رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: گاهی در مطبی واکسنی توصیه می شود که این واکسن در برنامه واکسیناسیون کشور قرار ندارد و از طریق مبادی قانونی نیز وارد کشور نشده است. این واکسن هادر زمره کالای قاچاق قرار دارد که سلامت کودکان را تهدید می کند.

سلامت کودکتان را قربانی واکسن های قاچاق نکنید

سلامت نیوز: رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: گاهی در مطبی واکسنی توصیه می شود که این واکسن در برنامه واکسیناسیون کشور قرار ندارد و از طریق مبادی قانونی نیز وارد کشور نشده است. این واکسن هادر زمره کالای قاچاق قرار دارد که سلامت کودکان را تهدید می کند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر سید محسن زهرایی در گفتگو با سلامت آنلاین افزود: این کار غیر قانونی است و چنانچه از چنین موردی  مطلع شویم از طریق قانونی با آن برخورد جدی می شود، چرا که نظارتی بر سلامت این واکسن های قاچاق انجام نشده است

البته این متخصص بیماری های عفونی تاکید کرد: گاهی واکسن هایی که در برنامه واکسیناسیون کشور قرار دارد، در مطب ها تزریق می شود که این کار قانونی است، زیرا این واکسن ها همان واکسنی است که در سیستم بهداشتی نیز توزیع می شود، تحت نظارت کامل قرار دارد و از سلامتی آنها اطمینان حاصل شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تازگی و کهنگی واکسن تا وقتی تاریخ مصرفش نگذشته باشد، به لحاظ علمی مبنایی ندارد افزود: واکسن ها در مناطقی مثل حاشیه شهرها در بین پزشکان توزیع می شوند که امکان دسترسی مردم به بخش بهداشتی کمتر و سخت تر  است. برای اینکه سهولت دسترسی مردم به واکسن راحت تر  و خدمات واکسیناسیون گسترده تر شوود، این واکسن ها در دسترس پزشکان نیز قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه  سازمان غذا و دارو بر کلیه واکسن ها چه واکسن های وارداتی و چه واکسن های تولید داخل نظارت دارد اظهار داشت : واکسن هایی که در کشور و در برنامه واکسناسیون مورد استفاده قرار می گیرد، همه از کانال های متعددی بررسی می شود تا بهترین و کارآمد ترین واکسن ها باشد .

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه یکسری از واکسن ها در کشور خود ما تولید می شود افزود : واکسن هایی مانند هپاتیت B ، ب ث ژ ، سرخک و سرخجه ، فلج اطفال خوراکی از تولیدات داخلی واکسن است که بسیار موثر و کارآمد هستند.

زهرایی با اشاره به اینکه سیستم نظارت بر سلامت واکسن، روی همه واکسن ها اعمال می شود خاطر نشان کرد : سازمان غذا و دارو همه واکسن ها را چه تولید داخل باشد و چه وارداتی باشند  کنترل می کند .

وی تصریح کرد: هر واکسن یک شماره سریال دریافت می کند. واکسن های وارداتی را شرکت های خارجی به صورت دقیق سریال به سریال آزمایش می کنند و سپس این واکسن ها توسط سازمان غذا و دارو در کشور توزیع می شود.

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن درباره واکسن های وارداتی که در برنامه واکسیناسیون مورد استفاده قرار می گیرند، اظهار داشت:  در مورد واکسن های وارداتی علاوه بر اینکه سازمان جهانی بهداشت، فعالیت شرکت تولید کننده را نظارت می کنند و تاییده های لازم را به تولید کننده می دهد ، سازمان غذا و دارو هم بر آنها نظارت دارد تا تمامی واکسن های تولید داخل و وارداتی در صحت و سلامت توزیع شوند.

وی با اشاره به اینکه برنامه واکسیناسیون در کشورمان یک نظام بهداشتی بسیار قوی و کارآمد است و  بیش از ۳۰ سال است که به شکل یکدست، ارائه خدمات واکسیناسیون را در مناطق شهر و روستا انجام می دهد افزود : پوشش بالای واکسیناسیون در کشور ما یکی از افتخارات نظام سلامت است، به طوری که ما ۱۶ سال است که بیماری فلج اطفال را در کشورمان نداریم .

زهرایی با بیان اینک بیماری سرخک و سرخجه به مرحله حذف رسیده است، اظهار داشت: طبق برنامه های سازمان جهانی بهداشت، بیماری هایی مانند کزاز نوزادی در کشورمان حذف شده است و هپاتیتB  به دنبال اجرای برنامه واکسیناسیون در کشور خیلی کاهش پیدا کرده که این موضوع، نشان دهنده موفقیت های خوب برنامه واکسیناسیون در کشورمان بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha