سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 19158

رفیقم استروئید مصرف می کرد و هیکلش بزرگتر و بزرگتر می شد، بعد یه رفیق دیگم شروع کرد و من احساس کردم قال موندم. برای همین شروع کردم استروئید مصرف کردن

مردان جوان با مصرف استروئید دست به خطر می زنند
جک، هجده ساله بود که برای اولین بار استروئید مصرف کرد؛ او شنیده بود که استروئید برای به دست آوردن بدنی عضلانی و خوش ترکیب مفید است.

او می گوید: "زنها معمولا از مردهای هیکل دار خوششون میاد. مثل اینه که برگشتیم به دوره غار نشینی - من سلطان جنگلم."

"توی باشگاه که هستم به خودم تبریک می گم که از جوون بغل دستم وزنه بیشتری بلند می کنم. این که جوجه اس."

بنابه تخمین تازه ترین آمار منتشر شده توسط وزارت کشور بریتانیا در باره جرم و جنایت در این کشور، 23 هزار مرد جوان 16 تا 24 سال از استروئید استفاده کرده اند.

سال هاست که مردم بر این تصورند که مصرف استروئید خاص کسانی است که در مسابقات بدنسازی شرکت می کنند یا مثلا ورزشکاران متخلف از آن برای دوپینگ و پیروزی در رقابت های ورزشی استفاده می کنند.

اما برخی از کارمندان سازمان های خیریه که برای مقابله با اعتیاد فعالیت می کنند، می گویند گروه سنی که جذب مصرف استروئید شده اند روز به روز جوانتر می شود.

"روی جونز" برای خیریه کمک به ترک اعتیاد در بریتانیا به نام "Turning Point" کار می کند. در این سازمان بخشی ویژه معتادان به استروئید است.

او می گوید: "تعداد مراجعین استروئید به مراکز توزیع سرنگ، که برای معتادان تزریقی و برای جلوگیری از استفاده از سرنگ های دست دوم برپا شده، از همه معتادان دیگر بیشتر است."

بنا به قوانین بریتانیا فروش استروئید در این کشور ممنوع است اما خرید آن غیرقانونی نیست.

بسیاری از مصرف کنندگان استروئید مانند جک، از طریق اینترنت خرید می کنند.

استروئید بدنساز (دارویی که برخی ورزشکاران در دوپینگ از آن استفاده می کنند)، تاثیرات هورمون مردانه تستسترون را تقلید می کند. استروئیدهای بدنساز ترکیب پروتئین در درون سلول ها را افزایش می هد که به نوبه خود به ساخت بافت عضله کمک می کند.

اما مصرف استروئید، به ویژه وقتی بدن هنوز در حال رشد است، زیان آور است.

آقای جونز گفت نوجوانانی مانند جک به ویژه مستعد آسیب جسمی هستند.

او گفت: "هورمون تستسترون در دوران بلوغ رشد استخوان های بلند بدن را کاهش می دهد بنابراین اگر هنوز در حال رشد هستید و احساس می کنید هنوز می خواهید کمی بلندتر شوید، مصرف استروئید مصنوعی اقدام درستی نیست."

اما جک به قدری از نتیجه مصرف استروئید راضی بود که دوز آن را دو برابر مقداری کرد که تولید کننده توصیه کرده بود.

آن موقع بود که عوارض جانبی به سراغش رفت.

جک می گوید: "بدخلق شدم؛ بیخودی با رفقام دعوا می کردم. قبل از مصرف استروئید موهای پرپشتی داشتم اما موقعی که استروئید مصرف می کردم موهام کم پشت شد. دارم توی بست سالگی طاس می شم. بعد رشد بافت قسمت پستان متوقف شد."

دکتر خانوداگی جک ابراز نگرانی کرد که کبد او صدمه دیده است. این موضوع مادرش را حیرت زده کرد چون او اصلا خبر نداشته که پسرش استروئید مصرف می کرده است.

ساندرا، مادر جک، گفت: "بدخلقی های جک را گذاشته بودم پای سن و سالش و تصور کرده بودم این که عضله ای و هیکل دار شده است به خاطر وقت زیادی است که در باشگاه صرف بدنسازی می کند."

والدین جک به او اولتیماتوم دادند که اگر مصرف استروئید را ترک نکند باید از خانه نقل مکان کند. او اکنون بدون استروئید بدنسازی می کند.

اما والدین یک نوجوان بریتانیایی دیگر آنقدر خوش شانس نبوده اند.

"متیو دییر"، هفده ساله در آرزوی پیوستن به نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا بود که شروع کرد به استروئید مصرف کردن تا هیکل بزرگتری داشته باشد.

پدرش می گوید: "متیو حتی دوست نداشت برای سرماخوردگی مسکن های عادی بخورد. او عضو باشگاه شد و در آنجا بود که یک نوجوان دیگر به او استروئید فروخت."

والدینش از مصرف استروئید متیو بی خبر بودند تا وقتی که او در اثر افزایش دوز دارو از یک قرص در روز به چهار قرص در روز، مریض شد.

مادر متیو می گوید: "او نمی توانست درست راه برود. نمی دانست کجاست. گیج شده بود. نگران شدیم و آمبولانس را خبر کردیم."

متیو به پرسنل آمبولانس گفت که استروئید مصرف می کرده است.

خانم دییر در ادامه گفت: "متیو روز به روز حالش بدتر شد. روزهای بدی بود، خیلی بد. آزمایش ها نشان داد که مغز متیو ساقه مغز را له کرده است و او از کما بیرون نخواهد آمد."

متیو، بیستم آوریل 2009، چهار هفته بعد از مصرف استروئید، درگذشت.

بلایی که سر متیو آمد موردی نادر بوده است و پزشکی قانونی نوشته استروئید بدنساز یکی از عوامل مرگ او بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha