گاهی بوی بد دهان مربوط به بهداشت دهان و دندان نیست و می‌تواند ناشی از مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس معده باشد. در این مقاله با علل ریفلاکس و تغذیه مناسب برای آن آشنا می‌شوید.

رابطه ریفلاکس معده و بوی بد دهان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، رفلاکس مزمن اسید، همچنین به عنوان بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) شناخته می شود، یک وضعیت پزشکی است. رفلاکس اسید جریان معکوس محتویات معده مانند غذای هضم نشده، صفرای برگشت شده و اسیدهای معده به مری است. این می تواند منجر به بوی بد دهان شود.

علت اصلی رفلاکس اسید در بیشتر افراد، آسیب دیدگی یا شل شدن اسفنکتر تحتانی مری (LES) است. LES یک عضله دریچه مانند (مانند یک نوار لاستیکی ضخیم) است که مانعی بین مری و معده شما ایجاد می کند. هنگامی که LES به درستی کار می کند، هنگام قورت دادن باز می شود تا غذا وارد معده شود و سپس محکم بسته می شود. یک LES معیوب باز می ماند و به اسیدها اجازه می دهد به گلوی شما برگردند.

برگشت محتویات معده می تواند باعث سوزش سر دل و طعم تلخ یا ترش در دهان شود. علاوه بر این، احتمالاً در نتیجه علائم خود بوی بد دهان را نیز تجربه خواهید کرد. بوی بد دهان را نه تنها می توان با مدیریت GERD، بلکه با ایجاد چند تغییر کنترل کرد.

تغییر شیوه زندگی برای درمان بوی بد ناشی از رفلاکس معده به مری

تغییرات سبک زندگی می تواند به جلوگیری از رفلاکس کمک کند، که می تواند تنفس شما را نیز بهبود ببخشد.

ابتدا، اگر در حال حاضر سیگاری هستید، باید سیگار را ترک کنید. سیگار به خودی خود باعث بوی بد دهان می شود. بعلاوه، محصولات نیکوتینی باعث شل شدن LES شما می شود و اجازه می دهد تا اسید معده به مری شما رفلاکس کند. سیگار همچنین خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو، مری، معده، پانکراس، کبد و روده بزرگ را افزایش می دهد.

روش هایی برای مقابله با علائم GERD عبارتند از:

  • حداقل 2 تا 3 ساعت صبر کنید تا بعد از غذا دراز بکشید
  • قرار دادن یک تخته یا بالش گوه ای شش اینچی زیر سر تخت خود برای بالا بردن بالاتنه و کاهش فشار بر روی LES
  • خوردن وعده های غذایی کوچکتر در طول روز به جای سه وعده غذایی بزرگ
  • رسیدن و حفظ وزن سالم برای کمک به کاهش فشار روی LES
  • استفاده از آدامس برای تازه کردن نفس و کاهش رفلاکس

اصلاح رژیم غذایی برای درمان رفلاکس معده به مری

اصلاح نحوه و آنچه می خورید می تواند به تسکین علائم GERD و بوی بد دهان کمک کند. بسیاری از غذاها می توانند با شل کردن LES یا افزایش اسیدیته در معده، رفلاکس اسید را تشدید کنند. برخی نیز می توانند باعث بوی بد دهان شوند.

بهتر است از این غذاها اجتناب کرده یا مصرف آن را محدود کنید:

  • الکل
  • قهوه و چای حاوی کافئین
  • پیازها
  • سیر
  • مرکبات و آب میوه ها
  • گوجه فرنگی
  • نعناع تند
  • غذاهای ادویه دار
  • شکلات
  • غذاهای سرخ شده یا چرب

برای مبارزه با بوی بد دهان از غذاهای غنی از فیبر استفاده کنید. فیبر به هضم کمک می کند تا به آرامی عمل کند، بنابراین احتمال بروز رفلاکس کمتر است.

غذاهای فیبردار همچنین باعث می شود مدت بیشتری احساس سیری کنید و ممکن است به شما در حفظ وزن کمک کنند. GERD با اضافه وزن مرتبط است، بنابراین با پزشک خود در مورد کاهش وزن برای تسکین رفلاکس اسید و سوزش سر دل صحبت کنید. کاهش وزن اضافی خطر فتق هیاتال را نیز کاهش می دهد که می تواند علائم GERD را نیز افزایش دهد.

در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا نفس خود را تازه کنید. آب کمتر از سایر نوشیدنی ها باعث ناراحتی معده یا تضعیف LES شما می شود. همچنین به شستشوی باکتری هایی که می توانند منجر به بوی بد دهان شوند کمک می کند. مطمئن شوید که به جای گازدار، آب آشامیدنی را انتخاب کنید، زیرا کربناته می تواند علائم سوزش سر دل را در برخی افراد افزایش دهد.

درمان های دارویی برای رفلاکس معده به مری

انواع مختلفی از داروهای بدون نسخه و داروهای قوی می توانند GERD را درمان کنند، از جمله:

  • مسدود کننده های هیستامین
  • مهار کننده های پروتون
  • آنتی اسیدها مانند کربنات کلسیم (TUMS) یا هیدروکسید آلومینیوم و منیزیم (Mylanta)

برخی از آنتی اسیدهای جویدنی حاوی ترکیبات شاداب کننده هستند و هر دو علامت را به یکباره تسکین می دهند.

سایر داروها و داروهای GERD می توانند منجر به خشکی دهان شوند.

خشکی دهان زمانی اتفاق می افتد که غدد بزاقی شما بزاق کافی تولید نمی کنند. این اتفاق می تواند ناراحت کننده باشد و همچنین می تواند باعث بوی بد دهان شود. از پزشک خود در مورد راه حل های خشکی دهان و عوارض جانبی احتمالی همه داروهایی که مصرف می کنید، سوال کنید.

بوی بد دهان و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

این عارضه می‌تواند توسط غذاهایی که فرد میخورد، بهداشت ضعیف دهان و دندان، دهان خشک، مصرف محصولات مرتبط با تنباکو، یا برخی از بیماری‌ها مانند دیابت، رفلاکس معدی، عدم تحمل به لاکتوز، بیماری لثه‌ها و بسیاری از عوامل دیگر ایجاد شود.

گرچه حفظ بهداشت دهان و دندان میتواند در برخی موارد موثر باشد ولی درمان قطعی بوی بد دهان بسته به علت ایجاد آن متفاوت است.
اغلب افراد دوره‌هایی از بوی بد دهان را تجربه می‌کنند که از وجود برخی از باکتری‌ها در دهان ناشی میشود.
این باکتری‌ها که در باقیمانده مواد غذایی چسبیده به دندان‌ها، لثه، سطح زبان و... زندگی میکنند، وقتی بهداشت دهان و دندان رعایت نشود میتوانند با تولید مواد سولفور دار، بویی مشابه سیر ایجاد کرده و منجر به بوی بد دهان شوند.
ولی بر خلاف تصور همگانی, بوی بد دهان همیشه علامت مشکلات دهان و دندان نیست و می‌تواند زنگ خطری برای وجود ناراحتی‌های گوارشی در افراد باشد.

گوارش نامتعادل و رفلاکس اسید معده به مری

بنابراین باید ریشه‌ای با این مسئله برخورد کرد. ریفلاکس اسیدی خود نشان دهنده این است که سیستم گوارشی ما از تعادل طبیعی خود خارج شده است. گوارش نامتعادل زمانی رخ میدهد که 3 عملکرد عمده دستگاه گوارش شامل هضم، جذب و دفع مواد زاید مختل گردد.

این بیماری نیز همچون بسیاری بیماری‌های دستگاه گوارش ناشی از خوردن غذاهای غلط در مقادیر زیاد است.

به این ترتیب، درمان بوی بد دهان نیازمند دوباره متعادل کردن دستگاه گوارش با تنظیم نوع و مقدار غذای خورده شده است.

غذاهای فراوری شده که معمولا پر چرب و پر نمک، پر قند و پر از افزودنی‌های مختلف هستند، معمولا هضم دشواری دارند و منجر به تولید اسید فراوان میشوند که حتی میتواند به التهاب و عفونت روده نیز بیانجامد.

چون این مواد غذایی به دشواری هضم می‌شوند, مدت بیشتری در روده باقی میمانند و این تاخیر منجر به تخمیر آنها و تولید مواد سمی در نتیجه‌ی این فرایند می‌شود.

این فرایند منجر به افزایش رشد جمعیت باکتری‌های بیماری زا شده و جلوی رشد و تکثیر باکتری‌های مفید دستگاه گوارش را می‌گیرد.

در صورتی که از رفلاکس اسیدی رنج میبرید احتمال زیادی دارد که بخش عمده باکتری‌های مفید دستگاه گوارش شما از بین رفته باشند.

خوشبختانه امکان اینکه با مصرف غذاهای مفید، جمعیت باکتری‌های مفید را نسبت به باکتری‌های مضر افزایش دهیم وجود دارد.

در این راستا، فیبرهای طبیعی می‌توانند موجب بهبود بوی تنفس شما شوند چرا که همراه با بهبود جمعیت باکتری‌های دستگاه گوارش بوی بد تنفس نیز کم کم از بین خواهد رفت.

باکتری‌های مفید برای رشد خود نیاز به غذا و محیط مناسب روده ای دارند و این چیزی است که مواد غذایی پره بیوتیک برای آنها فراهم میکنند.

  • غذاهای پره بیوتیک موثرترین موادی هستند که به طور طبیعی موجب تعادل دوباره‌ی دستگاه گوارش شما شده و ریفلاکس اسیدی را نیز بهبود می‌بخشند.
  • پره بیوتیک‌ها در میوه‌جات، سبزیجات، غلات کامل، مغزها و دانه‌ها وجود دارند.
  • پره بیوتیک‌ها در روده بزرگ، تخمیر شده و به این ترتیب مواد غذایی مورد نیاز باکتری‌های خوب فراهم میشود.
  • علاوه بر این فیبرهای موجود در پره بیوتیک‌ها، با کمک به حمل مواد هضم نشده‌ی باقی مانده در روده، موجب پاک شدن محیط روده نیز میشوند.


تمام این عوامل به بهبود سیستم گوارشی شما و کاهش بوی بد دهان ناشی از عدم تعادل آن میانجامد.

نویسندگان:آیدین آینه چی، معصومه جباری؛ دانشجویان کارشناسی ارشد علوم تغذیه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهرداد ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    0 0
    سلام بینهایت ممنونم خیلی عالی اشاره به مشکلم کرده بود. سپاس گذارم.
  • fif ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
    0 0
    عالی بود......آفرین
  • sara ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
    55 3
    سلام من ۱ سال هست که مبتلا به رفلاکس معده هستم و از اون موقع تا به حال بوی شدید دهان دارم .. از لحظ ترش کردن و سوزش معده خوب شدم با این حال هنوز قرص دارم مصرف می کنم ولی بوی دهانم از بین نرفته .. نسبت به قبل کمتر شده اما از بین نرفته و خیلی ناراحت کننده اس واسم آخه فقط ۱۹ سالمه :(.. خواهش میکنم اگه راهکاری دارین کمکم کنید
    • Reza ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
      70 12
      سلام سارا خانم منم سالها پیش مشکل شمارو داشتم رفتم به پزشک مراجعه کردم و ایشون گفتن بوی دهانم بخاطر باکتریهای معده ام هستش و ۳ تا قرص بمن دادن و اون مصرف کردم مشکلم حل شد.
  • Mahnaz ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    4 2
    سلام رضا جان اون قرص ها چی بود؟؟
  • زهرا ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    4 0
    مفید بوددنبال این مطلب میگشتم چون دچار این مشکل هستم ی مدت. از امپرازول استفاده کردم رفع شد دوباره شروع شده خیلی اذیت میشم