مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هیچ فاجعه زیست محیطی در تالاب هامون رخ نداده و وضعیت کنونی تالاب بسیار خوب است، گفت: مگر ماهی ها چقدر می خواهند عمر کنند؟ عمر ماهی ها صدسال که نمی شود!، اگر شش هفت ماه از این ماهی استفاده نشود، خود به خود می میرند. هیچ فاجعه زیست محیطی در تالاب رخ نداده بلکه درمورد تلفات ماهی ها جو سازی شده است.

تصاویر ماهواره‌ای از هامون خشک شده

سلامت نیوز:مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هیچ فاجعه زیست محیطی در تالاب هامون رخ نداده و وضعیت کنونی تالاب بسیار خوب است، گفت: مگر ماهی ها چقدر می خواهند عمر کنند؟ عمر ماهی ها صدسال که نمی شود!، اگر شش هفت ماه از این ماهی استفاده نشود، خود به خود می میرند. هیچ فاجعه زیست محیطی در تالاب رخ نداده بلکه درمورد تلفات ماهی ها جو سازی شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،سعید محمودی  منطقه سیستان وبلوچستان، اظهار کرد: اصلا تلفات ماهی ها در تالاب هامون به این شکل که بگوییم ماهی ها از بین رفته اند یا به گفته عده ای فاجعه زیست محیطی رخ داده، نبوده است، تلف شدن ماهی ها زمانی اتفاق می افتد که از آنها استفاده اقتصادی نشود؛ ماهی ها مگر چقدر میخواهند عمر کنند؟ عمر ماهی ها صدسال که نمی شود، بین شش تا هفت ماه اگر استفاده نشود، خود به خود می میرند.
وی در پاسخ به اینکه واقعا با خشک شدن تالاب و دمای زیاد هوا هیچ ماهی در تالاب تلف نشده است، گفت: نه اینکه ماهی تلف نشده باشد، بلکه تلف شدن اقتصادی نداشته به طوریکه مردم آنها را زمانی که آب کم شده گرفته اند وبه بازار مصرف برده اند و یا اینکه زمانیکه خشک شده به عنوان پودر فروخته اند.


محمودی اضافه کرد: ماهی ها در محیط بسته ای هستند که نمی توانند به بستر رودخانه برگردند، اگر آب قطع شود در حوض بزرگی می مانند به همین دلیل صیادان باید برای صید آنها سامان دهی شوند که این کار هم انجام شد؛ و تمام جو سازی های انجام شده در مورد تلفات ماهی ها همه بی جا بوده است.


مدیر کل حفاظت محیط زیست استان همچنین با بیان اینکه هیچ سالی در ماه های شهریور و مرداد در تالاب هامون آب نبوده است، اظهار کرد: امسال اولین سال با شرایط متفاوت نسبت به سال های گذشته بوده که در این ماه ها نیز در تالاب هامون آب است، ضمن اینکه برای اولین بار 60 میلیون متر مکعب حق آبه زیست محیطی خود را از وزارت نیرو و ازسدهای چاه نیمه در سه مرحله 20 میلیون متر مکعبی گرفته ایم، البته مرحله آخر تا پایان شهریور گرفته خواهد شد که ان شالله بتوانیم این حق آبه را نگهداری کنیم تا به بارندگی های سال آینده برسد.


وی در پاسخ به اینکه شیلات سیستان گفته تالاب هامون خشک شده است، بیان کرد: یک قسمت هایی خشک شده، همه تالاب آب نداشته که بتوان گفت همه آب آن خشک شده، قسمت هایی که آبگیری شده به دلیل اینکه دما بالا بوده و بادهای 120 روزه شروع شده، خشک شده است.
هامون صابری آب دارد!


محمودی افزود: 2 مرحله حق آبه ای هم که اضافه شده الان اطراف کوه خواجه و قسمت هایی از صابری آب دارد و شرایط خیلی هم خوب است.
وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اقدامات انجام شده در رابطه با کنترل سیلاب ابتدای امسال که وارد منطقه سیستان شده است، خاطر نشان کرد: اقدامات خیلی خوبی در مسیر هایی که منتهی به تالاب بوده انجام شده چرا که سیلاب مخرب بود و اگر کنترل نمی شد واقعا ضرر وارد می کرد.این کنترل ها باعث شده تالاب هامون در ماه شهریور هنوز آب داشته باشد.


مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان وبلوچستان ادامه داد: از زمستان پارسال یا همان دی ماه کم کم آب وارد تالاب شده که تا الان هنوز تالاب آب دارد.
به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قسمت کوچکی از ریزگردهای سیستان مربوط به تالاب هامون است اما گرد وغبار و توفان های شن ربطی به تالاب ندارد و از قدیم هم بوده که این موضوع مربوط به منابع طبیعی است.


محمودی افزود: اعتبار احیای تالاب هامون در سال جدید هنوز اعلام نشده که امیدواریم اعتبارات خوبی به این بخش اختصاص یابد.
این مسئول در پاسخ به اینکه از ابتدای شروع به کار دولت چقدر اعتبار به احیای تالاب هامون اختصاص پیدا کرده است به پاسخ «نمی دانم»! بسنده کرد و در ادامه گفت: یک مدتی پس از شروع به کار دولت نبوده ام اما مقداری اعتبار حدود 6 میلیارد ریال سال 1393 داده اند ولی در جریان نیستم و باید از قسمت مالی اداره بپرسم و اعلام کنم.


مدیر کل حفاظت محیط زیست استان همچنین در پاسخ به اینکه آیا پرداخت 8.5 میلیارد تومان برای احیای تالاب هامون از آغاز شروع به کار دولت صحت دارد یا خیر، تصریح کرد: از ابتدای شروع به کار دولت می شود گفت پرداخت شده که این پول در لایه روبی ها، ایجاد دایک مرزی، باز کردن کانال ها، انتقال آب و ...هزینه شده است.


به گفته مدیر کل شیلات سیستان نیز عمر طبیعی ماهی در استخر های پرورش بسته به وزن آنها از یک سال به بالا است و در طبیعت چیزی به نام مردن ماهی وجود ندارد مگر اینکه از طریق صیادان صید شوند.
سیستانی همچنین ادامه داد: عمر ماهی براساس گونه آنها متفاوت است و برخی ماهی ها سه ماهه که هستند به وزن تخم ریزی می رسند اما عمر ماهی های تالاب هامون اگر شرایط فراهم باشد صد درصد بیشتر از یکی دو سال خواهد بود.


تصاویر ماهواره گویای خشک شدن هامون است
تصاویر دریافتی از ماهواره لندست نشان می دهد که دو تالاب هامون «صابری» و «پوزک» به طور 100 درصد خشک شده اند اما بخش های کوچکی از هامون «هیرمند» در اطراف محوطه گردشگری «کوه خواجه» که سالانه صدها هزار گردشگر از آن بازدید می کنند و محیط زیست با حفر کانال آب را به آنجا هدایت کرده، اندکی آب دارد.


سعید محمودی غیر از حالا که می گوید برای اولین بار هامون در مردادماه آب داشته است، مرداد پارسال نیز مدعی شده بود که  سیلاب بی سابقه در مرداد ماه وارد تالاب هامون شده و وضعیت آن را مطلوب کرده است.


این اظهار نظر وی که بلافاصله از سوی مدیرعامل آب منطقه ای سیستان و بلوچستان و فرمانداران شهرستان های اطراف هامون تکذیب شد، انتقاد امام جمعه زابل را نیز در پی داشت تا جایی که حجت‌الاسلام کیخا با انتقاد از این خبر غیرواقعی، از مسئولان خواست که اطلاعات درست و واقعی به مردم ارائه کنند.
دادن اطلاعات غیر واقعی توسط مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان به همین جا ختم نمی شود، بلکه درست خرداد امسال سعید محمودی مدعی شد که تالاب هامون به یاری مسئولین به مرحله تکمیلی احیا رسیده است، اما دو ماه بعد سریال غم‌انگیز خشک شدن هامون تکرار شد و میلیون‌ها ماهی در تالاب تلف شدند.


در همین باره مدیرکل شیلات سیستان  گفت: تا کنون 350 تن ماهی مرده و خشک شده از بستر هامون جمع آوری شده که وزن هر ماهی بین 150 تا 200 گرم بوده است.


بنابر این می توان برآورد کرد که تعداد ماهی های تلف شده در هامون تا کنون 2 میلیون قطعه بوده که بر اساس اعلام شیلات، این مقدار رو به افزایش است.
علاوه بر محمودی، الهام آبتین رییس محیط زیست زابل نیز با وجود گزارش های مکرر مسئولان شیلات و تصاویر منتشر شده از مرگ میلیونی ماهی ها در تالاب هامون، مدعی شد که هیچ ماهی در تالاب هامون تلف نشده، بلکه وزش بادهای 120  روزه و گرمای هوا، باعث کم شدن اکسیژن آب تالاب شد که صیادان برای جلوگیری از مرگ ماهی ها، آنها را زنده گرفتند.


تالاب بین المللی هامون متشکل از هامون های صابری، هیرمند و پوزک است که اردیبهشت امسال به عنوان دوازدهمین ذخیره گاه زیست کره در فهرست یونسکو ثبت‌شده و نزدیک به دو دهه است که به دلیل ضعف مدیریت داخلی امور آب و تالاب و همچنین تخلف افغانستان در اجرای معاهده تقسیم آب رودخانه مشترک و مرزی هیرمند، خشک شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha