یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
کد خبر: 191651

مطالعات جدید نشان می دهد کلسیم علاوه بر استحکام استخوان و دندان، در حافظه، یادگیری و توانایی شناختی نیز نقش دارد.

نقش کلسیم در حافظه و یادگیری

سلامت نیوز: مطالعات جدید نشان می دهد کلسیم علاوه بر استحکام استخوان و دندان، در حافظه، یادگیری و توانایی شناختی نیز نقش دارد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از  ایرنا مطالعات محققان موسسه تحقیقاتی اسکریپس در آمریکا نشان می دهد کلسیم با تاثیر در میتوکندری (موتورخانه سلول) نقش مهمی در حافظه، یادگیری و توانایی شناختی ایفا می کند. این مطالعه با بررسی مگس میوه که مدل رایجی در تحقیقات بیولوژیکی است، نشان می دهد انسداد کانال انتقال کلسیم به میتوکندری باعث اختلال در حافظه می شود.


انتقال کلسیم توسط پروتئینی به نام MICU1 صورت می گیرد. این پروتئین امکان انتقال یون های کلسیم را به میتوکندری فراهم می کند. علاوه بر MICU1، پروتئین های MICU2 و EMRE نیز در انتقال کلسیم نقش دارند. انسداد این پروتئین ها مانع از انتقال کلسیم به میتوکندری و اختلال حافظه می شود.


ادامه تحقیقات نشان می دهد مهار عملکرد پروتئین MICU1 منجر به کاهش محتوای وزیکول سیناپسی می شود. وزیکول سیناپسی محفظه ای است که در آن انتقال دهنده های عصبی ذخیره می شوند.


به گزارش ساینس دیلی،این مطالعه برای اولین بار است که نقش کلسیم در میزان حافظه و یادگیری را روشن می کند و اطلاعات ارزشمندی را در زمینه توانایی شناختی در اختیار محققان قرار داده است و امید می رود در درمان بیماری های زوال عقل راهگشا باشد.
نتایج این تحقیقات در نشریه Cell Reports منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha