یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 191688

بسیاری از افراد نگران نوسانات آب ‌و هوایی و تاثیرات آن بر بدن هستند.

تاثیر تغییرات آب و هوایی بر بدن

سلامت نیوز:بسیاری از افراد نگران نوسانات آب ‌و هوایی و تاثیرات آن بر بدن هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پزشکان معتقدند بدن برای مقابله با این نوسانات به طور خودکار واکنش نشان می‌دهد و سعی می‌کند خود را با شرایط تطبیق دهد.

برای مثال بدن هنگام افزایش شدید دما از طریق جریان خون در سطح پوست سعی در ایجاد تعادل حرارتی بدن و کاهش فشار خون می‌کند. این امر در افراد سالم کوچکترین مشکلی ایجاد نمی‌کند اما افرادی که فشار خون پایین دارند ممکن است در پی تغییرات ناگهانی آب‌وهوایی دچار سرگیجه شوند.

پزشکان معتقدند افرادی که دچار مشکلات قلبی-عروقی هستند نباید از این نوسانات حرارتی ترسی به خود راه دهند. اما ممکن است در صورت تشدید نوسانات، فشارخون و ضربان قلب افزایش یابد که البته این امر مشکل حادی ایجاد نخواهد کرد. همچنین بیماران قلبی هنگام بروز این تغییرات لازم نیست فعالیت‌های بدنی خود را متوقف کنند.

تعرق کافی

در اصل انسان می‌تواند به‌ خوبی با درجه حرارت بالا مقابله کند. برای مثال بدن با عمل تعریق گرما را دفع می‌کند. آب و نمکی که از طریق تعریق از بدن خارج می‌شود تلاشی است که بدن برای ایجاد تعادل حرارت در بدن انجام می‌دهد.

ما بسیاری از کارها را به طور ناخودآگاه درست انجام می‌دهیم. هنگامی که گرم می‌شود به سایه پناه می‌بریم یا کلاهی سایبان‌دار به سر می‌گذاریم و وقتی زیاد عرق می‌کنیم، آب بیشتری هم می‌نوشیم. این روش‌ها از گرمای بیش از حد بدن جلوگیری می‌کنند.

آیا روش خاصی برای مقابله با گرما پس از گذران یک دوره سرما وجود دارد؟ در این شرایط توصیه می‌شود در صورت بی‌حالی و خستگی از میزان تحرک کاسته شود.

تاثیر نوسانات بر خلق ‌و خو

به گزارش دویچه‌وله، بسیاری از افراد نسبت به برخی تغییرات آب‌وهوایی حساس هستند. سردرد، میگرن، خستگی و رخوت، درد مفاصل و اختلال خواب از مواردی هستند که هنگام گرما بروز می‌کنند.

بر اساس بررسی‌های انجام شده روزهای گرم و مرطوب، بیشترین تأثیر را بر اخلاق و رفتار انسان‌ها دارند. میزان خشونت، واکنش نسبت به محیط اطراف و تحریک پذیری در روزهای گرم بیشتر است. این در حالی است که در روزهای خنک تر که رطوبت هوا کمتر باشد هوشیاری و فعالیت روزانه افراد تشدید شده و افراد نسبت به دیگران رفتار بهتری خواهند داشت.

جالب است بدانید تغییرات آب و هوا می‌تواند رژیم غذایی افراد را نیز تحت تاثیر قرار دهد. وقتی هوا سرد و بارانی است اغلب افراد ترجیح می‌دهند غذاهای گرم حاوی کربوهیدرات را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهند. در این روزها مصرف این گروه از غذاها در میان افراد افزایش می‌یابد. در حالی‌که طی روزهای گرم و تابستانی تمایل افراد به خوردن غذاهای خام، میوه و سبزی‌ها بیشتر است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha