شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
کد خبر: 191634

به گفته یک پزشک و متخصص فیزیولوژی، زیتون سبز بشدت قابض، بندآورنده خونریزی و اسهال، و کاهنده حرکات روده است و خوردن آن معمولا برای افراد مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر یا دچار به اسهال‌های مزمن و انواع کولیت بسیار مفید است.

مهار سندروم روده تحریک‌پذیر با زیتون سبز

سلامت نیوز: به گفته یک پزشک و متخصص فیزیولوژی، زیتون سبز بشدت قابض، بندآورنده خونریزی و اسهال، و کاهنده حرکات روده است و خوردن آن معمولا برای افراد مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر یا دچار به اسهال‌های مزمن و انواع کولیت بسیار مفید است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین،دکتر سید مهدی میرغضنفری گفت: زیتون سبز نارس به عنوان دارو و نه به عنوان مصرف غذایی، دباغی کننده معده و روده و بسیار قابض (جمع کننده) است و تقریبا مشابه بخش های سفید داخلی بین دانه های انار (پیه انار) عمل می ‌کند.

این پزشک  اضافه کرد: یکی از مشکلات افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر با نشانه اسهال مزمن یا انواعی از کولیت این است که غذای خورده شده، زودتر از حالت طبیعی از روده‌هایشان عبور می‌کند و جهاز هاضمه فرصت کافی برای هضم و جذب آن ندارد اما با مصرف زیتون سبز، به دلیل قابض بودن آن، فرصت مناسب برای هضم و جذب غذا در معده و روده فراهم می‌شود.

میرغضنفری ادامه داد: علاوه بر مزایای گفته‌شده، زیتون سبز نارس از میزان دل پیچه، درد و التهاب ناشی از حرکات غیرطبیعی روده می‌کاهد و در افرادی که دچار خونریزی دستگاه گوارش هستند، باعث بهبود زخم و کارکرد عروق خونی می شود.

این متخصص فیزیولوژی با تاکید بر اینکه زیتون سبز باید همراه با غذا خورده شود، گفت: اگر زیتون، همراه غذا خورده شود مقوی معده و اشتها آور است ولی اگر پیش از غذا و با معده خالی خورده شود سنگین است و هضم آن سخت‌تر می‌شود.

به توصیه این متخصص طب سنتی، بهترین شکل مصرف زیتون، خوردن زیتون پرورده است که با گردو و بادام و روغن زیتون تهیه می‌شود. زیتون وقتی به همراه این ترکیبات پرورده شود از خواص تغذیه ای و درمانی آن بیشتر بهره خواهید برد. برای پرورده کردن زیتون، آن را در آب نمک می‌خوابانند و این باعث لطیف و سهل الهضم شدن آن می ‌شود. البته زیتون را در سرکه هم می خوابانند که نوعی دیگر از روش پروراندن آن است و باعث هضم راحت تر آن می شود اما در این صورت، خاصیت قابض بودن آن تشدید می ‌شود و برای التیام سندروم روده تحریک پذیر مفید است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش تصریح کرد: هضم زیتونی که روغن آن گرفته شده و اصطلاحا شکسته شده باشد، راحت تراست. نوع سیاه زیتون ارزش غذایی بیشتری دارد و راحت تر هضم می‌شود.

وی گفت: اگر در فصل پاییز، زیتون سیاه را با هسته در آب بریزید و بخور دهید، برای درمان برونشیت و بیماری های ریوی بسیار مفید است.

میرغضنفری درباره خواص روغن زیتون نیز به افزایش توان جنسی و قدرت عضلات، استخوان ها و دندان ها اشاره کرد و افزود: اگر روغن زیتون به همراه آب گرم مصرف شود، ملین و مسهل خوبی است و می تواند رفع کننده یبوست شدید باشد. برای رفع یبوست هم می‌توان یک قاشق مرباخوری یا یک قاشق غذاخوری از روغن زیتون را در یک فنجان آب جوش ولرم ریخته و ناشتا میل کرد و هر ۸ ساعت خوردن آن را تکرار کرد. روغن زیتون همچنین برای کسانی که دچار مسمومیت غذایی شده‌اند اگر با آب گرم در مقادیر زیاد همراه باشد، مهار کننده سموم و دفع کننده آن هاست.

او گفت: در سوختگی های سطحی، مالیدن روغن زیتون روی محل سوختگی مانع از تاول زدن می شود و کسانی که مکرر دچار جوش یا دمل پوستی می شوند می‌توانند به طور موضعی از روغن زیتون یا روغن حیوانی استفاده کنند. این روغن ها باعث تسریع رسیدگی جوش و دمل شده و با دفع مواد زائد، منجر به تسریع بهبودی آن می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نسرین ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    0 0
    سلام حدود دو سال است که در اجابت مزاج مشکل پیدا کردم،هفته ای یکبار و اینطور که در یکروزی که در هفته شکمم کار می کند،تمام روز درگیر می شوم و مرتب و با شتاب دفع دارم. و اینکه در تمام حال گاز معده و دفع آن گاهی به صورت بی اختیار اذیتم می کند و از ورود در جمع بیم دارم.