یك فوق تخصص نوزادان گفت: عفونت‌های ادراری یكی از شایع‌ترین عفونت‌های دوران كودكی است كه می‌تواند به كلیه‌ها آسیب برساند.

دكتر بدریه رستمی فوق تخصص نوزادان در گفت وگو با  ایسنا، درباره عفونت‌های ادراری اظهار داشت: عفونت‌های ادراری بیماری است كه در اثر وارد شدن میكروب به مجاری ادرار ایجاد می‌شود. معمولا علت اصلی عفونت ادراری، عامل باكتریایی موجود در دستگاه گوارش است كه در كودكان بیشتر دیده می‌شود و به طور افزایشی عموما مثانه را درگیر می‌كند.

وی در خصوص عوامل ایجاد كننده عفونت‌های ادراری و عوامل زمینه‌ساز آن گفت: مهمترین علت این عفونت می‌تواند رفلاكس یا برگشت ادرار از مثانه به كلیه‌ها باشد كه معمولا در 30 تا 50 درصد دختر بچه‌ها دیده می‌شود كه باعث عفونت ادراری آنها می‌شود. والدین در صورت وجود رفلاكس در كودكان باید به آن توجه و به پزشك متخصص مراجعه كنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در كودكانی كه ادرار خود را نگه می‌دارند و دیر به دستشویی می‌روند، كودكانی كه نمی‌توانند ادرار خود را نگه دارند و یا دچار یبوست می‌شوند، می‌تواند عوامل زمینه‌ساز عفونت‌های ادراری باشد كه ممكن است بعد از مثانه، كلیه‌ها را هم درگیر كرده و به آنها آسیب برساند.

این فوق تخصص نوزادان افزود: عفونت‌های ادراری در دختران بیشتر از پسرها دیده می‌شود؛ زیرا مجرای ادراری در دختران كوتاه‌تر بوده و احتمال انتقال عفونت به مثانه بیشتر است.

وی همچنین در خصوص علائم عفونت‌های ادراری گفت: علائم عفونت‌های ادراری در كودكان به سن آنها بستگی دارد. در سنین بالاتر علائم مشخص‌تر بوده و سوزش ادرار، تكرار ادرار، بوی بد ادرار، تب و درد پهلوها از علائم بارز آن به شمار می‌رود.

دكتر رستمی خاطرنشان كرد: در شیرخواران و كودكان كم سن تشخیص دشوارتر است. در این گروه سنی ممكن است عفونت ادراری با تب، بی قراری، كم شدن وزن آنها، اسهال و استفراغ و یا زردی در دوران نوزادی همراه باشد كه در صورت بروز این علائم، والدین باید كودكان خود را نزد پزشك ببرند.

این فوق تخصص نوزادان در خصوص راه‌های پیشگیری از عفونت‌های ادراری تاكید كرد: نوع و طول درمان را پزشك بر اساس تشخیص نوع عفونت ادراری مشخص می‌كند و والدین باید رنگ و بوی ادرار كودك خود را بررسی كنند. در صورت وجود درد در پشت و كمر از كیسه آب گرم استفاده كرده و بعد از هر بار ادرار، كودك خود را بشویند.

وی با اشاره به اینكه ممكن است بعد از درمان، عفونت ادراری دوباره ظاهر شود، افزود:‌ بعد از درمان به احتمال 25 تا 40 درصد به مدت 2 الی 3 هفته بعد از برطرف شدن عفونت، ممكن است مجددا ظاهر شود. به همین دلیل، كشت‌ ادرار جهت پیشگیری 1 تا 2 هفته پس از پایان درمان انجام تا رفع عفونت از ادرار تایید شود و نیز مصرف آنتی بیوتیك‌ها تا زمان درمان قطعی و بررسی رفلاكس تجویز شود.

این فوق تخصص نوزادان در پایان تاكید كرد: در50 درصد موارد عفونت ادراری در كودكان بدون علامت است و فقط با آزمایش قابل تشخیص است، بنابراین والدین در انجام این آزمایشات سهل انگاری نكنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha