رییس اداره سرطان مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت بیشترین نارضایتی بیماران سرطانی را به بحث تامین «هرسپتین» (داروی مورد استفاده در درمان سرطان پستان) مربوط دانست و تعریف راهكاری برای مشخص شدن تكلیف داروهایی مانند آن را خواستار شد.

دكتر رمضانی در گفت‌وگو با  ایسنا خاطرنشان كرد: از آنجا كه تعداد بیماران زیاد و سقف اعتبارات محدود است، بسیاری از بیمارانی كه این دارو را دریافت می‌كنند به علت هزینه زیاد ناراضی‌اند و وزارت بهداشت نمی‌تواند به بیمارانی كه واقعا مستحق دریافت این دارو هستند بیشتر از 30 درصد كمك كند.

وی درباره چگونگی حمایت از بیماران مبتلا به سرطان گفت: مجلس شورای اسلامی در سال 1385 قانونی تحت عنوان اعتبارات بند ب تبصره 15 برای حمایت از بیماران صعب العلاج تصویب كرد. به این ترتیب برای بیماری سرطان، قطب‌هایی تعریف شد تا اعتبارات مربوطه در قطب‌ها برای بیماران سرطانی نیازمند هزینه شود؛ چرا كه ممكن است یك بیمار از وضع مالی مناسبی برخوردار باشد و مستحق دریافت وجه نباشد.

رییس اداره سرطان با بیان این كه روح این قانون، حمایت از بیماران بی‌بضاعت است، افزود: به این ترتیب هشت شاخص حمایتی شامل میزان تحصیلات، وضعیت درآمد، مسكن و ... برای حمایت از بیماران سرطانی بی بضاعت تعریف شده و بر اساس اینكه بیمار بی‌بضاعت در چه شاخصی قرار می‌گیرد از 30 تا 100 درصد كمك برخوردار می‌شود. در مجموع اكنون بیماران سرطانی به 61 قطب سرطانی كشور مراجعه كرده و پس از شاخص بندی مددكار، برای درمان تحت حمایت قرار می‌گیرند.

دكتر رمضانی، 63 قلم از داروهای درمان سرطان را تحت حمایت عنوان كرد و در رابطه با مشكلات برنامه حمایتی از بیماران صعب‌العلاج از جمله بیماران سرطانی به ایسنا گفت: وزارت بهداشت نمی‌تواند برخی از داروهای سرطانی از جمله هرسپتین، اوستین و ... را به صورت 100 درصد تحت حمایت قرار دهد؛ چرا كه این داروها از جمله داروهایی هستند كه اقتصاد وزارت بهداشت را فلج می‌كنند و از طرف دیگر تعداد بیماران زیاد و سقف اعتبارات محدود است. این امر ممكن است نارضایتی بیماران در سطح كشور را سبب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha