رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به لایحه بودجه 89 گفت: دولت عنوان می‌كند كه حدود 31 درصد افزایش بودجه در حوزه سلامت در لایحه در نظر گرفته است، اما در بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد كه تنها نیم تا یك درصد افزایش داشته‌ایم.

دكتر شهاب‌الدین صدر در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تشریح لایحه بودجه سال 89 در حوزه سلامت، با بیان این‌كه در این رابطه نكاتی وجود دارد،‌ گفت: در گزارشی كه دولت به مجلس داده عنوان می‌شود كه حدود 31 درصد افزایش بودجه حوزه سلامت است. اما در چند جلسه‌ای كه در كمیسیون بهداشت داشتیم دیدیم كه چند نكته در مورد آن وجود دارد و چالش برانگیز است. اول آنكه در محاسبات حوزه سلامت، در سال 88 وزارت بهداشت بارها اعلام كرده كه 1900 میلیارد تومان كسری اعتبار دارد و در این اصلاحیه بودجه كه در مجلس تصویب شد دولت با وزارت بهداشت توافق كرده كه 1200 میلیارد تومان از این كسری را بپردازد.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: در حال حاضر در مورد بودجه سال 89، مسوولان وزارت بهداشت اظهار می‌كند كه افزایش بودجه نداشته‌اند و تنها نیم تا یك درصد افزایش داده شده و نه 31 درصد؛ زیرا آن افزایش بودجه اعلام شده كه مبلغ 1200 میلیارد تومان است همان مبلغی است كه قرار است در اصلاحیه بودجه به آنها داده شود؛ لذا این نكته در دستور كار كمیسیون قرار دارد.

صدر با تاكید بر این‌كه اعتبارات حوزه سلامت باید در حد نیازهای كشور باشد، ‌گفت: این موضوع مورد اهمیت كمیسیون قرار دارد، ضمن آن‌كه مجموع امتیازات حوزه سلامت كم است.

وی سرانه درمان را از دیگر موارد بودجه سال 89 عنوان كرد و گفت: در بودجه سال 88 و هم‌چنین اصلاحیه انجام شده بعد از آن مقرر شد كه هفت درصد حداقل حقوق كاركنان دولت به عنوان سرانه درمان در نظر گرفته شود كه براین اساس 12 تا 13 هزار تومان می‌شد. اما متاسفانه وزارت رفاه دولت نهم از این فرصت استفاده نكرد و سرانه درمان را هفت هزار تومان در نظر گرفت و این مصوبه مجلس را ابلاغ نكرد.

صدر افزود: وزیر رفاه دولت دهم این مصوبه را ابلاغ كرد اما در اصلاحیه‌ای كه دولت در مجلس مطرح كرد، اصلاحیه را حذف كرد و گفت كه ما 5 درصد حقوق كاركنان دولت را به عنوان سرانه درمان در بودجه 89 دیده‌ایم كه تقریبا حدود 8 هزار تومان می‌شود كه بسیار كم است، و پاسخگوی نیازهای حوزه درمان نمی‌شود، و ما معتقدیم حتما باید آن مصوبه مجلس در بودجه سال 89 ابقاء شود و دولت هم باید تمكین كند و همان هفت درصد را در نظر بگیرد.

رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم در ادامه گفت‌وگو با ایسنا گفت: اكنون فرصتی برای اصلاح اعتبارات حوزه درمان است تا سرانه درمان به سمت واقعی شدن برود و تعرفه‌های بخش دولتی را تا حدودی اصلاح كنند.

وی مساله دیگر در حوزه سلامت را كسری اعتبارات بیمه‌ها عنوان كرد و گفت: ‌اكنون سازمان تامین اجتماعی و سازمان خدمات درمانی و هم‌چنین نیروهای مسلح اعلام می‌كنند كه كسری اعتبار دارند، و ضمن آن‌كه سازمان تامین اجتماعی مطالباتش در طول سال‌های مختلف زیادتر شده است كه ما در بودجه سال 88 با اعمال اصلاحات، 2500 میلیارد تومان از محل فروش سهام را برای مطالبات سازمان تامین اجتماعی گذاشته‌ایم.

نماینده مردم تهران در خانه ملت گفت: سازمان تامین اجتماعی اظهار می‌كند كه تا كنون هزار میلیارد آن تحقق پیدا كرده و باید تا پایان سال 1500 میلیارد تومان دیگر در اختیارش قرار گیرد، زیرا صندوق تامین اجتماعی صندوق ناكارآمدی شده است. ضمن آن‌كه در گزارش‌هایی كه در كمیسیون بررسی شده نشان می‌دهد كه در سال آینده نیز كسری اعتبار جدی خواهند داشت كه باعث می‌شود سازمان تامین اجتماعی نتواند مطالبات مراكز دولتی و پزشكان و داروخانه‌ها و پلی‌كلینیك را پرداخت كند و مردمی كه دفترچه بیمه تامین اجتماعی دارند، متضرر می‌شوند.

رییس كمیسیون بهداشت اظهار داشت: ما می‌دانیم كه حدود 27 الی 28 میلیون جمعیت كشور خانواده كارگری كشور هستند و جزو بیمه تامین اجتماعی محسوب می‌شوند، لذا حتما باید سازمان تامین اجتماعی بتواند از اعتبارات لازم برخوردار باشد و بتواند بیمه كارآمدی را محقق كند تا هم مطالبات مراكز مختلف و هم مطالبات پزشكان و داروخانه‌ها را بپردازد؛ لذا در مجلس تلاش می‌كنیم به نحوی اصلاحات لازم را انجام دهیم.

صدر با بیان این‌كه دولت براساس بودجه سال 88 باید بیمارستان‌های دولتی را هیات امنایی می‌كرد، گفت: این یكی از اقدامات موثر مجلس برای سال 88 بود كه متاسفانه هنوز به دلیل تاخیر در ابلاغ آیین‌نامه و عملیات اجرایی آن، محقق نشده است، زیرا تعرفه‌های بیمارستان‌های هیات امنایی باید 6/3 برابر بیمارستان‌های دولتی باشد و هم‌چنین تمام وقت كردن كادر بیمارستان كه اتفاق نیافتاده است؛ لذا كمیسیون تاكید دارد كه برای سال آینده حتما هیات امنایی كردن بیمارستان‌ها اتفاق بیافتد و وظیفه وزارت بهداشت است كه این قانون را پیاده كند، زیرا یك اصلاحی در وضع بیمارستان‌های فعلی كشور می‌شود، ضمن آن كه در حال حاضر بیمارستان‌های دولتی نمی‌توانند به خوبی پاسخگوی واجبات مردم باشند.

وی از دیگر نكات چالش برانگیز لایحه بودجه سال 89 را سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی عنوان كرد و گفت: سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی كه یك شاخص بسیار مهم در دنیا و توسعه یافتگی است در كشور ما بسیار پایین است، و تا پایان برنامه چهارم این سهم باید به 5/7 درصد می‌رسید اما متاسفانه هنوز در كشور ما حدود 6/5 درصد است. البته تا چند ماه قبل وزارت بهداشت اعلام می‌كرد كه به نزدیك هفت رسیدیم اما بعد معلوم شد كه گزارشات اشتباه بوده و خودشان اذعان كردند كه هنوز حدود 6/5 درصد است.

صدر ابراز داشت: به هر میزان كه درصد سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی كم باشد، حكایت از آن می‌كند كه توجه به سلامت مردم به خوبی صورت نگرفته است و اعتبارات لازم در حوزه سلامت به خوبی دیده نشده است، و نیازهای مردم در حوزه سلامت روی زمین می‌ماند و مردم گرفتار می‌شوند؛ لذا باید تلاش كنیم كه اعتبارات این حوزه در یك حد مطلوبی افزایش پیدا كند تا مردم در مراجعه به بیمارستان‌ها و مراكز درمانی دغدغه پرداخت هزینه‌های مربوطه را نداشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha