11 سال قبل بود كه نمایندگان مجلس دست به كار تهیه طرحی شدند تا جوانان دم بخت آسان‌تر بتوانند به خانه بخت بروند. «طرح تسهیل ازدواج جوانان» مشتمل بر 13 ماده و چهار تبصره در جلسه علنی روز یك‌شنبه مورخ بیست و هفتم آذر‌ماه 1384 مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 1384/10/7 به تأیید شورای نگهبان رسید اما آمار بیش از 11 میلیون جوان دم بختی كه در حال عبور از سن مناسب ازدواجند، روشن‌ترین نشانه‌ای است كه بر اجرا نشدن این قانون سیزده بندی دلالت دارد.

11 میلیون جوان مجرد محصول 11 سال خاك خوردن قانون تسهیل ازدواج جوانان

سلامت نیوز: 11 سال قبل بود كه نمایندگان مجلس دست به كار تهیه طرحی شدند تا جوانان دم بخت آسان‌تر بتوانند به خانه بخت بروند. «طرح تسهیل ازدواج جوانان» مشتمل بر 13 ماده و چهار تبصره در جلسه علنی روز یك‌شنبه مورخ بیست و هفتم آذر‌ماه 1384 مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 1384/10/7 به تأیید شورای نگهبان رسید اما آمار بیش از 11 میلیون جوان دم بختی كه در حال عبور از سن مناسب ازدواجند، روشن‌ترین نشانه‌ای است كه بر اجرا نشدن این قانون سیزده بندی دلالت دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، از بندهای سیزده گانه این قانون اما فقط ماده 5 بند ج آن اجرایی شد و آن نامگذاری روز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) به نام روز ازدواج جوانان است! در این بین معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با راه‌اندازی سامانه ملی ازدواج در پی انجام كارهای اقتصادی است!

امروز آغاز هفته ازدواج را در حالی جشن می‌گیریم كه میلیون‌ها جوان در حال عبور از سن ازدواجند. بر اساس آمار ارائه شده از سوی محمد رضا رستمی، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز با آمار 24 میلیونی جوانان كشور در سنین 15تا 29 سال مواجهیم كه از این 24‌میلیون نفر تنها حدود 5 درصد ازدواج كرده‌اند و 95 درصد مجردند. آمارها هم حكایت از كاهش ازدواج دارد. به گفته سیدعلیرضا آوایی، رئیس سازمان ثبت احوال ازدواج در سال گذشته ازدواج 5. 4 درصد كاهش داشته است و سن ازدواج هم همچنان بر محور صعودی حركت می‌كند. خانواده‌های تك نفره و افزایش جدی آمار طلاق و مطلقه‌هایی كه به جمعیت مجردها اضافه می‌شوند نیز چالش مجردها و آسیب‌های اجتماعی ناشی از كاهش ازدواج و در عمل كمرنگ شدن نقش خانواده در جامعه را جدی‌تر می‌كند. در این میان اما معاونت ساماندهی امور جوانان وزات ورزش و جوانان هیچ عملكرد محسوسی در این حوزه نداشته و بیشتر به دنبال راه‌اندازی كارهای اقتصادی است. حالا هم مدیركل دفتر ازدواج و تعالی خانواده از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی سامانه ملی خدمات ازدواج خبر می‌دهد و می‌گوید: این سامانه تمامی خدمات ازدواج را با تخفیف به جوانان ارائه می‌دهد.
 
بازخوانی قانونی كه بر زمین ماند
قرار گرفتن در هفته ازدواج فرصتی برای بازخوانی قانونی است كه 11 سال است خاك می‌خورد و نتیجه این خاك خوردن را در وضعیت ازدواج و طلاق و آمار مجردهای جامعه می‌توان مشاهده كرد.
طبق این قانون دولت مكلف شده صندوق اندوخته ازدواج جوانان را ایجاد نماید و اساسنامه آن را ظرف سه ماه از تصویب این قانون تهیه و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه كند. همچنین دولت مكلف است علاوه بر استفاده از منابع بودجه سنواتی پیش‌بینی شده، از محل «صندوق اندوخته ازدواج جوانان» به مزدوجین نیازمند به اجاره مسكن، حسب تشخیص كمیته سامان ازدواج با توجه به امكانات صندوق، وام ودیعه مسكن پرداخت كند. در كنار اینها، دولت مكلف است علاوه بر بهره‌مندی از تسهیلات متداول و رایج فعلی در حوزه مسكن(انبوه‌سازی و اجاره به شرط تملیك) از طریق نهادهای عمومی نظیر شهرداری و اوقاف و امور خیریه و با بهره‌گیری از همكاری و امكانات وزارت مسكن و شهر‌سازی و بنیاد مسكن انقلاب اسلامی و استفاده از زمین‌های دولتی یا زمین‌های اهدایی خیرین، واحدهای ساختمانی به عنوان «مسكن موقت» احداث كند و آنها را تا حداكثر سه سال در اختیار زوج‌های جوان با اجاره مناسب قرار دهد. این قانون در كنار مسكن و شغل برای مراسم عروسی جوانان هم برنامه دارد. بر این اساس تمامی دستگاه‌های دولتی، نهادهای عمومی و شهرداری‌های دارای تسهیلات رفاهی، فرهنگسرا و تالار، باشگاه و اردوگاه موظفند با هماهنگی كمیته سامان ازدواج، فضاهای مذكور را برای برگزاری جشن و مراسم ازدواج در اختیار زوج‌های واجد شرایط قرار دهند.

این قانون شامل اقدامات فرهنگی برای ترویج ازدواج و اصلاح سبك زندگی هم هست.
در قانون تسهیل ازدواج جوانان برای سربازی جوانان متأهل هم تسهیلاتی در نظر گرفته شده است. همچنین آموزش و مشاوره قبل و بعد از ازدواج و طرح‌هایی برای این امر از جمله تكالیف دیگری است كه طبق این قانون بر دوش دولت گذاشته شده است.
اولویت اشتغال متأهلان و اولویت وام‌های مسكن و ازدواج برای متأهلان از دیگر بندهای این قانون است. تسهیلات خوابگاهی برای متأهلان و پرداخت كمك هزینه تحصیلی به دانشجویان متأهل از محل صندوق اندوخته ازدواج جوانان از دیگر بندهای این قانون است. بنا بود آیین‌نامه اجرایی این قانون پس از تصویب اساسنامه صندوق توسط مجلس شورای اسلامی، ظرف مدت سه ماه از سوی دولت تهیه شود و به تصویب هیئت وزیران برسد و گزارش اجرای این قانون هر شش ماه یك‌بار توسط دولت تهیه و به كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.
 
بنگاهی اقتصادی به نام معاونت جوانان
حالا 11 سال می‌گذرد اما خبری از اجرای هیچ كدام از بندهای این قانون نیست. در برابر این در آستانه هفته ازدواج، ناصر صبحی از رونمایی سامانه ملی خدمات ازدواج جوانان خبر می‌دهد. این سامانه اما قرار نیست چندان هم به سر و سامان دادن جوانان دم بخت كمك كند بلكه توافقنامه‌ای با شورای اصناف است تا مراكز داوطلب برای ارائه خدمات و كالاهای مورد نیاز ازدواج جوانان را با تخفیف به آنها ارائه دهند و بیشتر به یك فعالیت اقتصادی شباهت دارد تا یك اقدام تسهیلاتی، درست مانند اقدامات قبلی معاونت ساماندهی امور جوانان همچون فروش بیمه‌نامه به جوانان دم بخت!
در این بین اما قرار است جشنواره ملی ازدواج و خانواده از امروز در كشور برپا شود تا حداقل فعالیت را در كارنامه معاونت ساماندهی امور جوانان ثبت كند. در چنین شرایطی افزایش آمار 11 میلیونی جوانان در حال عبور از سن ازدواج اصلاً چیز عجیبی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha