دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 191747

کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در مصوبه‌ای تولید، واردات و مصرف محصولات تراریخته را در حالی ممنوع اعلام کرد که پیش از این وزیر بهداشت گفته بود محصولات تراریخته را «نفی» یا «حمایت» نمی‌کنیم.

واردات محصولات تراریخته ممنوع می‌شود

سلامت نیوز: کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در مصوبه‌ای تولید، واردات و مصرف محصولات تراریخته را در حالی ممنوع اعلام کرد که پیش از این وزیر بهداشت گفته بود محصولات تراریخته را «نفی» یا «حمایت» نمی‌کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، تولید محصولات تراریخته از آن جهت كه ارتباط تنگاتنگی با سلامت غذایی مردم دارد در ماه‌های اخیر از مقوله‌های چالش برانگیز بوده است. حتی طی چند‌ماه گذشته مقرر شد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قالب بررسی برنامه ششم توسعه، به این مقوله بپردازند تا تكلیف كشت انبوه و تجاری‌سازی محصولات دستكاری شده ژنتیك را برای 5سال آینده كشور مشخص كنند. حتی گفته شد كه دولت سعی دارد با گنجاندن بند مربوط به تولید و تجاری‌سازی محصولات دستكاری شده ژنتیك در برنامه ششم توسعه، دست‌كم 1/5میلیون هكتار از مجموع ۶ میلیون هكتار اراضی زراعی كشور را به كشت این دسته از محصولات اختصاص دهد.اما این معادلات با مصوبه‌ مجلس مبنی بر ممنوعیت تولید، واردات و مصرف محصولات تراریخته طی چند روز گذشته به هم ریخت.

در همین حال علی‌محمد شاعری، رئیس كمیسیون كشاورزی، این محصولات را دارای ریسك خطر بالا توصیف كرد و گفت: روی ممنوعیت تراریخته‌ها كار كارشناسی و علمی مفصل انجام شده كه امیدواریم به قانون تبدیل شود. وی افزود: امیدواریم این اعلام نظر علمی در كمیسیون تلفیق و صحن هم رأی بیاورد و ما یك قانون دقیق وكارشناسی در این زمینه داشته باشیم.رئیس این كمیسیون تخصصی همچنین با اشاره به عوارض احتمالی خطرناكی كه ممكن است مصرف این محصولات در درازمدت برمحیط‌زیست و سلامت انسان داشته باشد می‌گوید: در خلال بررسی لایحه برنامه ششم توسعه، روی این موضوع تخصصی كه به كمیسیون كشاورزی ارجاع شد كار كارشناسی و علمی مفصلی انجام دادیم و در نهایت با توجه به‌احتمال خطر قابل توجه برای مردم، این محصولات را ممنوع اعلام كردیم.

    بی خطری محصولات تراریخته اثبات نشد

رسول خضری، نماینده مردم سردشت می‌گوید: نباید مدافع تولید محصولات تراریخته دركشور باشیم؛ همچنین بدون مطالعه نیز نمی‌توان در زمینه تولید محصولات تراریخته ورود كرد چرا كه بی‌خطری محصولات تراریخته هنوز اثبات نشده است . می‌دانیم كه علم ژنتیك نسبت به علوم طبیعی جدیدتر است اما با این حال باید عوارض و تأثیرات محصولات تراریخته به نحو كارشناسانه‌ای موردبررسی قرار گیرد چرا كه تا سال2025آمریكا پیش‌بینی كرده محصولاتی كه با مهندسی ژنتیك تولید می‌شوند، آمار سرطان را افزایش می‌دهند.

    محصولات تراریخته چیست؟

داستان محصولات تراریخته (Transgenic products) یا همان محصولات دستكاری شده محصولاتی هستند كه از انتقال یك یا چند ژن بین دو نوع موجود زنده مختلف به‌وجود می‌آید. تولید این دسته از محصولات تا به امروز بحث‌ها و چالش‌های مختلفی را در كشورهای مختلف جهان میان استادان و صاحب‌نظران حوزه بیوتكنولوژی در دو طیف مخالفان و موافقان این محصولات ایجاد كرده است؛ به‌گونه‌ای كه طرفداران این محصولات بدون درنظر گرفتن نتایج برخی از آزمایش‌ها كه عوارض مختلفی برای برخی ازمحصولات دستكاری شده ژنتیك نشان می‌دهد، منتقدان رابه فرار از تكنولوژی متهم می‌كنند و منتقدان نیز بر عوارض و مخاطرات محصولات تراریخته بر سلامت انسان و محیط‌زیست تأكید دارند و خواستار آگاهی عمومی درباره این نوع محصولات هستند. البته سرطان، تومورهای خطرناك، ناباروری، میكروسفالی، پیری زودرس و تغییرات فیزیكی بخشی از خطرات احتمالی محصولات تراریخته بر انسان است كه از سوی منتقدان و با استناد به نتایج برخی آزمایش‌ها برشمرده می‌شود.

وزیر بهداشت اما با بیان اینكه مردم نگران محصولات تراریخته نباشند، می‌گوید: اتفاق جدیدی در حوزه عرضه محصولات تراریخته كشاورزی طی 10سال گذشته انجام نشده كه موجب نگرانی مردم باشد. تنها فضاسازی نامناسبی پیرامون محصولات تراریخته صورت گرفته، درحالی‌كه این محصولات در دنیا به هیچ وجه محكوم نیست. سخنان وزیر بهداشت درباره سایر كشورها در حالی است كه 38كشور جهان رسما تولید محصولات تراریخته (دستكاری شده ژنتیك) را ممنوع كرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha