یكی از شایع‌ترین عوارض دارویی مشاهده شده در كودكان در كشور مربوط به نوعی آنتی بیوتیك با نام «فورازولیدون» است.

این داروی خوراكی كه در اسهال‌های عفونی تجویز می‌شود، به‌علت ناخالصی ومصرف بی‌رویه، عوارضی را در كودكان به همراه داشته است.دكتر علی اكبر سیاری،  رئیس پنجمین كنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب كودكان گفت: از مشكلات شایع اطفال، حساسیت‌های دارویی است كه شمار فراوانی از مراجعه‌كنندگان به مراكز درمانی را تشكیل می‌دهند كه عوارض آن با طیف وسیعی از فوت تا بروز بثورات جلدی است كه البته اختلالات تنفسی، گوارشی، كلیوی و مغزی را هم شامل می‌شود.

وی با بیان اینكه حوادث و سوانح علت 45 درصد از مرگ و میر كودكان یك تا 4 ساله ایرانی را تشكیل می‌دهند، ادامه داد: هم‌اكنون سوانح و حوادث دومین علت مرگ ایرانیان است. دكتر سیاری با بیان اینكه در دنیا هم یك میلیون و 200 هزار نفر بر اثر حوادث فوت می‌كنند، افزود: حوادث شامل سوانح ترافیكی (شایع‌ترین علت فوت مرگ و میر براثر حوادث)، سقوط از ارتفاع، برق گرفتگی، غرق شدگی و مسمومیت‌های دارویی و شیمیایی است.

وی بحث اولویت دار در اورژانس طب اطفال را حوادث و سوانح برشمرد و شایع‌ترین علت مراجعه به پزشكان اطفال و عمومی را عفونت حاد تنفسی پس از نارسایی و مشكلات تنفسی عنوان كرد و گفت: تشنج، نارسایی تنفسی و شوك از دیگر موارد اورژانس اطفال است.

سیاری با بیان اینكه شوك در اطفال بر اثر خون ریزی، اسهال، استفراغ، تروما، حساسیت دارویی، آلرژی‌ و حتی نیش زنبورعسل حادث می‌شود، ادامه داد: همچنین خطر فوت در كودكان با بیهوشی و اختلال در هوشیاری و خواب آلودگی فراوان است كه نیازمند مراقبت ویژه هستند.

وی با بیان اینكه سالانه 10درصد از كودكان ایرانی به تشنج دچار می‌شوند در ادامه میزان موالید در سال را یك‌میلیون و 200هزار نفر برشمرد و افزود: سوانح و حوادث علت 45درصد از مرگ و میر كودكان یك تا 4سال ایرانی است.

وی اورژانس‌های غیرجراحی كودكان را عفونت تنفسی، گلو دردهای چركی، گوش درد، سینه پهلو، عفونت ادراری عنوان و خاطرنشا ن‌كرد: علت دل دردهای حاد در كودكان می‌تواند ورم و زخم معده و یا حتی ریفلاكس باشد.

سیاری سوء‌تغذیه را از مشكلات عمومی كودكان در دنیا عنوان كرد و افزود: سوء تغذیه شایع‌ترین علت تاخیر در رشد كودكان است كه ریشه در فقر و جهل دارد. وی با بیان اینكه 170 میلیون كودك در دنیا به كاهش وزن مبتلاهستند، گفت: این كودكان در معرض خطر عفونت تنفسی و اسهالی هم قرار دارند.

سیاری با اشاره به اینكه خطر مرگ كودكان مبتلا به سوء تغذیه 8 برابر كودكان سالم است، افزود: كودكی كه نسبت وزن به سن وی روی منحنی رشد كمتر از صدك 3 قرار بگیرد، به تاخیر در رشد مبتلاست كه از علل آن می‌توان به سوء تغذیه اشاره كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha