شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 191558

قصور یا اشتباه پزشکی به حالتی گفته می‌شود که در بیمارستان، درمانگاه یا هر مرکز درمانی، بیماری‌ای که قابل پیشگیری توسط پزشک یا پرستار است، درمان نشود. این اتفاق ممکن است منجر به مرگ یا بیماری افراد شود.

قربانیان سرشناس قصور پزشکی

سلامت نیوز: قصور یا اشتباه پزشکی به حالتی گفته می‌شود که در بیمارستان، درمانگاه یا هر مرکز درمانی، بیماری‌ای که قابل پیشگیری توسط پزشک یا پرستار است، درمان نشود. این اتفاق ممکن است منجر به مرگ یا بیماری افراد شود.

به گزارش سلامت نیوز، ماهنامه تبار نوشت: «تحقیقی که در سال ۲۰۰۶ انجام شد، نشان می‌داد که سالانه قصور پزشکی روی ۱. ۵ میلیون نفر تاثیر می‌گذارد. حتی این موضوع در کشورهای پیشرفته هم صادق است. یک تحقیق تکان‌دهنده دیگر که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد نشان می‌دهد قصور پزشکی سومین عامل مرگ در ایالت‌ متحده آمریکاست. محققان به این نتیجه رسیدند که علت ۵.۹ درصد مرگ‌های ایالت متحده آمریکا قصور پزشکی است؛ اشتباه پزشکی در سال ۲۰۱۵ منجر به مرگ ۱۴۷ هزار نفر در ایالت متحده آمریکا شد.

اما به‌ علت فوت عباس کیارستمی که گفته می‌شود قصور پزشکی عامل مرگ آن بود، بحث اشتباه پزشکی چندی است که به یکی از موضوعات اصلی بحث ایرانی‌ها هم تبدیل شده و حتی برخی هنرمندان نسبت به اشتباهات پزشکان اعتراض کرده‌اند. چه افراد محبوبی در دنیا به علت قصور پزشکی مرده‌اند؟

جیمز آبرام گارفیلد

جیمز آبرام گارفیلد، بیستمین رئیس‌جمهور آمریکا از حزب جمهوری‌خواه بود. جیمز گارفیلد سال ۱۸۳۱ در شهر کویاهوگا در اوهایو به‌دنیا آمد. دو ساله بود که پدرش را از دست داد. گارفیلد برای آن که هزینه تحصیلش را فراهم کند، مدتی راننده قایق‌های مسافری بود. او سال ۱۸۵۶ از کالج ویلیامز در ماساچوست فارغ‌التحصیل شد. اما او که در سال ۱۸۸۱ رئیس‌جمهور آمریکا شده بود در‌‌ همان سال هم به علت اشتباه پزشکان کشته شد. در آن سال به او شلیک کردند و دو گلوله درون بدنش قرار داشت. پزشکان برای درآوردن دومین گلوله از بدن رئیس‌جمهور گارفیلد از دستگاه آهن‌ربایی استفاده کردند که کشف آلکساندر گراهام بل بود، اما فلز‌های موجود در تخت، جلوی این کار را گرفتند و جیمز آبرام گارفیلد در اولین سال ریاست‌جمهوریش به علت این اشتباه پزشک‌ها کشته شد.

مایکل جکسون

مایکل جوزف جکسون (زاده ۲۹ اوت ۱۹۵۸) موسیقیدان، سرگرمی‌ساز و بازرگان آمریکایی بود. فرزند هفتم خانواده جکسون فعالیت حرفه‌ای خود را در عرصه موسیقی از یازده سالگی به‌ عنوان یکی از اعضای گروه جکسون فایو آغاز کرد و در حالی که هنوز عضوی از گروه بود، در سال ۱۹۷۱ کار خود را به عنوان یک تک‌خوان شروع کرد. او را «سلطان‌پاپ» می‌نامیدند. مایکل در سال ۲۰۰۹ درگذشت؛ مسئله دیگری که مرگ مایکل جکسون را جذاب می‌کند، نحوه مرگ او است. مایکل جکسون پیش از مرگ در حال آماده‌سازی برای حضور در کنسرت آره‌نا ۰۲ لندن بود اما ۲۴ ژوئن ۲۰۰۹ (۴ تیر ۱۳۸۸) با تزریق اشتباه پزشک شخصی‌اش جان سپرد.  تقریبا یک سال بعد از مرگ او پزشکی‌ قانونی اعلام کرد که ترکیبی از یک داروی بیهوش‌ کننده قوی و چند داروی خواب‌آور به نام‌های «پروپوفول، میدازولام، لورازپام، دیازپام، والیوم، لیدوکائین» در بدن جکسون پیدا شده و علت اصلی مرگ مسمومیت ناشی از مقدار کشنده داروی پروپوفول است که توسط چندین خواب‌آور قوی، اثر آن تشدید شده بود. پزشکان متخصص می‌گویند ترکیب این دارو‌ها اثر هم‌افزایی دارد. پزشکی‌قانونی گزارش کامل کالبدشکافی را بنا به درخواست پلیس و بازپرس بخش قضایی به‌ صورت محرمانه نگهداری می‌‌کند.

سیلویا پلات

سیلویا پلات، شاعر، رمان‌نویس، نویسنده داستان‌های کوتاه و مقاله‌نویس آمریکایی است. وی بیشتر شهرت خویش را وامدار اشعارش است. علاوه بر اشعار کتاب «حباب‌شیشه» که اثری شبه‌زندگینامه‌ای است و بر مبنای حیات خودش و کشمکش‌هایش با بیماری افسردگی نوشته شده  نیز کتابی مشهور است. علت اصلی مرگ سیلویا پلات خودکشی با گاز است اما چه چیزی باعث خودکشی او شد؟ برخی بر این باورند که او حتی افسردگی نداشته است اما قرصی که پزشکانش به او دادند، منجر به تشدید یا ایجاد افسردگی او و همین افسردگی منجر به خودکشی سیلویا پلات در سال ۱۹۶۳ شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha