دانشمندان در یك پژوهش جدید دریافته‌اند كه برخی از علائم اختلال روانی اوتیسم را می‌توان با یك اسپری استنشاقی حاوی هورمون اكسی توسین كاهش داد.

 ‌هورمون اوكسی توسین به هورمون محبت و دوست داشتن معروف است.

محققان در آزمایشهای جدید خود روی این اسپری هورمونی دریافته‌اند؛ مبتلایان به اوتیسم كه این اسپری را استنشاق می‌كنند به طور موقتی رفتارهایشان تغییر كرده و اجتماعی‌تر و قابل اطمینان‌تر می‌شوند.

این تحقیق روی 13 بیمار با عملكردهای بالای اوتیسمی انجام گرفته و نتایج امیدواركننده‌ای داشته است.

پژوهشگران فرانسوی در مركز تحقیقات نوروساینس در انستیتو علوم ذهنی در این باره خاطرنشان كردند كه در صورت استفاده از اوكسی توسین بیماران اوتیسمی نسبت به دیگران واكنش‌های قوی‌تری از خود بروز می‌دهند و رفتارهای اجتماعی آنها مناسب‌تر می‌شود. در صورتی كه آزمایشات بعدی این تكنیك را مورد تایید قرار دهد، می‌تواند روشی موثر و كارآمد برای بهبود علائم این بیماری باشد.

به گزارش ایسنا، اوتیسم یا درخودماندگی یك ناتوانی پیچیده رشدی است كه معمولا در سه سال اول زندگی ظاهر می‌شود.

این عارضه نتیجه احتمالی عصب شناختی است كه بر كاركرد طبیعی مغز تاثیر می‌گذارد و رشد آن را در نواحی مربوط به ارتباط و تعامل اجتماعی دچار اشكال می‌كند.

علائم و نشانه‌های اصلی اوتیسم شامل اختلال در ارتباط و مراودات اجتماعی و رفتارهای تكراری است. كودكان مبتلا به اوتیسم ممكن است، مشكلاتی در صحبت كردن با دیگران داشته باشند یا هنگامی كه با آنها صحبت می‌كنید به چشم‌های شما نگاه نكنند.

به طور كلی افرادی كه مبتلا به اوتیسم در سه زمینه مراوده اجتماعی، ارتباط اجتماعی و تخیل دچار اشكال هستند، رفتار تكراری و مقاومت در مقابل تغییر روال كار و زندگی نیز جزو خصوصیات فرد اوتیستی است. علت به وجود آورنده اوتیسم نامعلوم است. اوتیسم در تمام طول عمر با فرد باقی می‌ماند و علاجی قطعی برای آن وجود ندارد، اما درمان می‌تواند به مبتلایان كمك كند. درمان‌هایی كه برای اوتیسم به كار می رود، شامل رفتار درمانی و ارتباط درمانی و داروهایی برای كنترل علائم مبتلایان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha