مدیر کل آزمایشگاههای مرجع سازمان غذا و دارو گفت:مصرف سرانه نان در ایران با حدود 320 گرم در روز معادل 117 کیلوگرم در سال است که در مقایسه با میانگین مصرف آن در اتحادیه اروپا که 50 کیلوگرم در سال گزارش شده است، همچنین ارتقای کیفیت نان، با آموزش های تخصصی امکان پذیر است.

ارتقای کیفیت نان با آموزش های تخصصی امکان پذیر است

سلامت نیوز:مدیر کل آزمایشگاههای مرجع سازمان غذا و دارو گفت:مصرف سرانه نان در ایران با حدود 320 گرم در روز معادل 117 کیلوگرم در سال است که در مقایسه با میانگین مصرف آن در اتحادیه اروپا که 50 کیلوگرم در سال گزارش شده است، همچنین ارتقای کیفیت نان، با آموزش های تخصصی امکان پذیر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایفدونا،دکتر حسین رستگار  اظهار کرد: بالا بودن مصرف سرانه نان در ایران نسبت به متوسط مصرف جهانی، باعث اثرات تغذیه ای بیشتری در مقایسه با کشورهای اروپایی، امریکا و سایر کشورها نسبت به کشور ما می شود.

وی ادامه داد: بهتر است تولید نان با کیفیت ارتقا یافته و غنی سازی شده در اولویت برنامه ریزی مسئولان تغذیه ای کشور قرار گیرد.

دکتر رستگار گفت: به طور کلی نان مغذی به محصولی که از پختن خمیر تخمیر یافته، ور آمده از آرد گندم و یا سایر آردها، در نتیجه فعالیت مخمر نانوایی و یا خمیر ترش های سنتی بوجود می آید.

مدیر کل آزمایشگاههای مرجع سازمان غذا و دارو اظهار کرد: نان هایی که ورآمدن خمیر آن معلول مواد شیمیایی مانند جوش شیرین، بکینگ پودر و یا سایر مواد شیمیایی دیگر باشد را نمی توان نان مغذی به حساب آورد.

این مقام مسوول تصریح کرد: هدف اصلی از پخت صحیح نان به دست آوردن محصولی است که دارای ظاهری جذاب، حجم و شکل مناسب، ماکول و با قابلیت هضم بالا باشد که در نتیجه ریزمغذی ها و درشت مغذی های محتوی آن بتوانند توسط بدن جذب و مصرف شود.

دکتر رستگار در ادامه بیان کرد: نان هایی که با مواد شیمیایی تهیه می شوند فاقد این ویژگی ها بوده و علاوه بر آن دارای ضایعات و دور ریز فراوان می باشند و طبیعتا مقرون به صرفه نخواهند بود.

وی عنوان کرد: از سویی دیگر تغییر شیوه زندگی مردم از تازه خوری نان های سنتی و نگه داری در فریزرها نیز در این آشقته بازار بی تاثیر نیست.

دکتر رستگار تاکید کرد: نان های مسطح سنتی معمول ایرانی در صورت بهره گیری از شیوه تولید خوب از کیفیت مناسب و نیز ارزش تغذیه ای بالایی  برخوردار است و در صورتی که ژلاتینه شدن نشاسته آرد در اینگونه نان ها به درستی انجام  نشود ، با توجه به سرعت تولید و کوتاهی زمان پخت در تنور به دلیل سوختگی بخشی از پوسته و یا پخته نشدن کامل،نان مأکول نبوده و قابلیت هضم مناسبی نخواهد داشت.

وی در ادامه افزود: دارای دور ریز فراوان کناره های نان و یا قسمت های سوخته است و نان بربری اگرچه از خمیری تخمیری تهیه می شود در صورت استفاده از جوش شیرین در رویه آن دارای پوسته ای سخت با قابلیت ماندگاری بسیار کم و ضایعات خواهد بود.

دکتر رستگار گفت: نان های حجیم و نیمه حجیم در مقابل نان های سنتی با توجه به روش تخمیری خمیر نان، نوع و شیوه پخت که از فرهایی با حرارت غیرمستقیم استفاده می شود و آرد خمیر شده در طی فرآیند آنچه را که برای مأکول بودن و قابلیت هضم و نیز ارزش تغذیه ای نیاز است به دست می آورد که البته هنوز نیز کمی گرانتر از نان های سنتی است و مضاف بر اینکه با فرهنگ تغذیه سنتی ما بعضا" در تضاد است.

وی اضافه کرد: برای حل مسئله نان کشور و تولید نان سالم می بایست ابتدا مشکلات  آنرا که شامل ماده اولیه و یا کیفیت آردهای مورد استفاده در تولید، امکانات تولید، نیروی کار اموزش دیده و مجرب را حل کرد.

مدیر کل آزمایشگاههای مرجع سازمان غذا و دارو گفت: آموزش و تشویق کشاورزان برای تولید گندم مرغوب تر جهت تولید انواع نان با کیفیت، کم کردن ضایعات و جلوگیری از فساد گندم و افزایش ظرفیت انبارش در سیلوها و تجهیز، تکمیل، بازسازی و توسعه امکانات تولید  انواع آرد با توجه به نیاز کشور از جمله پیشنهادات مدیر کل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو برای برای بازگرداندن بخشی از حرمت از دست رفته نان در  سال های اخیر است.

وی عنوان کرد: به منظور حفظ ارزش تغذیه ای و کیفیت نان باید الگوی مصرف انواع نان نامطلوب به انواع نان نیمه حجیم و حجیم با ایجاد زمینه های لازم البته با تغییر تدریجی در دستور کار قرار گیرد، ضمن آنکه برای افزایش ارزش تغذیه ای و بهبود کیفیت خوراکی نان، صرفا تخمیر کامل با روش مناسب سنتی و صنعتی در  فرآیند تولید آن توصیه می شود.

دکتر رستگار در پایان اظهار کرد: آموزش های لازم و تربیت نیروی فنی در سطوح مختلف تولید نان، دوره های بازآموزی همه ساله، آموزش عمومی مردم از طریق رسانه ها به منظور شناخت صحیح و استفاده مطلوب و  روش های نگه داری نان و بسیاری مسائل دیگر از جمله روش های موثر در ارتقای کیفیت نان است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha