یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 191681

پژوهشگران می‌گویند خواب طولانی روز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را به میزان ۵۰ درصد افزایش خواهد داد.

خطرات مرگبار یک ساعت خوابیدن در طول روز

سلامت نیوز: پژوهشگران می‌گویند خواب طولانی روز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را به میزان ۵۰ درصد افزایش خواهد داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، اخیرا در نشست علمی سالانه «کالج قلب» در آمریکا نتایج مطالعه‌ای ارائه شده که می‌گوید خواب روز اگر طولانی شود بسیار مضر خواهد بود و خطر ابتلا به سندروم سوخت‌وساز را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد و از این طریق می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های بسیار خطرناکی شود.

به گزارش پریونشن، پژوهشگران در یک مطالعه جامع و پس از تحلیل داده‌های بیش از ۳۰۰ هزار نفر، که در ۲۱ مطالعه گوناگون گردآوری شده بود، دریافتند افرادی که روزانه بیش از ۶۰ دقیقه می‌خوابند، و کسانی که از خستگی شدید طی ساعات روز شکایت می‌کنند، حدود ۵۰ درصد بیش از افرادی که کمتر از یک ساعت در روز می‌خوابند در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند. درواقع میزان خواب طی ساعات روز در کنار خستگی روزانه خطر ابتلا به سندروم سوخت‌وساز را نیز به میزان ۵۰ درصد افزاش می‌دهد.

سندروم سوخت‌وساز به مجموعه‌ای از عوامل خطرناک گفته می‌شود که با بروز بیماری‌های قلبی مرتبطند و ازجمله این عوامل می‌توان به‌اندازه غیرطبیعی دور کمر، پرفشاری خون، و نیز میزان بالای تری‌گلیسیرید خون اشاره کرد. با این حال، این مطالعه نشان نمی‌دهد که در این مسئله رابطه علت و معلولی در بین باشد. به همین دلیل پژوهشگران نمی‌توانند با اطمینان بگویند که خواب طولانی روز مسبب اصلی و مستقیم افزایش خطر بروز چنین مشکلاتی است.

به گفته دکتر پیتر فرهی، استادیار پزشکی دانشگاه میشیگان، در واقع ممکن است نیاز بدن به خواب طولانی روز علامتی از وجود نوعی مشکل یا ناهماهنگی دیگر باشد. مثلا ممکن است فردی که روزها زیاد می‌خوابد به آپنه خواب مبتلا باشد و خودش از این مشکل بی‌خبر باشد. آپنه خواب نوعی بیماری است که سبب اختلال در روند تنفس حین خواب می‌شود. ابتلا به آپنه سبب می‌شود حین خواب بدن اکسیژن کافی دریافت نکند و به همین دلیل فرد ناخواسته مدام از خواب بیدار شود تا بتواند درست نفس بکشد.

فرهی می‌افزاید نتیجه چنین خواب بی‌کیفیت و مقطع شبانه‌ای آن است که مرکز خواب در مغز مقادیر زیادی از هورمون‌های استرس، مانند کورتیزول، آزاد می‌کند. مقدار زیاد کورتیزول می‌تواند فشار خون را بالا ببرد و از این طریق خطر ابتلا به سندروم سوخت‌وساز را افزایش دهد. پژوهش‌های گذشته نیز نشان داده بود که کورتیزول می‌تواند قند خون را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را بالا ببرد.

فرهی توصیه می‌کند برای مقابله با این مشکل باید دست‌کم ۷ ساعت در شب، درست و باکیفیت خوابید. اگر چنین کرده‌اید و همچنان احساس می‌کنید در طول روز خسته‌اید و به خواب نیاز دارید باید با پزشکتان مشورت کنید.

او در ادامه می‌گوید: حواستان باشد در طول روز بیش از ۳۰ دقیقه نخوابید زیرا در این مطالعه معلوم شده است که کمتر از ۳۰ دقیقه خواب در ساعات روز به هیچ وجه خطر سندروم سوخت‌وساز یا دیابت را افزایش نمی‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha