رئیس پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز اتفاق خاصی در حمایت بیمه‌ای از زوجین نابارور رخ نداده است و خانواده‌ها پول درمان ناباروری ندارند بر ضرورت گسترش بانک عمومی خون بندناف بدون پرداخت ریالی برای تمام بیماران تاکید کرد.

اتفاق خاصی در حمایت بیمه‌ای از زوجین نابارور رخ نداده است

سلامت نیوز:رئیس پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز اتفاق خاصی در حمایت بیمه‌ای از زوجین نابارور رخ نداده است و خانواده‌ها پول درمان ناباروری ندارند بر ضرورت گسترش بانک عمومی خون بندناف بدون پرداخت ریالی برای تمام بیماران تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  تسنیم، حمید گورابی در نشست خبری هفدهمین کنگره بین‌المللی پزشکی تولید مثل که همراه با دوازدهمین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و یازدهمین سمینار پرستاری و مامایی برگزار می‌شود درباره جدیدترین وضعیت درمان ناباروری و هزینه‌های متقابل آن و وضعیت حمایت‌های بیمه‌ای اظهار داشت: حمایت‌های بیمه‌ای به کندی صورت می‌پذیرد و در زمینه این حمایت‌ها در حوزه درمان عملا اتفاق خاصی رخ نداده است.

وی ادامه داد: البته در حوزه دارو یک سالی است که هزینه‌هایی را بیمار متقبل می‌شود و وزارت بهداشت نیز برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد و تفاهمنامه‌هایی با پژوهشگاه رویان منعقد شده است ولی متاسفانه قشری که دچار ناباروری هستند نمی‌توانند هزینه‌های درمان ناباروری را متقبل شوند، کما اینکه هزینه‌ درمان ناباروری نسبت به سایر درمان‌های پزشکی هزینه‌ مقبول‌تری است ولی بسیاری از خانواده‌ها واقعا نمی‌توانند  هزینه درمان ناباروری را تامین کنند و باید برای این کار فکری جدی صورت پذیرد.

* بانک عمومی خون بند ناف بدون پرداخت ریالی باید گسترش یابد

رئیس پژوهشگاه رویان در ادامه درباره وضعیت بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف که هم‌اکنون پژوهشگاه رویان به صورت خصوصی از خانواده‌ها پول پرداخت می‌کنند و این گونه بانک‌ها در کشور به صورت عمومی و رایگان بسیار کم هستند، توضیح داد: ما هم معتقد هستیم که باید بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف به شکل عمومی گسترش یابد و دولت و خیرین هزینه‌های آن را پرداخت کنند تا به صورت مناسب سلول‌های بنیادین خون بندناف ذخیره شود تا بتوان از این بانک ژنتیک برای کمک به بیماران استفاده شود و لازم نباشد مردم در بخش خصوصی چنین هزینه‌هایی را برای ذخیره بند ناف تولد فرزندشان پرداخت کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه بودجه‌ای برای این کار اختصاص داده نمی‌شود و بانک خون بند ناف رویان به صورت خصوصی اداره می‌شود کما اینکه بانک رویان تاکنون 5 هزار نمونه از اقصی نقاط کشور و از همه قومیت‌های ایران چند نمونه جمع‌آوری کرده است.

گورابی تصریح کرد: بانک خصوصی خون بندناف رویان نیز تاکنون  برای 60 هزار نفر با هزینه‌های شخصی خانواده‌ها بند ناف کودکانشان را ذخیره کرده است  که مبلغ اولیه پرداختی برای این بانک 22 میلیون تومان و سالانه 100 هزار تومان هزینه نگهداری آن است که خوشبختانه خانواده‌های مالک این بند ناف‌ها قبول کردند که اگر بیماری پیدا شد و به این خون بندناف نیاز داشت با آنها تماس گرفته شود تا نیاز آن بیمار برطرف شود.

رئیس هفدهمین کنگره بین‌المللی پزشکی تولید مثل با تاکید مجدد بر گسترش بانک خون بندناف که هم‌اکنون به صورت محدود سازمان انتقال خون در برخی بیمارستان‌ها آن هم به صورت محدود رایگان ارائه خدمت می‌دهد، خاطرنشان کرد: گسترش بانک خون بندناف عمومی این مزایا را دارد که ما می‌توانیم با بانک‌های خون بندناف دیگر کشورها تبادل همکاری داشته باشیم و از طرفی نیز از هزینه‌های سنگین خرید خون بندناف از خارج که هر نمونه آن 5 هزار دلار هزینه دارند جلوگیری کنیم.

 هفدهمین کنگره بین‌المللی پزشکی تولید مثل به همراه دوازدهمین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی همزمان با یازدهمین سمینار پرستاری و مامایی در پزشکی تولید مثل در تاریخ 10 تا 12 شهریور در پژوهشگاه رویان برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha