چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 19162

یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گفت: افرادی که در محیطهای کم نور مانند زیرزمین و جاهایی نظیر آن مشغول فعالیت هستند و کمتر در معرض نورخورشید قرار می‌گیرند باید از مکملهای ویتامین D استفاده کنند.

علی اشرف رشیدی در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: نیاز روزانه زنان و مردان به ویتامین D به طور روزانه 400 واحد بین‌المللی است و در بانوان باردار500 واحد بین‌المللی تجویز می‌شود.

وی با اشاره به محلول در چربی بودن این ویتامین، تصریح کرد: کمبود این ویتامین در کودکان به راشیتیسم و در بزرگسالان به استرومالاسی می‌انجامد، زیرا این ویتامین در استخوان سازی و جذب کلسیم از اهمیت بسزایی برخوردار است و بیشتر آن در بدن ساخته می‌شود.

رشیدی افزود: بدن انسان برای ساخت این ویتامین باید حداقل نیم ساعت در روز در معرض تابش آفتاب قرار گیرد، زیرا در پوست انسان ترکیبی وجود دارد که وقتی خورشید به آن می‌تابد دچار تغییرات شیمیایی شده و در نهایت در کلیه به شکل فعال ویتامین D تبدیل می‌شود، لذا قرار گرفتن در معرض نور آفتاب مخصوصا برای رشد کودکان بسیار مهم است.

وی، شیر و روغن کبد ماهی را از منابع عمده ویتامین D عنوان کرد و گفت: در حالی که کبد ماهی از غنی‌ترین منابع تامین ویتامین D است، اما متاسفانه در فرهنگ تغذیه‌ای ما به ارزش غذایی آن توجه نشده و دور انداخته می‌شود.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در خاتمه اظهار داشت: علاوه بر گروهی که یاد شد، بیماران دچار نارساییهای مزمن کلیوی نیز باید از مکمل این ویتامین استفاده کنند، زیرا همانگونه که گفته شد شکل فعال شده این ویتامین در کلیه ساخته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha