شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶

بعد از گذشت تنها یک ماه از واگذاری کمپ های ترک اعتیاد به سازمان بهزیستی، خبر می رسد که این سازمان توان اداره این مراکز را ندارد.

سرنوشت نامعلوم کمپ های ترک اعتیاد

سلامت نیوز:بعد از گذشت تنها یک ماه از واگذاری کمپ های ترک اعتیاد به سازمان بهزیستی، خبر می رسد که این سازمان توان اداره این مراکز را ندارد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، حدود یک ماه پیش یا کمی بیشتر بود که بعد از جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر که با حضور وزرای بهداشت و رفاه و به ریاست رحمانی فضلی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، اعلام کردند کمپ های ترک اعتیاد موضوع ماده 16 به سازمان بهزیستی واگذار شده است.

رحمانی فضلی وزیر کشور در پایان این جلسه در جمع خبرنگاران گفت: موضوع واگذاری کمپ های ترک اعتیاد به بهزیستی یکی از مشکلات مهم در راه درمان ترک اعتیاد معتادان متجاهر را بر می دارد.

وی این موضوع را یک دستاورد و تصمیم بزرگ دانست و گفت: از این پس ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص مراکز ماده 16 مسئولیتی جز سیاست‌گذاری نخواهد داشت.

حال با گذشت یک ماه و اندی، یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی می گوید که سازمان بهزیستی توان اداره کمپ های ترک اعتیاد را ندارد.

*بهزیستی توان اداره کمپ های ترک اعتیاد را ندارد

مسعود رضایی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: سازمان بهزیستی از نظر بودجه و منابع در مضیقه است و هم‌اکنون توان این را ندارد که کمپ‌های ترک اعتیاد را سرپرستی کند.

رضایی در گفت‌وگویی در رابطه با واگذاری کمپ‌های ترک اعتیاد به سازمان بهزیستی گفت:‌ سازمان بهزیستی از نظر بودجه و منابع در مضیقه است و هم‌اکنون توان این را ندارد که کمپ‌های ترک اعتیاد را سرپرستی کند.

وی ادامه داد: باید سرمایه و منابعی برای اداره کمپ‌های ترک اعتیاد پیش‌بینی شود و چنانچه متولی واحدی برای اداره کمپ‌ها ایجاد شود و به صورت مستقل فعالیت کند، کارایی بیشتر خواهد شد.

نماینده مردم شیراز گفت: اما اگر به همین منوال، نهادهای موازی وارد کار شوند، هزینه‌کرد بیشتر می‌شود، چرا که تشکیلات، مدیریت، نیروی انسانی و ... لازم است که در نتیجه هزینه‌بر خواهد بود.

رضایی ادامه داد: در حال حاضر منابع مالی بسیار محدود است و چنانچه بودجه سازمان بهزیستی در این زمینه افزایش یابد، به نظر می رسد سپردن کمپ‌های ترک اعتیاد به این سازمان که زیرمجموعه آن قرار گیرد و موضوع مراکز ماده 16 به نحوی از این سازمان فرمان بگیرد خوب است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه درباره تجربه کمپ شفق اطلاع دقیقی ندارم، گفت: سازمان بهزیستی با همراهی بخش خصوصی می‌تواند در زمینه اداره کردن کمپ‌های ترک اعتیاد موفق باشد.

رضایی افزود: بخش خصوصی در زمینه اداره کمپ‌های ترک اعتیاد خیلی بهتر از بخش دولتی می‌تواند عمل کند، اما این عملکرد منوط به نظارت مناسب بر این بخش است تا بخش خصوصی واقعی فعال باشد، نه اینکه بخش خصوصی فرمایشی یا بخش خصوصی‌ای که زیر نظر اداره خاصی فعالیت کند که این مضر است.

*سرنوشت نامعلوم هزاران معتاد متجاهر

از آنجایی که مراکز ترک اعتیاد موضوع ماده 16 محل نگه داری از معتادان متجاهر به حساب می آیند، مشخص نیست باتوجه به مشکلات سازمان بهزیستی، چه سرنوشتی در انتظار آنها است.

مطابق آمارها، اکنون حدود 60 هزار معتاد متجاهر در سطح کشور وجود دارند که باید نسبت به درمان آنها اقدام شود.

اخیرا نیز در طرح ضربتی جمع آوری معتادان متجاهر از تهران 6500 معتاد از سطح کوچه و خیابان های پایتخت جمع آوری شدند تا نسبت به درمان آنها در کمپ های ترک اعتیاد ماده 16 اقدام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha