تعداد بالاى پذیرفته شدگان در رشته ى داروسازى متناسب با نیاز هاى جامعه نیست به طورى كه طبق آمار، طى ده سال آینده تعداد داروسازان كشور به بیش از 35000 نفر رسیده و چالش آینده شغلى داروسازان پررنگ تر خواهد شد. در این شرایط حتى بالفعل كردن موقعیت هاى شغلى بالقوه مانند استخدام یك داروساز به ازاى هر پنجاه تخت بیمارستان، افزایش به كار گیرى داروسازان در صنعت داروسازی، تسهیل شرایط تأسیس داروخانه و... كارساز نخواهد بود. در چنین شرایطی انتظار می رود بر روند ناصواب گذشته که رشد قارچ گونه و بدون پشتوانه منطقی دانشکده های داروسازی و افزایش ظرفیت دانشکده های موجود را به دنبال داشته، مهر پایانی زده شود و پذیرش دانشجویان داروسازی متناسب با نیاز سنجی های علمی و منطقی صورت پذیرد.

تفاوت ظرفیت اعلام شده در دفترچه ى كنكور با تعداد دانشجویان حاضر در دانشكده های داروسازی

سلامت نیوز:دبیرخانه بیستمین سمینار دانشجویان داروسازی سراسر کشور ضمن تبریک روز داروساز، طی بیانیه ای به این مناسبت به پاره ای از مشکلات جامعه داروسازی اشاره کرد و از مسوولین مربوطه خواستار رفع مشکلات شد.

به گزارش سلامت نیوز در این بیانیه دانشجویان با اشاره به نقش و جایگاه علمی داروساز، ارتقای سلامت جامعه را در گرو اصلاح و احیای جایگاه واقعی داروساز در کشور دانستند و تاکید داشتند تعرفه ناچیز خدمات دارویی و عدم تعریف حق مشاوره موجب شده است آن طور كه باید از دانش داروساز استفاده نشود.

تعریف حق مشاوره و قرار گرفتن آن ذیل پوشش بیمه، اجرایی شدن آئین نامه سقف سرانه بیمار به ازای یک داروساز در داروخانه، فرهنگ سازی در جامعه و... داروخانه را به سمت خدمات محور شدن به نحو مطلوب و مطابق با استانداردهای جهانی برده و مى تواند با كاهش خطا هاى تجویز و مصرف دارو و افزایش سطح آگاهى مردم، ارتقاى سلامت جامعه را به ارمغان آورد.

در ادامه دبیرخانه IPSS20 ناكارآمدى قوانین قدیمى در حوزه داروسازی را مانند قانون و مقررات امور پزشكى، دارویى، مواد خوردنى و آشامیدنى سال ١٣٣٤ یکی از دلایل مشکلات این رشته بیان کرد و خواستار اصلاح منطقی آن شد.

از دیگر موضوعات اشاره شده در بیانیه، چالش های موجود در آموزش داروسازی مانند عدم تطبیق کوریکولوم آموزشی داروسازی با نیاز های عملی داروسازان در حیطه های مختلف شغلی، ابلاغ آیین نامه هاى خلق الساعه و مبهم، تغییرات غیر منطقی و بی برنامگی های آزمون دستیاری داروسازی می باشد.

در این بیانیه یکی از نگرانی های اصلی دانشجویان و داروسازان، افزایش تعداد دانشكده ها و ظرفیت پذیرش دانشجوها عنوان شده و آمده است با افزایش قارچ گونه و بدون پشتوانه منطقی دانشکده ها و افزایش ظرفیت دانشکده های موجود علاوه بر افت میانگین سطح علمی دانشجویان پذیرش شده، به دلیل فرسودگی امکانات دانشکده های قدیمی و کمبود امکانات دانشکده های جدید، کیفیت آموزش و پژوهش با افت شدیدی مواجه خواهد شد.

بدین ترتیب طی ده سال آینده تعداد داروسازان كشور به بیش از ٣٥٠٠٠ نفر رسیده و چالش آینده شغلى داروسازان پررنگ تر خواهد شد. در این شرایط حتى بالفعل كردن موقعیت هاى شغلى بالقوه مانند استخدام یك داروساز به ازاى هر پنجاه تخت بیمارستان، افزایش به كار گیرى داروسازان در صنعت داروسازی، تسهیل شرایط تأسیس داروخانه و... كارساز نخواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز متن کامل بیانیه در زیرمی آید:

دبیرخانه بیستمین سمینار دانشجویان داروسازى سراسر كشور با تبریك به مناسبت فرا رسیدن روز داروساز و آرزوى پیروزى و كامیابى براى جامعه فرهیخته داروسازى، ضمن بیان پاره ای از چالش های پیش روی داروسازی کشور، امید دارد با اتحاد هر چه بیشتر و روز افزون دانشجویان و فارغ التحصیلان، این مشکلات هر چه سریعتر از جامعه داروسازی رخت بربندد.

اولین ثمره ى اصلاح و احیاى نقش و جایگاه واقعى داروسازان، ارتقاى سطح سلامت جامعه است. در عصرى كه كشور هاى پیشرو در علوم پزشكى به نقش كلیدى داروساز در تكمیل چرخه بهداشت و درمان باور داشته و با ارزش گذارى منطقى آن زمینه ى افزایش بهره ورى نظام سلامت را فراهم ساخته اند، در كشور ما -كه مدعى پیشرفت در علوم پزشكى است- تا کنون قدم موثری از سوى مسئولان، براى این مهم برداشته نشده است.

تعرفه ناچیز خدمات دارویى و عدم تعریف حق مشاوره موجب شده است آن طور كه باید از دانش داروساز استفاده نشود درصورتى كه اصلاح این وضعیت مى تواند با كاهش خطا هاى تجویز و مصرف دارو و افزایش سطح آگاهى مردم، ارتقاى سلامت جامعه را به ارمغان آورد.

تعریف حق مشاوره و قرار گرفتن آن ذیل پوشش بیمه، اجرایی شدن آئین نامه سقف سرانه بیمار به ازای یک داروساز در داروخانه، فرهنگ سازی در جامعه و... داروخانه را به سمت خدمات محور شدن به نحو مطلوب و مطابق با استانداردهای جهانی برده و موجب ارتقاى سلامت جامعه خواهد شد.

منشا بسیارى از معضلات داروسازى در این سال ها، ناكارآمدى قوانین قدیمى در این حوزه مانند قانون و مقررات امور پزشكى، دارویى، مواد خوردنى و آشامیدنى سال ١٣٣٤ می باشد. نواقص موجود در قوانین با اعتراضات دانشجویان و داروسازان در ادوار مختلف مواجه شده است. بازنگرى قوانین و ضوابط قدیمى، بسیارى از چالش هاى روز داروسازى را مرتفع خواهد ساخت.

آموزش داروسازى در ایران همواره از نظر محتواى علمى و كاربرد عملى بحث برانگیز بوده و بسیارى از دانشجویان داروسازى و متخصصین امر خواستار ساماندهى آن هستند. كمبود آموزش های مهارت محور جهت فعالیت در صنعت داروسازى و مراکز بالینی، کمبود واحد هاى درسى مورد نیاز براى افزایش مهارت های مدیریتی و همچنین ارتباط موثر با بیمار در داروخانه و.... بخشى از كاستى هاى كوریكولوم آموزشى داروسازى عمومى مى باشد.

از طرفى دیگر، ابلاغ آیین نامه هاى خلق الساعه، مبهم و غیر منطقى، شرایط را براى دانشجویان به ویژه دانشجویان ورودى سال ١٣٩٤ به بعد دشوارتر ساخته است. انجام مطالعات و بررسى هاى دقیق تر با الگوبردارى از سایر كشور ها و نظرسنجی هرچه بیشتر از دانشجویان که خود گروه هدف اعمال این تغییرات می باشند، مى تواند آموزش داروسازى را در كشور بهبود بخشد.

با وجود تعداد زیاد دانشجویان نخبه و علاقه مند، همواره شاهد بى انگیزگى و استقبال كم از رشته هاى تخصصى داروسازى هستیم. در سال هاى اخیر تغییرات ناگهانى، اطلاع رسانى هاى ضعیف، عدم شفافیت در آزمون و نتایج آن و... علاقه مندان به ادامه تحصیل را دلسرد تر ساخته است.

این در شرایطى است كه دستیاران و متخصصان داروسازى با آینده شغلى مبهم، حقوق هاى پایین، دوران طرح طولانى و... دست و پنجه نرم مى كنند. با ادامه ى این روند، انگیزه ادامه تحصیل در ایران براى داروسازان عمومى هر روز كمرنگ تر شده و آمار مهاجرت نخبگان به خارج از كشور افزایش مى یابد.

افزایش تعداد دانشكده ها و ظرفیت پذیرش دانشجو از جهات مختلف ضربات جبران ناپذیرى به رشته ى داروسازى و جامعه وارد خواهد كرد. ادامه این روند موجب كاهش میانگین توانایى علمى بین دانشجویان داروسازى مى شود و افت سطح دانش فارغ التحصیلان این رشته را به دنبال دارد. از طرف دیگر فرسودگى امكانات دانشكده هاى باسابقه و كمبود امكانات آموزشى، پژوهشى و رفاهى درخور براى تربیت دانشجویان داروسازى در دانشکده های جدیدالتاسیس موجب كاهش كیفیت آموزش و پژوهش در این سال ها شده است. تفاوت ظرفیت اعلام شده در دفترچه ى كنكور با تعداد دانشجویان حاضر در دانشكده ها، نشان از عدم شفافیت آمار دانشجوها و بى برنامگى در این زمینه دارد.

تعداد بالاى پذیرفته شدگان در رشته ى داروسازى متناسب با نیاز هاى جامعه نیست به طورى كه طبق آمار، طى ده سال آینده تعداد داروسازان كشور به بیش از 35000 نفر رسیده و چالش آینده شغلى داروسازان پررنگ تر خواهد شد. در این شرایط حتى بالفعل كردن موقعیت هاى شغلى بالقوه مانند استخدام یك داروساز به ازاى هر پنجاه تخت بیمارستان، افزایش به كار گیرى داروسازان در صنعت داروسازی، تسهیل شرایط تأسیس داروخانه و... كارساز نخواهد بود. در چنین شرایطی انتظار می رود بر روند ناصواب گذشته که رشد قارچ گونه و بدون پشتوانه منطقی دانشکده های داروسازی و افزایش ظرفیت دانشکده های موجود را به دنبال داشته، مهر پایانی زده شود و پذیرش دانشجویان داروسازی متناسب با نیاز سنجی های علمی و منطقی صورت پذیرد.


در پایان اعلام می داریم دانشجویان داروسازى سراسر كشور با روحیه ى خودباورى، اتحاد و تلاش مجدانه خود همواره گام های مؤثرى در جهت رفع این چالش ها و احیاى جایگاه واقعى داروساز برداشته اند و از این پس نیز هیچ گاه در راه احقاق حقوق خود از پای نخواهند نشست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha