شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
کد خبر: 191592

دبیر علمی هفدهمین کنگره بین المللی تحقیقاتی رویان، پزشکی تولیدمثل - سلول های بنیادی، با اشاره به آمار بالای ناباروری در ایران گفت: یکی از موضوعات مهم در حوزه درمان ناباروری در کشور، حفظ باروری در بیماران سرطانی است.

ضرورت حفظ باروری در مبتلایان به سرطان

سلامت نیوز: دبیر علمی هفدهمین کنگره بین المللی تحقیقاتی رویان، پزشکی تولیدمثل - سلول های بنیادی، با اشاره به آمار بالای ناباروری در ایران گفت: یکی از موضوعات مهم در حوزه درمان ناباروری در کشور، حفظ باروری در بیماران سرطانی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، دکتر روح الله فتحی روز شنبه در نشست خبری هفدهمین کنگره بین المللی تحقیقاتی رویان، پزشکی تولیدمثل-سلول های بنیادی با بیان اینکه مبتلایان به سرطان طی درمان بیماری، دچار اختلال در زمینه ناباروری می شوند، افزود: این افراد علاوه بر دنبال کردن درمان باید به دنبال حفظ توانایی باروری خود نیز باشند.


وی اظهار کرد: روش های متعدد آزمایشگاهی و بالینی در این زمینه وجود دارد که می تواند به حفظ توانایی باروری این افراد کمک کند.
فتحی یکی دیگر از مشکلات حوزه ناباروری در کشور را سقط مکرر و نقایص لانه گزینی جنین اعلام کرد و گفت: عواملی مانند عوامل محیطی، تغذیه ای، ژنتیکی و سلولی مولکولی می تواند در بروز این عارضه نقش داشته باشد.
وی موضوع ناباروری را از دغدغه های مهم این حوزه در سراسر دنیا عنوان کرد و افزود: 10 تا 15 درصد زوجین غیرایرانی به ناباروری مبتلا هستند که در کشور ما این آمار بالاتر است.


فتحی به کاهش سن یائسگی زودرس در جامعه اشاره کرد و گفت: این موضوع از دغدغه های مردم است و باید اقدام جدی برای رفع آن صورت گیرد.
دبیر علمی هفدهمین کنگره بین المللی تحقیقاتی رویان، پزشکی تولیدمثل - سلول های بنیادی اظهار کرد: در این رویداد علمی با حضور محققان و دانشمندان برتر داخلی و خارجی، آخرین یافته های تحقیقاتی در مورد درمان تخمدان پلی کیستیک و یائسگی زودرس، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
فتحی به محورهای این کنگره اشاره کرد و گفت: اختلالات عملکرد تخمدان؛ یافته های علمی و تحقیقات پایه، غربالگری و اهدای گامت و جنین، تغذیه و سبک زندگی در باروری و ناباروری مردان و زیست شناسی اسپرم از جمله محورهای این کنگره است.


وی، زیست فناوری حیوانات، اخلاق و سلامت باروری، تصویربرداری تولیدمثل، مهندسی بافت در علوم تولیدمثل، تصویربرداری تولیدمثل؛ توسعه روش ها و زیست شناسی سرما و حفظ باروری را از دیگر محورهای این کنگره اعلام کرد.
فتحی گفت: 324 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است که 28 مقاله به صورت سخرانی و 189 مقاله به صورت پوستر ارائه خواهد شد.
وی افزود: 16 مهمان خارجی از کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، ایتالیا، اتریش، انگلیس، سوئد، هند و ترکیه در این رویداد علمی سخنرانی خواهند کرد.

** اعطای جایزه دکتر کاظمی آشتیانی به دانشمند هلندی
رییس پژوهشگاه رویان گفت: چهارمین جایزه دکتر کاظمی آشتیانی به هانس کلورز استاد ژنتیک مولکولی از دانشگاه هلند تعلق گرفت که کاری برجسته و ماندگار در این زمینه انجام داده است.
دکتر حمید گورابی اظهار کرد: کلورز اولین پژوهشگری است که سلول های بنیادی رده ای را شناسایی کرده و جزء محققان برجسته جهان در استفاده از سلول های بنیادی در پزشکی بازساختی به شمار می رود.
وی گفت: این استاد دانشگاه هلند تاکنون بیش از 540 مقاله چاپ کرده و بیش از 62 هزار بار به مقالات وی ارجاع شده است.
رییس پژوهشگاه رویان خاطرنشان کرد: حضور کلورز در ایران به عنوان پیشگام در کشت شبه اندام ها می تواند به انتقال این دانش در کشور بیانجامد و تشکیل بانک های زیستی از بیماران آمریکایی امکان مطالعات دقیق تر و اتخاذ روش های درمانی موثرتر بر اساس ژنتیک را ایجاد خواهد کرد.
دریافت جایزه اتحادیه اروپا در زمینه تحقیقات بالینی در سال 2001 میلادی، جایزه تحقیقات فدراسیون گوارش اتحادیه اروپا در سال 2010 میلادی، جایزه Breakthrough Prize در زمینه علوم زیستی در سال 2013 میلادی و جایزه آکادمیک سلطنتی هنر و علوم هلند از جمله افتخارات این دانشمند است.
هفدهمین کنگره بین المللی تحقیقاتی رویان، پزشکی تولیدمثل - سلول های بنیادی، با حضور دانشمندان برتر خارجی و محققان برجسته داخلی روزهای 10 تا 12 شهریورماه در سالن همایش های رازی برگزار می شود.
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha