار قاچاق غیرقانونی  قرارمی گیرند نیز برنامه های حفاظتی  با همکاری نیروی انتظامی و همکاری قوه قضاییه هم مقابله با متخلفین که شکار و صید  را دنبال می کنند، داریم.


معاون رئیس جمهوری در ادامه بیان كرد: در این دوره، با تمام کسانی که متخلف بودند و جرایم زیست محیطی داشتند، چه در عرصه قاچاق حیوانات حیات وحش یا اجزا حیوانات و همچنین بحث های زمین خواری، تصرفات داخل مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست با قاطعیت تمام برخورد کرده و موارد بیشماری به دادگاه معرفی شدند و محکومیت گرفتند؛ كه دربحث زمین خواری، در بخش هایی در این دوره و از سالهای گذشته و از قبل، تصرف شده بودند و ما سال گذشته آزاد سازی مناطق را با احکام قضایی و همکاری خوبی که با قوه قضاییه داریم، انجام دادیم.


وی مسئله محیط بانان را از موضوع های مهم دانست و تاكید كرد: در این دوره، ارتقای وضعیت محیط بانان و آموزش محیط بانان در دوره های تخصصی برای نخستین بار به شکل علمی وکاربردی انجام شده است. هم چنین دوره های بین الملل برگزار كردیم و علاوه بر این محیط بانان از دولت 3 هزار امتیار سختی کار دریافت کردند که کمکی به بهبود وضعیت معیشتیشان بوده است.


رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در ادامه با بیان اینكه این سازمان کارهای جدی بسیاری را در این دوره و سال انجام داده است، گفت: در ادامه همكاری دو جانبه ما، حدود 14تفاهم نامه داشتیم. دو جانبه و بین الملل بوده است كه خیلی از آنها را اجرایی کردیم كه یکی از زمینه های موفق بین المللی ما، بحث آموزش بوده است كه با کشورها ی چین، ژاپن، کره،  اتریش، نوروژ، و ایتالیا دوره های تخصصی و کارگاه های فنی برگزار کردیم و فکر می کنم بیش از100 نفر در این دوره ها شرکت کردند و در دوره های مجازی سازمان نیز حدود 200 نفرشرکت کردند. البته دوره های مجازی همچنان ادامه دارد.


معاون رئیس جمهوری در پایان اظهارداشت: در بحث مبادلات بین المللی کارهای خوبی انجام می دهیم. در بحث آموزش، انتقال تجربیات کشورهای دیگر که در حوزه محیط زیست می تواند مفید باشد را انجام می دهیم كه این امر خوشبختانه خوب نتیجه داده است. علاوه بر آموزش مبادلات احیا و توان افزایی برای صندوق ملی محیط زیست ایران جزیی از برنامه های این دوره بوده است. صندوق یک ساز و کار فعال و قوی در جذب تسهیلات بین المللی و در کمک به حمایت از طرح ها و فناوری های سبز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha