مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش از اجرای طرح «آگاه سازی و پیشگیری از معلولیت‌ها و غربالگری اختلالات ژنتیک» دانش آموزان، مربیان و والدین دانش آموز در سال جاری خبر داد و گفت: آگاه سازی نوجوانان برای انجام آزمایشات غربالگری ژنتیک بویژه در ازدواج های فامیلی امری ضروری برای کاهش تولد کودکان دارای معلولیت است.

جزئیات طرح «پیشگیری از معلولیت‌ در دانش‌آموزان»

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش از اجرای طرح «آگاه سازی و پیشگیری از معلولیت‌ها و غربالگری اختلالات ژنتیک» دانش آموزان، مربیان و والدین دانش آموز در سال جاری خبر داد و گفت: آگاه سازی نوجوانان برای انجام آزمایشات غربالگری ژنتیک بویژه در ازدواج های فامیلی امری ضروری برای کاهش تولد کودکان دارای معلولیت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،حسن ضیاءالدینی ،‌ با بیان اینکه جامعه هدف طرح «آگاه سازی و پیشگیری از معلولیت ها و غربالگری اختلالات ژنتیک» دانش آموزان، مربیان و والدین دانش آموز هستند اظهار کرد: این طرح در سال گذشته در میان دانش آموزان دختر  کلاس دهم و یازدهمی کل کشور و با همکاری سازمان بهزیستی به اجرا درآمد.

وی افزود: بر این اساس سال گذشته از هر استان یک شهرستان و از هرشهرستان 1500 دانش آموز دختر تحت آموزش قرار گرفتند و شمار افراد شرکت کننده در این طرح به 400 هزار نفر رسید.

مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش اهداف اجرای این طرح را برشمرد و گفت: طرح مذکور اهدافی چون آگاه سازی و حساس سازی جوانان قبل از سن ازدواج ، پیشگیری از ازدواج های پرخطر به علت بیماری‌های ژنتیکی، فرهنگ سازی برای کاهش ازدواج های پرخطر فامیلی  و شناسایی افراد در معرض خطر و ترغیب آنها جهت انجام مشاوره ژنتیک، کاهش بروز بیماری های ناشی از اختلالات ژنتیک و فرهنگسازی انجام مشاوره ژنتیک خانواده‌هایی که دارای فرزندان معلول جسمی حرکتی هستند را دنبال می کند.

ضیاءالدینی با اشاره به آموزش‌های ویژه مربیان و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دانش آموزان افزود: قصد داریم در آینده آمار تولد کودکان دارای معلولیت ناشی از ازدواج‌های فامیلی را کاهش دهیم. در همین راستا آگاه سازی نوجوانان برای انجام آزمایشات غربالگری ژنتیک بویژه در ازدواج های فامیلی امری ضروری است. در قالب این طرح تست‌هایی از دانش آموزان به منظور سنجش میزان آگاهی آنها از اختلالت ژنتیک به عمل می‌آید و سپس وارد دوره‌های آموزشی می‌شوند.

وی با بیان اینکه امسال این طرح با مشارکت سازمان بهزیستی توسعه می‌یابد عنوان کرد: برای سال جدید دانش آموز پسر نیز به علت پایین بودن سن ازدواج در استان‌هایی چون قم به طرح می پیوندند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha